Gå til innhold

Operasjon og amming

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal gjennomgå en kikkhullsoperasjon i magen (full narkose, dagkirurgi) om et par dager for å fjerne galleblæren. Jeg har en baby på 3 mnd som fullammes. Det står ingenting i papirene fra sykehuset om hvilke medikamenter jeg får i etterkant osv.

Er det noen som har erfaring med dette? Må man vente lenge etter narkose før man kan amme? Babyen nekter flaske, så far får seg en liten utfordring...

Jeg skal kontakte sykehuset og be om en samtale med anestesilegen, men sitter nå her en lørdagskveld og begynner å lure på hvordan logistikken blir.

Anonymous poster hash: 9ac2f...837
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opererte med narkose, Kikhull, når minste var ca 2 mnd. Måtte ikke vente med amming :) Narkosen er raskt ute av kroppen. Fikk paracet å ta før og etter.

Bruker paralgin forte tidvis pga annen sykdom, fikk svar fra trygg mammamedisin at enkelt innta av pf ikke var farlig for barnet. Har uansett ventet to-tre timer etter inntak i senere tid.

Anonymous poster hash: c5ad4...f4e

Skrevet

*enkelt inntak av

Anonymous poster hash: c5ad4...f4e

Skrevet

Eg fekk Oxycontin, eit morfinpreparat, i nokre dagar etter operasjon. Veit ikkje kor dette er med amming, men reknar med det vert vanskeleg. Kanskje det kan vere lurt å øve på koppmating før operasjonen?

Skrevet

Jeg mener kirurgen sa at de ikke brukte mye smertestillende i dagene etter operasjonen, evt paracet. Ser dere har fått forskjellige ting. Håper jeg kan klare meg med minst mulig. Tar av og til paralgin forte ved kraftige anfall med beskjed om at enkeltinntak ikke skal påvirke ammingen.

Vi øver på flaskemating, men ingenting fungerer. Ulike typer og mor ut av huset, men babyen kan nekte å ta flaska selv etter 5 timer uten mat. Spiser vanligvis annenhver time.

HI

Skrevet

Bør du ikke utsette operasjonen dersom babyen nekter å ta annen mat?

Stakkars baby som kanskje må sulte. Du sier den er vant med å spise annenhver time, du kommer jo til å være vekke mye lengre enn 2 timer.

Anonymous poster hash: 7f081...bc8

Skrevet

Bør du ikke utsette operasjonen dersom babyen nekter å ta annen mat?

Stakkars baby som kanskje må sulte. Du sier den er vant med å spise annenhver time, du kommer jo til å være vekke mye lengre enn 2 timer.

Anonymous poster hash: 7f081...bc8

Det er ikke aktuelt å utsette operasjonen.

Babyen må evt få mat av kopp, skje, sprøyte. Men det er klart at jeg helst vil amme så fort som mulig, eller at babyen vil ta flaske. Derfor trener vi.

HI

Skrevet

Ammet rett etter operasjon, gutten min var 6 uker gammel.

Et sultent barn spiser, 5 timer er kanskje ikke nok. Koppmating er et fint alternativ under operasjonen.

Mine gutter spiste også hver 2. Time med meg tilgjengelig. Kunne fint vente lenge hvis de måtte ta til takke med kopp/skje. Men de spiste til slutt da også.

Min mor har klart å gi dem flaske. De tok det aldri fra noen andre enn henne. Det samme har andre opplevd også.

Anonymous poster hash: edbc3...534

Skrevet

Hvilken type smertestillende kommer ann på hvilken kirurgi som er utført. Man gjør ganske store inngrep ved hjelp av kikkhull. Som regel ser man at de som opereres ved hjelp av kikkhull har mindre behov for smertestillende enn de som opereres med åpen kirurgi.

Jeg tror det er lurt å gjøre som du tenker å ta kontakt med de som har tenkt å operere deg. Lykke til ☺

Anonymous poster hash: bf731...a96

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...