Gå til innhold

Familiemedlem med spilleproblem og gjeld

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en onkel som i mange år har slitt med spillegalskap og opprettet seg en fin gjeld på dette. I ti år har han holdt på med namsmenn og tilbakebetaling, men han påstår selv at nå har han sluttet. Han fikk låne 1500 kroner hos meg i juni med løfte om å betale tilbake i august. August kom, og han sendte melding og sa han ikke kunne betale tilbake før september, og om han kunne låne litt til fordi han hadde så mye på tapetet. Alt skulle bli bedre i september. Jeg sa jeg ikke hadde råd til å låne han mer, men han kunne vente til september med å betale tilbake.

September kom, og vist satte han penger inn til meg. Men. Dagen etterpå sendte han mld og lurte på om jeg kanskje kunne føre pengene tilbake til han, ettersom han hadde betalt litt mange folk tilbake og egentlig kunne trengt disse pengene. Ja, og om jeg kanskje kunne sette inn litt mer enn 1500 kroner, for det hadde hjulpet så godt på. Jeg ga han pengene tilbake pluss 500kr, så han nå skylder meg 2000. Dette skulle jeg få tilbake i oktober.

Oktober kommer, og en ny mld tikker inn om å få utsette å betale tilbake. Og om å få låne enda mer, for nå er det krise. Jeg orket ikke svare. Så nå før helga fikk jeg på nytt mld at nå hadde han satt inn 2000 kr til meg, og beklaget at det hadde tatt sånn tid. Jeg sa det var ok. Dagen etter fikk jeg på ny mld om jeg kanskje kunne overføre pengene tilbake siden jeg hadde sagt det gikk bra at han var for sen, og han egentlig var blakk. "Du ser jo at jeg betaler deg jo tilbake igjen". Ja, det er ei sånn lita gulrot da, setter inn penger han ikke har så får han dem tilbake liksom.

Jeg synes synd i han. Jeg sa ja ok, jeg setter tilbake de 2000kr da. Jeg begynner å lure om han enda spiller, eller om det bare er gjelda som tar overhånd. 2000kr har jeg råd å miste, men jeg begynner å bli lei av hele greia med løfter å betale tilbake for så å be om å få dem i retur igjen. Skal jeg bare drite i å gi dem tilbake igjen? Dette virker jo egentli bare som lureri for å få meg til å tro at han tenker å betale, som han tydeligvis ikke gjør....

Anonymous poster hash: 10ef8...503
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ufg, ikke lån gam mer penger! Du ser jo mønsteret her! Høres ut som han trenger hjelp, både med økonomien og spilleproblemene. Det er vel lite sannsynlig at han bare har sluttet sånn uten videre. Mange trenger hjelp til det.

Skrevet

Du må slutte å låne han penger.

Anonymous poster hash: da6f5...5c1
Skrevet

Jeg tenker at du bør ta stilling til om du vil ha tilbake pengene eller ikke - enten ber du om å få dem igjen og så fører du dem IKKE tilbake (bare si at "nei, nå er det såpass knapt her at jeg faktisk trenger dem selv, beklager"), eller så sier du at nå har han lånt de pengene så lenge at han bare kan ta dem - men samtidig stålsetter du deg og låner ikke ut flere ganger (for da vil det bli mas!)

sannsynligvis spiller han igjen, eller bruker over evne på andre ting. Det er ikke lov til å tvangsinnkreve så mye pr mnd at han ikke har råd til å leve, så hvis han trenger å låne penger er det et dårlig tegn.

Skrevet

Hadde eventuelt satt over kun 1000,- til han. Og hadde ikke lånt han mer penger.

Anonymous poster hash: 78f06...159

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...