Gå til innhold

Er dette omsorgsvikt ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et vennepar som vi har fått bedre kontakt med. Møtes ca 2-3 gang i mnd.  Vi har 3 barn, dem har 2.  Våre barn er rundt samme alder. Vi kjenner dem ganske godt, så godt at vi passer hverandres barn av å til. Vi fant dette veldig fint i begynnelsen, helt til jeg begynte å legge merke til div ting.

Vi dro på ferie med dem og vi har hatt dem med oss på hytta i det siste. Dem orker ikke finne på mye ting, dem vil ikke bli med ut på ski, barna vil heller ikke. Dem vil heller se film eller spille brettspill osv inne! Dem får brus, alltså ikke bare når vi koser oss på hytta men heletiden når vi er der eller dem kommer til oss er det brus. Sukkerholdigbrus.

Barna sitter ofte med nettbrett, så mye at dem ikke alltid vil leke med våre barn, det som skjer på skjermen er tydlivis mer viktig.  Barna vår blir jo skuffet for dem gleder seg til å dra til dem eller få dem på besøk.

Jeg tok opp dette med mor av barna, spurte hvor mye tid dem brukte på nettbrett og pc. Sa jeg ville høre hvordan dem hadde det iforhold til oss for å vite om jeg var ok med de reglene jeg hadde. Hun fortalte dem satte ofte flere timer hver dag, men ikke barna barna, de også. Serier og spill. Jeg fortalte at hos oss får dem 2 max 3 timer spilltid eller bruk av nettbrett og prøvde å spørre om det ikke ble ganske passiv, da ble hun utrolig fornærmet og sint. Hvorfor jeg blander meg i hva dem liker eller ikke.

Alltså, dem er snill osv men jeg synes foreldrene sin overdrevene nettbruk går utover barna.

Det endte alltså i en kjempe krangel å nå snakker vi ikke mer sammen.

Overeagerte jeg ? Jeg vet ikke hvor mye lyst jeg har til å være venner med slike passive mennesker egentlig, men samtilig er det synd for våre barn trives veldig godt med barna deres.

Anonymous poster hash: de217...45f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det klassifiseres ikke som omsorgssvikt. Latskap og ulike interesser enn dere, men ikke svikt i omsorgen.

Anonymous poster hash: 0dd23...0e2

Skrevet

Nei, det du beskriver ville jeg ikke kalt omsorgssvikt.

mvh

barnevernkonsulent

Anonymous poster hash: e3874...d12
Skrevet

Jeg synes det er flott du sa ifra!

Barn i dag går glipp av mye fordi de ikke orker å gjøre annet enn å sitte med iPad.

Synes det er en skremmende utvikling.

Jeg vil si det er indirekte omsorgssvikt.

Fordi:

Fremfor å bli stimulert, få en sunn utvikling gjennom opplevelser, frisk luft og gode minner, så låses de inne hvor øynene stirrer inn i en skjerm.

Verken sunt for mental eller fysisk utvikling.

Så ja: indirekte omsorgssvikt

Anonymous poster hash: 5ffe5...e3d

Skrevet

Hvorfor skriver du konsekvent dem og ikke de?

Anonymous poster hash: ae8e0...ac6

Skrevet

Jeg er enig med deg, men det er nok ikke omsorgssvikt. Latskap vil jeg kalle det.. 

Anonymous poster hash: 5c360...5d7
Skrevet

Nei, ikke omsorgssvikt. Men det er vel et faktum at barn av i dag generelt sitter altfor mye inne med pc, nettbrett osv. Personlig syns jeg nok dine barn hi også bruker mye tid på dette, men nå vet jeg ikke alderen på dem heller da.

Skrevet

Det er ikke automatisk omsorgssvikt selv om det ikke er bra. Synes det var bra at du stilte spørsmål, men utover det synes jeg du overreagerer litt. Noen tar valg man selv aldri ville tatt, sånn er det bare

Skrevet

Ahh, enig! Slitsomt å lese..

Anonymous poster hash: 3aa69...081

Skrevet

Brettspill er kjenpesosialt, og en fin ting for en familie å gjøre på hyttetur. Kanskje ikke på bekostning av turer, men absolutt en fin ting.

Jeg ville også blitt provosert dersom våre venner la seg opp i hvordan vi som familie tilbringer tiden, nettbrett eller ikke. Folk kan feie for sin egen dør. Utrolig hvor selvrettferdige enkelte kan være!

Anonymous poster hash: a26bd...5a5

Skrevet

Det er i hvert fall svikt i omsorgen for barnas helse.

Dessverre blir det ikke ansett som omsorgssvikt å ikke ta bedre vare på barns helse.

Anonymous poster hash: bac9c...554
Skrevet

Ikke alvorlig vertfall

Anonymous poster hash: e1190...dca

Skrevet

Dine får se 2-3 timer? Er det pr dag, så er i hvertfall det MYE også.

Enig med de andre...du skriver dem der det skal være DE. Utrolig slitsom.

Anonymous poster hash: 76d16...4ff

Skrevet

Dine får se 2-3 timer? Er det pr dag, så er i hvertfall det MYE også.

Enig med de andre...du skriver dem der det skal være DE. Utrolig slitsom.

Anonymous poster hash: 76d16...4ff

Akkurat det jeg skulle skrive 😉

Anonymous poster hash: 50b9d...746

Skrevet (endret)

Brettspill er da en fin aktivitet?

Jeg er ellers enig i at så mye film og nettbrett som du beskriver ikke er optimalt for barna, dersom det er normalen HI.

Men det virkelig skremmende her er hva folk her inne kan få seg til å kalle omsorgssvikt...!

Å kalle dette omsorgssvikt vil jeg nesten si er et hån mot barn som faktisk opplever det.

Jeg er ingen tilhenger av mye skjermtid for barna selv og foretrekker å oppfordre til helt annen innelek eller at barna går ut, men det blir nok i perioder litt mer film eller dataspill enn ideelt likevel. Jeg kjenner i hvert fall mange foreldre som lar barna bruke medier mer enn det jeg selv har som grense, men jeg oppfatter dem likevel som både omsorgsfulle og gode foreldre, selv om jeg ikke er elt enig med dem der.

Endret av Virginia!
Skrevet

Dette orket jeg ikke å lese. De heter de, ikke dem.

Anonymous poster hash: 86faf...159

Skrevet

Det er verre omsorgssvikt å lære sine barn feil grammatikk.

Anonymous poster hash: b2aac...2bd

Skrevet

Samme tenkte jeg. Skikkelig irriterende å lese. 🙊

Anonymous poster hash: 3a6b9...aff

Skrevet

Nei, det er ikke omsorgssvikt bare fordi dem gjør ting annerledes enn dere.

Som ei skriver over her, å kalle dette omsorgssvikt er et hån mot de barna som faktisk blir utsatt for det!

Jeg har ikke hatt ski på beina siden jeg måtte i gymtimene på ungdomsskolen. Heller ikke faren går på ski. Men de går med morfar og mormor pluss at skolen har egen skiløype ungene bruker etter eget ønske. Så selv om du aldri ser meg ute på ski så går da ungene mye på ski for det..

Ang spilletid så syns jeg ikke du bør klage, hi. 2-3 timer er faktisk endel ila dagen, det også. Hva om noen som lar barna spille maks 1 time pr dag selv hadde kritisert deg, hadde du likt det? Eller hadde du også blitt litt fornærmet og gått litt i forsvar? For du mener jo selv at det er greit.

Mine unger styrer dette selv. De er ute hele dagen på skolen og SFO, pluss trening flere ganger i uka. Så om de velger å roe ned litt med PS eller PC på kvelden/i helgene så er det faktisk greit. Noen dager spiller de kanskje 3 timer, andre dager blir ikke spillene rørt engang.

Noen familier er mer aktive enn andre. Noen drar på fjelltur/skogtur en søndag, andre er hjemme og barna leker med nabobarna. Sånn er det bare. Å mene at de som ikke flyr skogen rundt eller går på skiturer utøver omsorgssvikt er bare tullete. Man har forskjellige interesser.

Jeg får litt inntrykk av at du mener du gjør det rette og at de som ikke gjør som deg forsømmer ungene sine.

Alle velger det som er rett for sin familie, og utifra egne interesser.

Du sier også at dere møtes 3 ganger i mnd, så da blir det jo litt rart å uttale seg om hvordan barnas hverdag er. Du er jo ikke der og ser det selv.. Hvor mye er ungene ute og leker i hverdagen, f.eks på skolen/SFO?

Mine er på morgengym på sfo før skolestart, spiller fotball i alle friminutt samt etter skolen og fram til de blir hentet (ski og skøyter på vinteren) pluss at de er på fotballtrening 2 kvelder i uka. De er aktive i hverdagen selv om de ikke går i fjellet (og får et glass brus til middag)..

Anonymous poster hash: 8a0a5...2c6

Skrevet

Finn frem Ludo på iPad 😊

Skrevet

Fryktelig uhøflig er det imidlertid å la barna sitte med nesa i skjermen hele tiden mens de har besøk, selv om det ikke er omsorgssvikt.

Anonymous poster hash: 6982f...ffe
Skrevet

Det er ikke omsorgssvikt, men jeg tror kanskje dere skal finne andre å dra på ferie med som er litt mer "lik" dere selv i aktivitetsnivå.

(OG som et par andre har påpekt her - veldig greit om du lærer deg forskjell på de og dem - det vil også barna dine dra nytte av!)

Anonymous poster hash: a5e82...03f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...