Anonym bruker Skrevet 1. november 2015 #1 Skrevet 1. november 2015 Min snart 1år gamle datter er livredd for hunder. Hun er ikke vant til hunder da vi kun har katt selv men vi møter jo hunder innimellom. Jeg har venner som har hunder å kan jo ikke nekte hunden å være i samme rom som henne da vi er på besøk. Hundene vi har møtt er gjerne litt brå. De hopper opp å vil hilse på min datter og noen bjeffer. Hver gang begynner min datter å hyle så hun omtrent mister pusten. Hva skal jeg gjøre? Jeg lar henne få observere hunden på armen min først men så fort jeg setter meg ned med henne blir hundene så ivrige å det skremmer min datter. Jeg vil jo ikke at hun skal ha helt angst mot mine venners hunder. I prinsippet er jeg litt redd hunder selv noe jeg ikke ønsker å videreføre til henne. Vi hilser på hunder en gang i uken/hver andre uke så det er ikke så ofte. Kanskje ikke ofte nok til at hun blir vant til hunder?! Normalt? Anonymous poster hash: d9c05...340
kristinehufine Skrevet 1. november 2015 #2 Skrevet 1. november 2015 Kjenner du ingen med en rolig hund hun kan bli kjent med? 😊 Hvis du starter med å venne henne til en rolig avslappet hund som holder seg rolig, kan det være at hun roer seg mer rundt hunder generelt. Og hvis du stresser og er urolig rundt henne når det kommer hunder, blir hun naturligvis mer redd. Vet ikke om det er tilfelle, men har opplevd foreldre som stresser ungene opp i forhold til hunder fordi de er redde, usikre på situasjonen osv. mer enn en gang! 😊 Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 1. november 2015 #3 Skrevet 1. november 2015 Respekter datteren din sin frykt for hunder. Anonymous poster hash: c8a5a...14f
klishe89 Skrevet 1. november 2015 #4 Skrevet 1. november 2015 For det første bør hundeeierne selvfølgelig ikke la hunden hoppe opp for å hilse når datteren din er redd og kun et år. For det andre bør du finne noen med en rolig hund som hun kan være i samme rom som uten at de må hilse, da kan hun nærme seg hvis hun vil det når hun vil det. For det tredje bør du respektere at hun er redd, ikke press henne til å hilse eller ha nærkontakt med hunden. Jeg har en superivrig sprettert av en hund, men han får aldri lov å hoppe på barn! Jeg passer veldig nøye på rundt barn og han er som regel mye roligere rundt barn enn voksne, men slipper han aldri av syne eller løs rundt små barn.
skinnfilla Skrevet 1. november 2015 #5 Skrevet 1. november 2015 Hunder skal virkelig ikke hoppe opp på små barn! Eller voksne for den saks skyld. Ikke rart hun blir redd, bare tenk størrelse på dyret i forhold til henne. Vi har en bajas her, men han er ikke vill med unger, hopper ikke på vogner ol. Han hopper fint lite igrunn.
SuperFries Skrevet 1. november 2015 #6 Skrevet 1. november 2015 Respekter ungens grenser. Hold hunder unna. La hun ta det i sitt tempo.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2015 #7 Skrevet 1. november 2015 Begge mine barn har alltid vært livredde for hunder. Av en eller annen grunn har de fått det for seg at hundene skulle ta dem. Jeg har ikke forsøkt å tilvenne de noe,men har trygget dem på at hunden ikke er ute etter å ta dem,samtidig har jeg også vært klar på at vi ikke går bort til fremmede hunder. Hos oss løsnet det da de var 3-4 år. Ble kjent med en dame med to hunder. En stor og en liten. Når vi har besøkt henne,har hun sperret hundene ute fra stua med en trappegrind,så barna har kunnet bevege seg i fred. Den store hunden er glad i tennisballer,og vil gjerne leke,så hun har stappet snuta si,med ballen i munn, igjennom speinklene på grinda, og sluppet ballen for at vi skal kaste den til henne. Ungene har vært veldig fan av det å kaste ballen så lenge grinda har vært i mellom de og hundene. Etterhvert har de nærmet seg grinda mer og mer,og venninna mi har latt ungene kaste hundegodteri til dem. Det har gått sakte,men nå trengs ikke grinda mer,og hundene står/sitter i ro når vi kommer. Barna tør å hilse på,klappe hundene og slapper av. Jeg tenker at for din lille 1åring er hunden diger,uansett rase. Den er glad for å se mennesker, og viser oss det på en måte en liten unge ikke forstår og syns er skremmende. Hundeeieren bør også stoppe hunden fra hopping og slik oppførsel. Og kan med fordel skjerme besøket fra hunden med et bånd,bur eller sperre av rommet. La barnet ditt få tid,kanskje det går over av seg selv. Du hadde nok blitt ganske skremt selv om du møtte en hoppende hund på størrelse med en stor hest. Anonymous poster hash: bb2cc...85d
Anonym bruker Skrevet 1. november 2015 #8 Skrevet 1. november 2015 Om du er trygg på noen av hundene til dine venner, altså mindre rdd en av de. Så ville jeg latt barnet være på gulvet selv. ikke løftet opp. men satt meg på gulvet med barnet og heller holde hunden på avstand med kroppen eller hendene. Latt barnet krype inn til deg, men at barnet ser at hunden kan være der og snuse men ikke trenger og hoppe på. Hunder roer seg fortete om de får snuse og om du løfter opp barnet vil den bli enda mer iverig for å lukte og hilse. Evt latt hunden komme ut og hilse på nogenlunde samme måte for så å gå rolig inn. Ofte roligere inne da Anonymous poster hash: 1b327...4c7
Anonym bruker Skrevet 2. november 2015 #9 Skrevet 2. november 2015 Helt naturlig reaksjon. Anonymous poster hash: f816f...083
Pobie Skrevet 2. november 2015 #10 Skrevet 2. november 2015 Hvis du vet at hundene hopper opp osv, må du be eierne sette hundene i bånd før du setter ned barnet. Er ikke rart hun er redd når de oppfører seg sånn, og hun vil bare bli mer og mer redd hvis det får fortsette. Utrolig dårlig av hundeeierne å la hundene oppføre seg slik. Jeg er hundeeier, og jeg ville aldri latt mine hunder oppføre seg slik. Jeg vet at mine kan hoppe opp når det kommer folk fordi de blir veldig ivrige, så da bærer jeg dem eller har dem i bånd til de har roet seg, eller setter dem vekk på kontoret til besøket har gått.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2015 #11 Skrevet 2. november 2015 Tusen takk for svar alle sammen. Veldig godt med svar fra folk dom sikkert har mer erfaring og liker hunder bedre enn meg. Dessverre er ingen av disse hundene rolige. Den roligste hunden er valp. Den er veldig ivrig men bjeffer ikke. Siden den er valp kan den bite så den holdes på avstand. Den andre hunden er egentlig rolig men elsker barn å blir helt vill. Den bjeffer alltid da det kommer besøk og små bjeffer litt de første 5min. Dette fører til at hun blir livredd. En veldig ivrig liten hund som "må" hilse som ikke roer seg før dette har skjedd. De to andre er noen store hunder. Bjeffer da vi kommer men roer seg ned. De er egentlig veldig snille men dette er noen store hunder av en rase som er kjent for å være aggressive. Hundene er snille som lam men pga str og at de bare består sv muskler omtrent vil jeg ikke ha min datter på gulvet med dem. Rett og slett fordi jeg er redd store hunder selv å at jeg aldri hadde hatt sjangs til å tatt opp kjeven på dyrene om de hadde bitt mitt barn. De andre hundene er små så de hadde jeg klart å tatt selv. Kanskje litt feil å tenke slik men... Hi Anonymous poster hash: d9c05...340
Anonym bruker Skrevet 2. november 2015 #12 Skrevet 2. november 2015 Først og fremst må de som eier de hundene passe på at hundene ikke får komme bort til datteren din. Si fra før dere kommer. Og så syns jeg du bør anstrenge deg for å finne en rolig hund kun han få bli kjent med over tid. Det er så dumt å være redd hunder, det følger henne jo kanskje livet ut, så det er verd å bruke litt tid på å gjøre henne trygg. Anonymous poster hash: 49be1...2a6
Anonym bruker Skrevet 2. november 2015 #13 Skrevet 2. november 2015 Først og fremst må de som eier de hundene passe på at hundene ikke får komme bort til datteren din. Si fra før dere kommer. Og så syns jeg du bør anstrenge deg for å finne en rolig hund kun han få bli kjent med over tid. Det er så dumt å være redd hunder, det følger henne jo kanskje livet ut, så det er verd å bruke litt tid på å gjøre henne trygg. Anonymous poster hash: 49be1...2a6 Ikke så lett å bare finne en hund heller. Til tross for stort nettverk er det bare disse fire hundene vi kjenner fordelt på tre familier. Min kusines hund hadde vært perfekt, rolig og snill som ett lam men den døde for ett år siden. Så vi har bare disse hundene her igjen dessverre... Datteren min forguder katten hjemme. Men katten er rolig å har alltid løpt unna jenta frem til nå for nå er ikke vår datter så voldsom mot katten. Så en slik hund hadde vært perfekt men det har vi ikke tilgang til😊. Hi Anonymous poster hash: d9c05...340
inchi Skrevet 2. november 2015 #14 Skrevet 2. november 2015 Dersom vennene deres med ivrige hunder ikke kan ha hunden ute eller på et annet rom når dere kommer på besøk, så ville jeg faktisk latt være å dra på besøk til disse vennene for en periode. Inviter de heller hjem til dere, eller møt de en annen plass. Det er ikke bra for barnet å skulle forbinde hunder med disse opplevelsene. Snakk positivt om hunder, med begeistring i stemmen, når dere ser en hund på avstand når dere er ute og går tur eller lignende. Ikke vis barnet at du er redd store hunder. Store hunder er som oftest mye roligere enn små hunder. Barnet må bygge seg opp nye assosiasjoner til hunder. Fortsetter barnet å bli skremt av de ivrige hundene, så er nok sjansen for at hun vil være redd i lang tid ganske stor dessverre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå