Gå til innhold

Kommer jeg til å forbli feit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Herregud, jeg kommer til å bli feit! Uke 36+0 og 20 kilo opp nå. Var slank/normalvektig med bmi på ca 22. Nå er jeg så tung at jeg er redd knærne mine skal gi etter. Håper mye er vann, men er jammen ikke helt overbevist. Har spist mye tull. Men det går vel egentlig nesten ikke ann å legge på seg så mye fett på 8 måneder?

Anonymous poster hash: dfb02...081

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner ei som gikk opp 30 kg på svangerskapet, så det går an.

Og har du spist "mye tull" så har du tydeligvis gjort mye du visste ikke var bra for deg. Det var heller ikke bra for babyen din, forresten.

Om du forblir overvektig kommer an på hva du gjør med kostholdet ditt og bevegelse mens du ammer, og ikke minst i etterkant.

En venninne av meg gikk opp 17 kg i svangerskapet, og dagen etter fødsel var hun en kilo lettere enn før svangerskapene - så det er mange varianter.

Om det er fett er det opp til deg hva du gjør med det i etterkant. Og hva du gjør nå i innspurten av svangerskapet. Begynn "et nytt og bedre liv" kostholdsmessig allerede i dag :)

Anonymous poster hash: 1667d...560
Skrevet

Jeg la på meg 27 kg med førstemann. Og var overvektig fra før... Gikk 12 kg ned over natta ved fødsel, resten forsvant i løpet av permisjonen uten særlig innsats.

Skrevet

La på meg 26 kg med nr 2, men var mye aktiv og trillet hver dag etterpå, så gikk det av igjen i løpet av et års tid.

Anonymous poster hash: 4a408...152

Skrevet

Med første la jeg på meg 20 kg, 2 uker etter fødsel var 21 kg borte.

Andre gang la jeg på meg 35 kg, og bare 5 kg forsvant etter fødselen. Men på 1 år forsvant 32 kg til.

Anonymous poster hash: 00914...bed
Skrevet

det er ikke så lett å se selv alltid, men det er sikkert mye vann. Og det er unge, ekstra blod, pupper osv. Ikke noe å stresse over. I denne perioden er det litt sånn, det vil endre seg når baby kommer og det første året etter. Det tar litt tid å få kroppen helt i sjakk igjen. Jeg har tre selv, og må si at det tar ca to år før jeg føler kroppen er min egen igjen og tilnærmet lik slik den var før.

Vet ikke om dette er din første, men hvis det er det kan jeg trøste med det at jeg (og de jeg kjenner) har gått opp mest med første og spesielt med tanke på vann i kroppen. Hadde mye mer av det med første enn tredje for å si det sånn :)

Masse lykke til og gled deg over en frodig mammakropp <3

Skrevet

La på meg 42 kg selv. Og det var ikke bare vann. Måtte bruke 3 år med gradvis økt treningsmengde og gradvis omlegging av kosthold før jeg fikk at de siste 17 (!!!!!) kilo. Men det er mulig. Jeg kunne bare ikke la "mammakiloene" få forbli der de var. Hva om jeg skulle ha et,- eller to barn til! Og hver graviditet gav like stor vektoppgang,- og jeg ikke gadd jobbe for de siste kiloene som ikke går av av seg selv? Da hadde jeg veid minst mellom 20 kanskje opp i 40 kilo mer i dag!

Synes det er viktig og jobbe for og gå ned etter graviditet...4-5 kilo ekstra er akseptabelt,- kroppen BLIR annerledes etter fødsel og vekta er ikke det samme med samme omkrets,- nødvendigvis. Men det er IKKE "lov" og la det bli 4-5 kilo ekstra hver graviditet!  

Man må ikke gi opp og trene/holde seg i form  og spise sundt bare fordi man ikke smetter tilbake i kroppen man hadde FØR etter et år. Man må bare fortsette. Det er sundt for deg og barna at du spiser sundt og holder deg i form,- og da VIL ikke hver graviditet føre til x-antall kilo opp. Men man må beregne ÅR på og komme seg ned i tilnærmet den vekt man hadde før man fikk barn (og er man av de heldige at man smetter inn i gammel kropp igjen,- så er man det. Men og forvente det er ikke lurt!). Får man flere, må man kanskje vente til man er "ferdig",- men man bør ikke slutte og prøve og være sunn selv om.

Likevel er det lov og kose seg og nyte graviditeten og la kropp og vekt være nettopp det. Uten at man skal skeie helt ut" De første månedene skal man heller ikke slanke seg- men tenke fornuftig mat og bevegelse.....Også tar man et gradvis grep om dette med kosthold og trening etter hvert som rutiner kommer inn. Jeg synes det er synd at du gruver det for kiloene nå. Visst kan det bli en tung jobb,- men det TRENGER ikke bli det. Så hvorfor ta bekymringene to gang? Du kan ikke gjøre noe nå uansett. Så kos deg,- vær fornuftig,- så ordner det seg.

Anonymous poster hash: dc9d7...0cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...