Anonym bruker Skrevet 2. november 2015 #1 Skrevet 2. november 2015 Jeg har en syste på ene eggstokken som bare vokser. Skulle få lapraskopi for å operere den ut. Jeg har blitt sterkt plaget av migrene, endte med over 2 ukers sykehusinnleggelse, utredning av slag og diverse, startet på korstisol osv, så det var uaktuelt at jeg skulle gå på ppiller. Jeg skulle få spiral, men tre dager før jeg fikk spiralen satt inn så fikk jeg positiv graviditetstest. Gynekologen spurte om systen gjør så vondt at jeg ikke klarer å vente, eller om de skal utføre operasjonen selvom jeg er gravid? De skrev at de anbefaler ikke operasjon ved graviditet, men det lar seg utføre. Det var opp til meg, vanskelig valg.. Noen som har noe erfaringer? Gynekologen bestilte time for over et halvt år siden, men jeg har enda ikke fått innkalling. Har vondt og murringer i korsryggen hver dag. Det er uutholdelig ved menstruasjon, men det har jeg jo ikke nå, siden jeg er gravid. Jeg har også endomitrose (som ble enda mer smertefull etter fjerningen av ppillene), så mens de skulle fjerne systen min så skulle de også brenne meg Siden deg har smerter hver eneste dag i korsryggen, og det visst er så fryktelig lang ventetid på denne operasjonen, har jeg litt lyst å gripe sjansen når jeg får innkalling, men på en annen side vil jeg jo ikke at de skal operere meg heller siden det ikke er anbefalt. Noen erfaringer? Jeg sliter også migrene som jeg nå, pga graviditeten, ikke kan medisinere bort (bruker til vanlig paralginforte, tramadol, imigran, ved migreneanfall, dette skal jeg ikke bruke ved graviditet), så nå har jeg både vondt i hodet og i korsryggen. Litt fristende å bli kvitt det ene hvertfall, men på hvilken bekostning.. Paracet har jeg prøvd, det er som å skvette vann på gåsa, ingen effekt, så det kan jeg liksågodt la vær å ta. Anonymous poster hash: dd86a...0a5
Anonym bruker Skrevet 2. november 2015 #2 Skrevet 2. november 2015 Jeg har en cyste på ene eggstokken som skal fjernes denne uken faktisk, tror hele eggstokken skal tas bort. Jeg er og gravid, 11 uker på vei. Kirurgen sa det var trygt, så jeg må jo bare stole på han selv om det såklart er skummelt. Men det har noe å si hvor "det gule legemet" (gravidhormonvev) sitter. Hos meg er det på den høyre eggstokken, mens cysten er på venstre. Det kan være noe spontanabortfare før uke 12 hvis man opererer på den eggstokken hvor dette sitter ble jeg fortalt. Så det skal være trygt, men jeg gruer meg for det. Vet ikke før i slutten av uka hvordan det har gått. Det som er fare ved å gå med store cyster i svangerskapet, er hvis de sprekker og det blir væske i buken, da kan det sette igang premature rier og i verste fall kan det bli prematurt hastekeisersnitt. Jeg velger derfor å utføre operasjonen nå, krysser fingrene for at det går bra! Anonymous poster hash: 103cc...6cd
Anonym bruker Skrevet 2. november 2015 #3 Skrevet 2. november 2015 Jeg har en cyste på ene eggstokken som skal fjernes denne uken faktisk, tror hele eggstokken skal tas bort. Jeg er og gravid, 11 uker på vei. Kirurgen sa det var trygt, så jeg må jo bare stole på han selv om det såklart er skummelt. Men det har noe å si hvor "det gule legemet" (gravidhormonvev) sitter. Hos meg er det på den høyre eggstokken, mens cysten er på venstre. Det kan være noe spontanabortfare før uke 12 hvis man opererer på den eggstokken hvor dette sitter ble jeg fortalt. Så det skal være trygt, men jeg gruer meg for det. Vet ikke før i slutten av uka hvordan det har gått. Det som er fare ved å gå med store cyster i svangerskapet, er hvis de sprekker og det blir væske i buken, da kan det sette igang premature rier og i verste fall kan det bli prematurt hastekeisersnitt. Jeg velger derfor å utføre operasjonen nå, krysser fingrene for at det går bra! Anonymous poster hash: 103cc...6cd HI her, ja, jeg har født altfor tidlig ved siste svangerskap, i uke 21, som endte med død hos barnet, så det vil jeg ikke at skal gjenta seg. Tusen takk for svar og informasjon. Skriv gjerne her hvordan det gikk, jeg er så ekstremt usikker. Det var godt å høre at kirurgen sier det er trygt. Du får ha masse lykke til Anonymous poster hash: dd86a...0a5
Anonym bruker Skrevet 2. november 2015 #4 Skrevet 2. november 2015 Hvis du får innkalling nå, så kan du vel si at det ikke passer fordi du er gravid, og be om utsettelse uten at du havner bakerst i køen. Spør om du kan komme til om f.eks et halvt år. Anonymous poster hash: 15238...2a4
Anonym bruker Skrevet 2. november 2015 #5 Skrevet 2. november 2015 Med den historikken ville jeg absolutt vurdert å fjerne cysten hvis jeg var deg, var det pga en cyste som sprakk sist at du fødte for tidlig? Det var trist å høre og når den gir deg så mye plager så er det ikke godt å gå med! Min gir ingen symptomer, men siden den har vokst så var det grunn nok til å operere nå. Har faktisk hatt denne cysta gjennom to svangerskap, forrige gang gikk det bra, men nå har den vokst og de ville ikke risikere å prøve å la meg gå et svangerskap til. Jeg skal oppdatere hvis jeg finner tråden Anonymous poster hash: 103cc...6cd
Anonym bruker Skrevet 2. november 2015 #6 Skrevet 2. november 2015 Hvis du får innkalling nå, så kan du vel si at det ikke passer fordi du er gravid, og be om utsettelse uten at du havner bakerst i køen. Spør om du kan komme til om f.eks et halvt år. Anonymous poster hash: 15238...2a4 Hi får ikke time direkte til operasjon, er alltid en vurderingstime først, så ville absolutt gått på den! Anonymous poster hash: 103cc...6cd
Anonym bruker Skrevet 2. november 2015 #7 Skrevet 2. november 2015 Med den historikken ville jeg absolutt vurdert å fjerne cysten hvis jeg var deg, var det pga en cyste som sprakk sist at du fødte for tidlig? Det var trist å høre og når den gir deg så mye plager så er det ikke godt å gå med! Min gir ingen symptomer, men siden den har vokst så var det grunn nok til å operere nå. Har faktisk hatt denne cysta gjennom to svangerskap, forrige gang gikk det bra, men nå har den vokst og de ville ikke risikere å prøve å la meg gå et svangerskap til. Jeg skal oppdatere hvis jeg finner tråden Anonymous poster hash: 103cc...6cd Tusen takk Nei, det var ikke pga en syste, men var en bakterie som gjorde meg alvorlig syk, blant annet blodforgiftning osv, så livmoren klarte ikke holde på fostervannet og sykehuset måtte sette igang fødselen. Men det var traumatisk nok, så vil ikke risikere å måtte begrave ett barn til heller. Så om en syste kan sprekke og sette igang fødsel så vet jeg ikke hvorfor gynekologen sa at hun ikke anbefalte operasjon. Ganske rart. Men det er fint med informasjon fra deg Anonymous poster hash: dd86a...0a5
Anonym bruker Skrevet 2. november 2015 #8 Skrevet 2. november 2015 Jeg har en kronisk sykdom som krever regelmessige operasjoner. Kirurgen sa det var helt trygt å operere når man er gravid. De har ulike narkoser å bruke og kan feks bruke epidural! 😀 Snakk med kirurgen og ikke hør på oss her inne. Får du innkallelse, ring og be om samtale med kirurg først. Anonymous poster hash: d460a...15a
Anonym bruker Skrevet 2. november 2015 #9 Skrevet 2. november 2015 Har du vært inne på sykehuset og fått en skikkelig kontroll på hva slags cyste det er før du ble gravid? Jeg fjernet en cyste som vokste veldig tidligere i år, og jeg måtte ta ct for at kirurgen skulle få skikkelig bilde av den få en slags viten om hva den inneholdt. Min cyste var en dermoid cyste, og altså ikke en væskefylt cyste, men en cyste som inneholder forskjellig vev. Den skulle fjernes med kikkhull, men når det kom til stykket viste det seg at den hadde vokst seg for stor til å få ut på den måten så det ble en bikinisnitt. Jeg måtte ikke vente veldig lenge, gynekologen oppdaget cysten med ultralyd og sendte henvisning til sykehus, så måtte jeg inn og ta ct av den og til slutt fikk jeg dato for operasjon. Fra den ble oppdaget til den ble fjernet tok det 4 mnd. Det at du er gravid betyr jo at det må tas visse hensyn, om det ikke ble tatt ct før du ble gravid får du nok ikke det nå med baby i magen. Du må uansett til en samtale med kirurgen/gynekologen på sykehuset før operasjonen, jeg ville lagt avgjørelsen i hendene hans, han kan ihvertfall informere deg skikkelig om de forskjellige valgene du har. Lykke til! Anonymous poster hash: 0a2f9...d0d
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #10 Skrevet 5. november 2015 Da var operasjonen min gjennomført. Måtte fjerne eggstokken og egglederen, det var en vellykket operasjon. Fikk en ultralyd på sykehuset før jeg dro hjem og babyen hadde klart seg fint gjennom operasjonen! Lå og sprella og hadde det bra <3 ble beregnet til 11+0. Jeg har såklart smerter i magen etter 4 kikkehull, så har ikke sovet noe godt og prøver å ikke ta mer smertestillende ettersom jeg tok så mye før/etter operasjonen. Men skal klare å lide meg gjennom det for babyen sin skyld godt å ha det overstått. Anonymous poster hash: 103cc...6cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå