Gå til innhold

Sosialhjelp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

En av mødrene i klassen er alenemor uten jobb. Hun mottar sosialhjelp hver uke fra nav.

Hun må søke om ekstra penger til alt mulig. Bursdagspresanger hver gang det er klassebursdag, for å holde bursdag, gymtøy, vintertøy, fritidsaktiviteter, til absolutt alt.

Dette irriterer meg noe så hinsides. Jeg forstår meg ikke på det. Det er en konstant ekstra utgift, nå er det Halloween party, og hun vet ikke om de kan delta, for hun har ikke fått svar. Det er på lørdag!

Neste helg er det bursdag. Så skal det være en ting i regi av skolen. Så er det ikke så lenge siden det var noe innssmlingsgreier, så er det desember, da er det ekstra utgifter. Noen lyse hoder vil på en juleforestilling. Ungen har fremdeles ikke skikkelige gymsko.

Om hun er på nav hver uke for å få penger til å leve for, kan de ikke gi henne nok?!? Så hun har nok til å delta på det livet faktisk koster?

Det er jo felleskassen, det er våre penger. Jeg blir opprørt av at det skal være slik at en unge ikke vet om h*n får delta på Halloween festen eller ikke tre dager før. Resten av ungene planlegger kostyme.

Her tenker jeg nav har et omfattende ansvar. Jeg blir sinna!

Det er helt ok, at vi i lokalmiljøet hjelper hverandre, jeg er ikke opprørt fordi både jeg og andre har ordnet en gave, eller dekket et tivolibesøk. Men tenk hvor uverdig for henne?

Nå når jeg snakket med henne var det ekstra med lege og medisiner, og alt dette andre. Jeg synes det er ille at det skal være så knepent. At folk skal holdes så fattig. Jeg blir faktisk temmelig forbanna! 😡

Jeg knurrer, jeg blir så provosert.

Anonymous poster hash: d5bba...0c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik sosialsystemet fungerer for mange så er det med på å opprettholde og øke fattigdom. De nekter i mange tilfeller å dekke nødvendig helsehjelp også, tross legeerklæringer.

Jeg er for at man ikke skal få ubegrensede midler. Men slik systemet er i dag så er det lagt opp til å være en svært kortsiktig ordning. Problemet er at det er mange som dessverre har behov for langsiktig hjelp. Og selv om de vet at det er snakk om langsiktig hjelp, selv om de har legeerklæringer på at tilstanden vil vare lenge enda, så nekter de å gi langsiktige vedtak. Og da ender de opp "overarbeidede" fordi de må saksbehandle samme søknaden mange ganger i året. Ofte bytter de saksbehandlere underveis som ikke er godt nok informert i saken, ikke har satt seg godt nok inn i saken, nye saksbehandlere gir avslag... så må de behandle klagen.

Dette er et svært negativt system som er med på å frata folk verdighet! Og det er med på å holde folk borte fra jobb ved å ikke legge forhold til rette for at de det gjelder kan bli friske nok til å kunne jobbe igjen. Systemet lærer folk håpløshet, det lærer dem at de ikke er noe verdt og ikke ønsket i samfunnet.

For mange fungerer det flott og etter hensikten. Men dessverre så er det nok minst like mange som opplever det motsatte.

Anonymous poster hash: 5a0d5...430
Skrevet

Jeg blir sjokka og litt lei meg og sint. Rett og slett opprørt hver gang jeg snakker med eller om henne. Hver gang tenker jeg stakkars dame og stakkars unge.

Skrevet

Jeg blir sjokka og litt lei meg og sint. Rett og slett opprørt hver gang jeg snakker med eller om henne. Hver gang tenker jeg stakkars dame og stakkars unge.

Tenk hvor mye mer energi hun kunne brukt for å bli frisk eller ellers bedre situasjonen sin med den energien hun nå må bruke for å prøve å opprettholde et minimum av verdighet.

Og tenk hvor ressursbesparende det hadde vært for saksbehandlerne om de kunne behandle 1-2 ganger i året i steden for XXX antall ganger.

Og det tristeste er hva dette gjør med mennesker :/

Anonymous poster hash: 5a0d5...430

Skrevet

Da har jeg sjekket tråden min, og sover bedre når jeg får støtte for mitt hjertesukk.

God natt mine DIB venner, god natt 😘

Skrevet

Hvorfor får hun seg ikke en jobb? Da slipper hun å ligge andre til byrde.

Om man ikke har penger selv kan man ikke regne med å være med på alt mulig.

Nå på lørdag trenger ungene ikke vare med på fest. De kan gå dør til dør sammen med mor.

Juleforestilling går ut. Selv om noen drar op slikt er det langt fra alle selv blant de/ oss som jobber.

Får hun penger til en klassefest klarer hun nok å kjøpe gaver på tilbud nok til tre gaver

Osv osv osv

Hun bør heller prioritere gymsko

Anonymous poster hash: 4926c...14d

Skrevet

Be hun om å kontakte "Hjelp oss hjelpe" eller andre grupper. Flotte jenter som hjelper andre i en knipen hverdag. Selv gymsko. Ser jo de etterlyser både bildekk, vaskemaskiner, støvsugere og full innredning til leiligheter, så gymsko er absolutt innafor.

Mange som vippser over kr😀

Skrevet

Det er ikke lett å gå på sosialstønad nei. Her så søkte jeg for nesten 3 mnd siden, da jeg har gått 2 mnd uten noe inntekt, og 2 mnd med veldig lav inntekt. Jeg har ennå ikke fått svar på søknaden. Jeg maser ofte. Men jeg sliter og med sykdom, så det er dager jeg bare ikke makter. De skal hele tiden ha nye papirer og, som man må skaffe. Dokumentasjon de ikke har opplyst om før, så de kan dra ut saken ennå lenger. I denne perioden har de sagt at jeg må bruke pengene på mat og ikke betale regninger. Så nå går leiligheten på tvangssalg, hvis de ikke snart betaler ut noe penger til meg. Er så oppgitt, og jeg har bare blitt mye sykere. Selvfølgelig har både jeg og ene barnet vært mye syke i det siste, så vi har hatt mye utgifter på det. Vi har og begge vitaminmangel og eksem. Så det går mye penger hver måned.

Her venter jeg og på svar på AAP søknad, og håper virkelig jeg får det, så slipper jeg å være avhengig av sosialhjelp, for det får jeg jo ikke.

Anonymous poster hash: 022d0...dda
Skrevet

En av mødrene i klassen er alenemor uten jobb. Hun mottar sosialhjelp hver uke fra nav.

Hun må søke om ekstra penger til alt mulig. Bursdagspresanger hver gang det er klassebursdag, for å holde bursdag, gymtøy, vintertøy, fritidsaktiviteter, til absolutt alt.

Dette irriterer meg noe så hinsides. Jeg forstår meg ikke på det. Det er en konstant ekstra utgift, nå er det Halloween party, og hun vet ikke om de kan delta, for hun har ikke fått svar. Det er på lørdag!

Neste helg er det bursdag. Så skal det være en ting i regi av skolen. Så er det ikke så lenge siden det var noe innssmlingsgreier, så er det desember, da er det ekstra utgifter. Noen lyse hoder vil på en juleforestilling. Ungen har fremdeles ikke skikkelige gymsko.

Om hun er på nav hver uke for å få penger til å leve for, kan de ikke gi henne nok?!? Så hun har nok til å delta på det livet faktisk koster?

Det er jo felleskassen, det er våre penger. Jeg blir opprørt av at det skal være slik at en unge ikke vet om h*n får delta på Halloween festen eller ikke tre dager før. Resten av ungene planlegger kostyme.

Her tenker jeg nav har et omfattende ansvar. Jeg blir sinna!

Det er helt ok, at vi i lokalmiljøet hjelper hverandre, jeg er ikke opprørt fordi både jeg og andre har ordnet en gave, eller dekket et tivolibesøk. Men tenk hvor uverdig for henne?

Nå når jeg snakket med henne var det ekstra med lege og medisiner, og alt dette andre. Jeg synes det er ille at det skal være så knepent. At folk skal holdes så fattig. Jeg blir faktisk temmelig forbanna! 😡

Jeg knurrer, jeg blir så provosert.

Greit nok det, men jeg hadde blitt passe forbanna om nav skulle dekket TIVOLIBESØK! Det, ilag med kino, teater og alle mulige forestillinger, er en luksus vi ikke har hatt råd til på årevis!

Halloweenkostyme har ungene her lagd av et gammelt laken de har fått sv naboen, man skal ikke kjøpe kostyme om man ikke har råd.

Så beklager, hun har ikke jobb, så all luksus må hun bare droppe, sånn som alle andre som ikke har råd må!

Anonymous poster hash: 746cd...1c8

Skrevet

Er hun for syk til å jobbe da? Sosial stødnad innvilges jo måned for måned, trur jeg(?). Bursdager, fester osv er luksus og er ikke noe NAV skal dekke! Mat, husly, klær og medisiner - ja. Men fornøyelse bør hun dekke selv. Har hun så dårlig råd bør jo far ha omsorgen dersom han er i bildet.

Anonymous poster hash: efdf0...bfb

Skrevet

Er hun for syk til å jobbe da? Sosial stødnad innvilges jo måned for måned, trur jeg(?). Bursdager, fester osv er luksus og er ikke noe NAV skal dekke! Mat, husly, klær og medisiner - ja. Men fornøyelse bør hun dekke selv. Har hun så dårlig råd bør jo far ha omsorgen dersom han er i bildet.

Anonymous poster hash: efdf0...bfb

Nå er det sånn, at sosialhjelp og skal være der, så barn skal slippe å føle seg fattige. Sånn så barnet kan få komme i bursdag og delta på halloween. Men ikke noe luksus.

Her så setter jeg barna først, selv om vi omtrent ikke har penger nå. Jeg har gått ned 12 kg, fordi jeg spiser lite og billig mat. Barna får spise bedre mat. Og de får gå i bursdag, vi kjøper billige gaver. Skolebarn vil veldig lett føle på at de er fattige, hvis de aldri får delta på noe de andre barna får delta på.

Anonymous poster hash: 022d0...dda

Skrevet

Vi har da penger nok til at vi fikser dette, at folk har penger nok til å leve.

Blir jo dyrt for et samfunn med å holde folk fattige. Uff, det er ikke noe bra!

Hi

Skrevet

Hi

Skrevet

Hi

Det er meningen folk skal forsørge seg selv 

Anonymous poster hash: 4926c...14d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...