Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2015 #1 Skrevet 31. oktober 2015 Jeg har hatt depresjoner i flere år, men vært tilnærmet frisk siste året. Men slitenheten jeg hadde under depresjonen er der fremdeles. Jeg sover og sover, kan trenge minst 12-15t søvn i døgnet, og føler meg sjelden opplagt. Kan våkne på "morgenen", være våken i en times tid før jeg sovner noen timer igjen. Jeg jobber ikke, er kun hjemme. Gjør husarbeid, handler mat, lager innimellom middag til familien, og kjører det ene barnet vårt på én fritidsaktivitet i uken. Med andre ord er jeg MYE i ro. Likevel blir jeg ofte så utslitt at det verker i kroppen, spesielt i leddene. Eksempelvis : I går våknet jeg kl 10, tok en rolig start på dagen, så litt på tv og sånt. Så skiftet jeg på en seng, satte på klesvask og brettet en maskin med tøy. Vasket gulvet på stue, kjøkken og gang. Så kom barna hjem fra skolen, var sammen med de før jeg kjørte jenta vår på fritidsaktivitet. Da vi kom hjem stod middagen klar, og vi spiste sammen. På kvelden verket hele kroppen min og jeg var helt utslitt. Det straffer seg fremdeles idag, jeg sov til kl13, og ligger på sofaen fremdeles. Sånn er det alltid ette dager som krever litt av meg. Dette er ikke normalt!! Har vondt i kroppen og er alltid utladet Har ikke hatt noen utredning ennå, men legen tror det er ME. Hva tror du? Hadde vært tragisk om jeg går fra flere år med depresjon til ME! Anonymous poster hash: e23a8...9a6
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2015 #2 Skrevet 31. oktober 2015 Sørg bare for å få en ordentlig utredning. Det er mye som kan gi "ME-symptomer", men som kan ha årsaker man kan finne. Stoffskifte, vitamin- og mineralmangler, reumatisme, fibromyalgi og mye mer. Sørg for en ordentlig utredning, ikke bare godta et ME-stempel! Jeg har hatt ME etter kyssesyken. Fikk tilbake symptomer og de ville sette ME-stempelet på meg igjen. Viste seg at jeg har noe de finner på prøver, men foreløpig ikke vet hva er. Håper du finner ut av det og blir frisk Anonymous poster hash: 1bddc...66d
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2015 #3 Skrevet 31. oktober 2015 Jeg har fått ny fastlege som virker nøyaktig, så tror han kommer til å grave litt. Den gamle legen min gjorde ingenting. Takk for rådet ditt, skal huske på det Anonymous poster hash: e23a8...9a6
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2015 #4 Skrevet 31. oktober 2015 Be om utredning på ditt nærmeste ME senter. Der blir du avvist dersom du ikke faller innenfor Anonymous poster hash: b63e7...18f
Miss Chocolate Skrevet 31. oktober 2015 #5 Skrevet 31. oktober 2015 ME kan starte på forskjellige måter og utarte seg forskjellig, men felles er vel at man føler seg skikkelig influensasyk og er vanvittig tom for krefter, så tom at du ikke aner hvor du skal hente krefter fra.. Da jeg ble syk ble jeg så ekstremt dårlig at jeg var sengeliggende 23 timer i døgnet. Den siste timen var fordelt på et toalettbesøk her, å få i seg en matbit der osv.. Jeg følte jeg hadde kraftig influensa, ekstremt med matallergier, ekstrem hjernetåke, melkesyre, feberfølelse og ikke krefter til å snakke engang. Hadde huset begynt å brenne hadde jeg nok brent inne... Nå er jeg bedre og kan svinge mellom å være så dårlig at jeg ligger i senga hele dagen uten å orke noe (men begynner det å brenne tror jeg jeg skal klare å komme meg ut..) og å klare å gjøre noe husarbeid, hente og levere barn i barnehagen og ikke så mye mer. Jeg tåler fortsatt ikke kjøpesenter, være sosial, å være for mye aktivitet osv. Gjør jeg for mye blir jeg dårligere i mange uker, ofte måneder. Gjør jeg lite slipper sykdomsfølelsen gradvis taket og kreftene bygger seg mer og mer opp.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2015 #6 Skrevet 31. oktober 2015 Jeg har ikke ME, men MS og kjenner meg igjen i hvordan du har det. Normalt er det ikke, men det kan jo være så mangt så få en skikkelig utredning! Lykke til :-) Anonymous poster hash: 2f9ec...881
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2015 #7 Skrevet 31. oktober 2015 Jeg har ME og kjenner meg igjen i det du skriver. Selv om jeg syntes du fikk gjort ganske mye i løpet av dagen. Jeg hsr hatt ME i 12 år og blir bare dårligere. Ikke i nærheten av å bli frisk. Har prøvd mye forskjellig Anonymous poster hash: bbdf4...f06
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2015 #8 Skrevet 31. oktober 2015 ME er en utelukkelsesdiagnose. Dvs at ikke noen andre lidelser skal forklare symptomene. En depresjon gir jo akkurat de samme symptomene som ME! Merkelig at ikke legen din tenker på det... Anonymous poster hash: a019c...5d3
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2015 #9 Skrevet 31. oktober 2015 Jeg har hatt ME, hvis det var det jeg hadde. Det startet med kyssesyken, jeg ble bare aldri frisk. Og jeg ble utredet for alt tenkelig i mange år, fikk først ME diagnosen etter 6 år. Jeg var ekstremt sliten, og på det verste, lå jeg i en seng døgnet rundt, men sov ikke så mye. Så bare bli utredet for alt, ta alt av prøver. Så håper jeg det er noe enklere enn ME. Så du blir frisk igjen. Anonymous poster hash: c6582...971
Miss Chocolate Skrevet 31. oktober 2015 #10 Skrevet 31. oktober 2015 ME er en utelukkelsesdiagnose. Dvs at ikke noen andre lidelser skal forklare symptomene. En depresjon gir jo akkurat de samme symptomene som ME! Merkelig at ikke legen din tenker på det... Anonymous poster hash: a019c...5d3 ME har ganske mange tilleggskriterier enn utmattelse. Har aldri hørt at depresjon og ME kan forveksles.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2015 #11 Skrevet 31. oktober 2015 ME er en utelukkelsesdiagnose. Dvs at ikke noen andre lidelser skal forklare symptomene. En depresjon gir jo akkurat de samme symptomene som ME! Merkelig at ikke legen din tenker på det... Anonymous poster hash: a019c...5d3 ME har ganske mange tilleggskriterier enn utmattelse. Har aldri hørt at depresjon og ME kan forveksles.Nei, som tidligere nevnt; ME senteret tar ikke feil så be om utredning der. Jeg hadde vært mer skeptisk om min fastlege begynte å rote med en diagnose. Anonymous poster hash: b63e7...18f
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2015 #12 Skrevet 31. oktober 2015 ME er en utelukkelsesdiagnose. Dvs at ikke noen andre lidelser skal forklare symptomene. En depresjon gir jo akkurat de samme symptomene som ME! Merkelig at ikke legen din tenker på det... Anonymous poster hash: a019c...5d3 ME har ganske mange tilleggskriterier enn utmattelse. Har aldri hørt at depresjon og ME kan forveksles. Depresjon er utelukkelseskriterie for ME. Hvis depresjonen var der før de andre symptomene på ME. Det er litt trist at folk ikke vet hvor fysisk en skikkelig depresjon er. Utmattelse og lite energi er nærmest kjernesymptomer for sterk depresjon Anonymous poster hash: a019c...5d3
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2015 #13 Skrevet 31. oktober 2015 Jeg har det som deg hi,ganske lik forhistorie også. Alltid utslitt,og jeg merker at kroppen min går så mye tregere. Alt jeg gjør føles som slow motion. Og hvis jeg en dag gjør litt mer enn nesten ingenting,så straffer det seg i flere dager etterpå. Anonymous poster hash: e9d93...7f6
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2015 #14 Skrevet 31. oktober 2015 Jeg har ME, men har aldri vært deprimert da. Jeg ble syk etter en infeksjon, vært syk i 6 år. Anonymous poster hash: c3649...554
Miss Chocolate Skrevet 31. oktober 2015 #15 Skrevet 31. oktober 2015 ME er en utelukkelsesdiagnose. Dvs at ikke noen andre lidelser skal forklare symptomene. En depresjon gir jo akkurat de samme symptomene som ME! Merkelig at ikke legen din tenker på det... Anonymous poster hash: a019c...5d3 ME har ganske mange tilleggskriterier enn utmattelse. Har aldri hørt at depresjon og ME kan forveksles.Depresjon er utelukkelseskriterie for ME. Hvis depresjonen var der før de andre symptomene på ME. Det er litt trist at folk ikke vet hvor fysisk en skikkelig depresjon er. Utmattelse og lite energi er nærmest kjernesymptomer for sterk depresjon Anonymous poster hash: a019c...5d3 Det skjønner jeg, men ME har så mange flere symptomer enn utmattelse..
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2015 #16 Skrevet 31. oktober 2015 Depresjon er utelukkelseskriterie for ME. Hvis depresjonen var der før de andre symptomene på ME. Det er litt trist at folk ikke vet hvor fysisk en skikkelig depresjon er. Utmattelse og lite energi er nærmest kjernesymptomer for sterk depresjon Anonymous poster hash: a019c...5d3 Det er gode grunner til at depresjon er utelukkelseskriterie. Men det vil kunne være personer som får ME i tillegg til depresjon - hvis man antar at mange med ME har det pga. en fysisk årsak. I HIs tilfelle har hun vært mer eller mindre frisk av depresjon et år, og da er det rimelig å lete etter andre årsaker til den ekstreme slitenheten hun har. Hos noen kan jo også to diagnoser oppstå samtidig. Anonymous poster hash: 1bddc...66d
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2015 #17 Skrevet 31. oktober 2015 Takk for alle innspill.. Veldig lei av denne formen, skulle ønske det var noen vitaminer jeg kunne ta, eller en matvare jeg kan kutte ut for å bli bedre. Men skal iallefall prøve å få en skikkelig utredning. Orker ikke å ha det sånn mer.. Finnes det forskjellige grader av ME forresten? Hi Anonymous poster hash: e23a8...9a6
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2015 #18 Skrevet 31. oktober 2015 Takk for alle innspill.. Veldig lei av denne formen, skulle ønske det var noen vitaminer jeg kunne ta, eller en matvare jeg kan kutte ut for å bli bedre. Men skal iallefall prøve å få en skikkelig utredning. Orker ikke å ha det sånn mer.. Finnes det forskjellige grader av ME forresten? Hi Anonymous poster hash: e23a8...9a6 Ja, det finnes mange grader. Fra de dårligste som ligger i et mørkt rom døgnet rundt og ikke tåler noen stimuli, til de som kan være oppe noen timer. Noen kan gjøre litt om dagen, andre kan gjøre mer. Og for de som blir bedre så vil jo formen gradvis bli bedre, de vil orke mer. Det kan også gå i perioder som er dårligere og bedre. Anonymous poster hash: 1bddc...66d
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2015 #19 Skrevet 31. oktober 2015 Takk for alle innspill.. Veldig lei av denne formen, skulle ønske det var noen vitaminer jeg kunne ta, eller en matvare jeg kan kutte ut for å bli bedre. Men skal iallefall prøve å få en skikkelig utredning. Orker ikke å ha det sånn mer.. Finnes det forskjellige grader av ME forresten? Hi Anonymous poster hash: e23a8...9a6 De sier vel det er 4 grader. Mild, moderat, alvorlig og svært alvorlig. Man kan også ha en miks av 2 grader. Mange har hatt bedring av en medisin som heter ldn. Men den kan gjøre deg dårligere også (som i mitt tilfelle, typisk) eller ingen virkning. Andre kan også ha god effekt av lavkarbo uten melkeprodukter/paleo. Gjorde meg dårligere, men andre har hatt effekt av det. Anonymous poster hash: bbdf4...f06
Miss Chocolate Skrevet 1. november 2015 #20 Skrevet 1. november 2015 Jeg har fin effekt av LDN 👍🏻 Blir ikke frisk, men tåler mer aktivitet enn før jeg begynte på den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå