Gå til innhold

Begrepet "psykopat" er ganske misbrukt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og det gjør det ganske vanskelig for oss som har levd med en psykopat.

Det finnes mange usympatiske og narsissistiske mennesker der ute, men vær litt forsiktig med å rope ut at "han er skikkelig psykopat"!

Etter 7 år med bearbeiding har jeg nå endelig kommet meg ut av psykopatens klør. Men enda kan han få ett visst grep om meg.. Enda jeg er gift på nytt og har en liten baby...

Denne mannen er høytutdannet, en profilert idrettsutøver, har en god jobb, pen og velkledd, godt likt, og der er ingenting å ta han på. Han er en manupilator til fingerspissene og er dyktig til å vende folk mot hverandre.

Jeg har ett barn med denne mannen, og barnet vårt har brukt de siste tre årene i terapi. Etter tre rettssaker har rettsvesenet endelig gjennomskuet han og der er derfor ikke noe samvær med noen av hans barn.

Han er voldelig! Men aldri laget merker på meg... Slo med flat hånd, holdt meg fast til jeg mistet pusten og svimte av o.l. Kunne aldri ta med merker og vise til ett krisesenter.

Han beskyldte meg for å være psykotisk, og var helt fortvilet av min situasjon når han betrodde seg til andre mennesker. Han var svært bekymret for barnet vårt siden jeg stengte hen inne og tvangssultet hen..

Han meldte meg til barnevernet som opprettet sak, men heldigvis så var psykologen allerede inne og kunne bekrefte for barnevern at jeg var en god mamma.

Han har svindlet, han er skapdranker, han reiser til utlandet hele tiden og kjøper horer. Han er hypersexuell, og er aggressiv og hard i senga.

Han løy om at familien min og vennene mine advarte han mot meg fra starten. Jeg trodde på han og selvtilliten min sank til bunns etter kort tid. Jeg var heldig som hadde han.

Jeg ble raskt gravid fordi han kastet pillene mine.

Han har brukt en mengde med advokater på meg og stadigvekk truet med å ta fra meg omsorgen via disse. Han har beskyldt meg for å bruke narkotika, alkohol, være psykopat og for å ha prøvd å ta livet mitt flere ganger. Ingenting er sant! Men jeg har ett veldig dårlig rykte på meg her i byen grunnet hans løgner...

Å forklare hvordan han er er helt umulig... Men jeg kan tenke meg at flere faller for hans sjarm...

Å forlate denne mannen er det vanskeligste jeg har gjort noen gang. Å bli truet på livet, beskyldt for kidnapping, og politiet og barnevern ringte meg og truet meg med at jeg skulle anmeldes for kidnapping av mitt eget barn. Kontoen min ble sperret, huset ble skiftet lås på, men til slutt fikk jeg hjelp av krisesenteret i nabobyen, og jeg og barnet mitt på to år ble plassert på hemmelig adresse.

Vær på vakt! Ha allierte! Dokumenter så mye som mulig før du forlater en psykopat!

Og vær forsiktig med å kalle folk for psykopater...

Anonymous poster hash: 5b113...e62

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig!

Det finnes mange drittsekker der ute, også drittsekker som utøver vold, det gjør dem ikke automatisk til psykopater. Men det er likevel veldig vanskelig å leve med dem.

Jeg har inntrykk av at det ikke lenge finnes naturlige personlighetstrekk som sjenert, bekymret, melankolsk osv. Nå er det sosial angst, angst og depresjon. Begrepet normalt er skrenket inn og man puttes i båser. Det uheldige er selvsagt at de som virkelig har psykiske lidelser og forstyrrelser blir satt i bås med de med milde symptomer. Slik er det også blitt med psykopati (som forsåvidt ikke er en diagnose heller lenger). 

Anonymous poster hash: 40177...d4f
Skrevet

Så lenge folk passer i beskrivelsen av psykopat er de jo psykopater. Det finnes også "velfungerende" psykopater, som feks ikke er voldelig, men som driver et psykisk, manipulerende spill du er dømt til å tape.

En med narcissistisk personlighetsforstyrrelse er rimelig close til psykopat, den største forskjellen er at narcissister higer etter ros, beundring og anerkjennelse, mens psykopater ikke trenger noens annerkjennelse.

Det finnes en bok der ei som selv kaller seg psykopat (sosiopat) skriver om hvordan hun er, og det er langt fra henne til kaldblodige mordere... Hun sier hun aldri kunne brukt vold mot noen (hun har er kristent image), men hun har ingen empati, tåler ikke krenkelser, manipulerer for å få viljen sin i alt osv

Jeg skjønner du har hatt det tøft, HI. Men ikke fortell andre at de ikke har hatt med en psykopat å gjøre "fordi din ex var verre".

Anonymous poster hash: b02cc...190

Gjest Antarctica
Skrevet

Tror det er glidende overganger. Og manipulerende mennesker er ikke alltid psykopater, selv om psykopater alltid er manipulerende...

Skrevet

Så lenge folk passer i beskrivelsen av psykopat er de jo psykopater. Det finnes også "velfungerende" psykopater, som feks ikke er voldelig, men som driver et psykisk, manipulerende spill du er dømt til å tape.

En med narcissistisk personlighetsforstyrrelse er rimelig close til psykopat, den største forskjellen er at narcissister higer etter ros, beundring og anerkjennelse, mens psykopater ikke trenger noens annerkjennelse.

Det finnes en bok der ei som selv kaller seg psykopat (sosiopat) skriver om hvordan hun er, og det er langt fra henne til kaldblodige mordere... Hun sier hun aldri kunne brukt vold mot noen (hun har er kristent image), men hun har ingen empati, tåler ikke krenkelser, manipulerer for å få viljen sin i alt osv

Jeg skjønner du har hatt det tøft, HI. Men ikke fortell andre at de ikke har hatt med en psykopat å gjøre "fordi din ex var verre".

Anonymous poster hash: b02cc...190

Jeg sier ikke at "du ikke har vært med en psykopat fordi min var verre", jeg sier at det er ikke sikkert mannen er psykopat fordi han ikke har forståelse og empati.

Folk er alt for raske med å slenge ut av seg at mannen er psykopat uten at han nødvendigvis er det.

Psykopati er ingen diagnose nå, men likevel har to rettspsykiatere skrevet at min eks er narsissistisk og har sterke psykopatiske trekk der samvær ikke anbefales av sikkerhetsmessige grunner.

Det finnes ekte psykopater her ute. Man er muligens ikke psykopat på bakgrunn av at man ikke sier fra hvor man går, passer barna, sjekker telefonen din, og er hysterisk sjalu.

Anonymous poster hash: f32e9...763

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...