Gå til innhold

En liten Halloween-"solskinnshistorie"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til alle dere som (jo da - forståelig nok..) er så provosert av Halloween; hadde lyst til å dele vår personlige erfaring fra vårt nærmiljø.

For noen år siden var både mannen min og jeg voldsomt provosert av denne tradisjonen som ikke har noen røtter i Norge; ren kommersialisme, tiggende og frekke barn som skal proppes fulle av sukker og E-stoffer, etc.. Så fikk vi skolebarn og det var "ingen vei tilbake". Det første året ble vi KJEMPEOVERRASKA! Det var utrolig stemningsskapende og hyggelig!! Ikke minst samlende i lokalmiljøet; både voksne og barn var med "på leken" - ingen sure voksne (som vi kom borti, i alle fall..) ei heller frekke eller grådige barn. Ifjor pynta vi inngangspartiet, jeg og minstebarnet kledde oss ut og delte ut godteri til høflige og søte (nei, skumle😜) barn mens mannen gikk med de eldste. Ikveld gleder jeg meg til å gjenta suksessen! Oppfordrer alle dere skeptikerne til å legge godviljen til - dere kan bli overrasket!! Her i området virker det som at alle (vel - alle de som ønsker å være med på leken og signaliserer det tydelig, vel å merke☺️) bare har bestemt seg for at dette er en hyggelig, positiv og samlende happening - og det er smittsomt😉🎃

God Halloween!

Anonymous poster hash: 1f61f...007

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hvorfor hadde du sånne fordommer? Jeg er en q de heldige som slapp det fordi jeg var 10 år og med på moroa da trenden kom til Norge :)

Anonymous poster hash: 6d91d...514

Skrevet

Ikke skjønner jeg hvordan folk kan kalle dette nymotens greier, siden vi har feiret dette i 20 år her i familien :) Ungene har gått rundt og ingen sure slengte igjen døren for de, ei heller bedrev ungene med faenskap. Halloween har kommet for å bli og flott at du HI endret mening etterhvert :)

Skrevet

Litt fakta om Halloween i Norge

Feiringen er en blanding av gammel romerskkatolsk og gammel kristen og gammel hedensk skikk som var levende i Norge fra 700 tallet, men ble avskaffet på 1700-tallet. Skikken vandret til Amerika og nå fikk vi den altså tilbake ca år 2000.

Anonymous poster hash: 0d987...43f
Skrevet

Men hvorfor kan ikke dere som feirer akseptere at andre ikke feirer, og ikke minst la være å prøve å overbevise oss om at det er så fantastisk. Det er utrolig provoserende og respektløst!

Anonymous poster hash: e7307...9c2

Skrevet

Jeg har aldri vert mot det, men min synes jeg fremdeles er litt for liten og gå rundt, han er ikke 3 engang, venter nok til han er 5-6 år hvis han ikke vil før selv :) men gir alltid godteri :)

så fint du har skiftet mening da hi :)

Skrevet

Mine unger forteller st det er de eldre som synes dette er gøyest! De gamle er kjempeglade for at de ringer på dørene og ungene blir alltid stående å prate litt. Som regel kommer de hjem og forteller noe spennende en ukjent gammel dame/mann har fortalt!

De forteller at de gamle sitter i vinduet og kikker ut og ofte vinker til de, i tillegg til at de har tent lys på trappa.

På skoleveien er det alltid en gammel dame som har begynt å gå ut med søpla tilfeldigvis hver dag når skolen slutter. Dette startet etter Halloween i fjor og ungene tar seg tid til en liten prat før de går videre!

Nå bor vi i et nabolag der det sldri har vært eggkasting eller andre knep.

Anonymous poster hash: f101b...69c

Skrevet

Her vi bor er det relativt nytt. Ingen som feiret Halloween for 5 år siden. Så begynte folk forsiktig.. For 3 år siden kom det ingen på døra her. 2 år siden kom det noen, men da hadde ikke jeg fått med meg Halloween (små barn selv som ikke skulle feire..) I fjor kom det noen fler og eldste tok på spidermankostymet og gikk til nabohusene. I år trodde jeg det skulle ta mer av rundt her, men er bare jeg som har pyntet av naboene så langt 🎃 Håper det kommer noen barn hit. Neste år pynter jeg nok enda mer 👻

Skrevet

Men hvorfor kan ikke dere som feirer akseptere at andre ikke feirer, og ikke minst la være å prøve å overbevise oss om at det er så fantastisk. Det er utrolig provoserende og respektløst!

Anonymous poster hash: e7307...9c2

Helt enig. Jeg synes forøvrig ingenting om "regelen" om å skru av utelysene. Det burde heller vært en regel på at de som ønsket barna velkommen til knask eller knep pyntet inngangspartiet med utskjærte gresskar og litt sånn at man ser det er mer enn vanlig "høstpynt".

Skrevet

Ojojoj, glemte helt at DiB var full av kverulanter. Dette skulle bare være en helt uskyldig, positiv tråd - som i og for seg ikke behøvde noen svar en gang. Bare en fin tanke jeg jeg hadde lyst til å dele..

Jeg var fordomsfull og bestemte meg for å gjøre noe med fordommene - det må da være fint? Jeg var fordomsfull fordi jeg opplevde Halloween som nok en utenlandsk tradisjon som butikkene og mediene hadde innført til Norge for å tjene mest mulig penger. Og attpåtil en tradisjon hvor barn skal "tigge" etter godteri. Jeg endret mening og ser nå tradisjonen i et nytt lys etter å ha sett det i praksis i nærmiljøet. Her er tradisjonen relativt ny, men jeg skjønner nå at den har vært feiret lenge flere steder i Norge.

Hi

Anonymous poster hash: 124d0...a22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...