Gå til innhold

Dere flinke damer, trenger tips (oppdragelse)


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter som fyller 3 i desember. Hun har begynt å slå lillesøster og oss voksne hvis hun ikke får viljen sin. Hvordan få en slutt på dette, evt hvordan håndtere slike ting om det så gjelder biting, skriking eller bare vanlig trass...?

 

Har prøvd time-out uten hell. Har prøvd å bare prate med henne

Sitter på gulvet og har øyekontakt med henne, forklarer nøye og spør om det er ok/om hun har forstått, hun sier ja men fortsetter en stund etterpå...

 

Anonymous poster hash: 6fc42...c1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er tre år, de "forstår ikke" selv om de sier ok/ja. De handler mye på impuls. Tror du må "ta henne" hver gang hun gjør slikt og si NEI SÅNN GJØR VI IKKE og så (fungerte veldig godt på mine) "fryse" henne litt ut med å si "da vil ikke jeg være med deg når du gjør sånn" og gå vekk fra henne.

Følg godt med og se henne FØR hun rekker å slå og hindre det heller enn å "straffe det" ved å avlede. 

 

Samtidig må du forstå at det er en grunn til at hun handler slik: det kan være sjalusi, oppmerksomhetsbehov og frustrasjon. Selv om det noen ganger kan sitte litt langt inne å vie positiv oppmerksomhet når barnet er "ufordragelig" er det gjerne det som skal til. Sett av tid til henne alene og vis henne i handling at dere har det kjekt sammen når alle er snille, at hun er viktig og at du liker henne. De trenger mye bekreftelse og egentid med en voksen i den alderen og de trenger grenser og ubegrenset med kjærlighet. Det går over med tiden, men dere må virkelig jobbe litt med det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...