Gå til innhold

Hva har vi krav på

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis barnet vårt får diagnosen asperger og adhd? Noen som kan fortelle litt om hva vi kan få innvilget av støtteordninger?

Anonymous poster hash: 9ceac...e38

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis barnet vårt får diagnosen asperger og adhd? Noen som kan fortelle litt om hva vi kan få innvilget av støtteordninger?

Man har ikke automatisk noen krav på stønader fordi et barn får en diagnose. Man kan søke om hjelpestønad hvis et barn har en diagnose som krever mye mer av foreldrene enn foreldre av funksjonsfriske barn. Dette må da søkes om til nav med legeerklæring som støtter også hjelpearbeider, i tillegg til at du må skrive detaljert alt du gjør med barnet i løpet av en dag som andre foreldre ikke gjør. Denne tiden må være over et visst antall timer i døgnet. Jeg får hjelpestønad for min sønn som har epilepsi. Han går på mye medisiner men anfall om natten med overvåkning og alarmer.

Anonymous poster hash: 3fdec...a86

Skrevet

Jeg skjønner at det ikke går automatisk, at man må søke ja. Men jeg lurer på hva man kan søke? Hjelpestønad er altså en ting, men er noe mer og?

Skrevet

Fryktelig lite er min erfaring. Hjelpestønad og der stopper det. 

Anonymous poster hash: 08065...a08
Skrevet

Du kan ha krav på ekstra sykt barn dager.

Det enkleste er å ta kontakt med en sosionom der dere blir utredet. De har oftest kontroll på hva en kan søke på

Anonymous poster hash: d7a51...3aa

Skrevet

Man kan få ledsagerbevis hvis barnet trenger følge til ting som det normalt kunne gjort alene. Men det kommer vel an på alder på barnet tror jeg.

Anonymous poster hash: 9638c...ed2
Skrevet

Du kan ha krav på ekstra sykt barn dager.

Det enkleste er å ta kontakt med en sosionom der dere blir utredet. De har oftest kontroll på hva en kan søke på

Anonymous poster hash: d7a51...3aa

Sykt barn er vel for kronisk syke barn som gir med sykefravær. Er usikker på om ADHD og Asperger gir økt behov for fravær?

Anonymous poster hash: 3fdec...a86

Skrevet

Sykt barn dager ja. Mange møter ol med skole og PPT Feks man må på. Greit å ha noen dager å gå på ;)

Jeg har hjelpestønad og grunnstønad til mitt barn med asperger

Vet om flere som også har omsorgslønn

Vi har avlastning og støttekontakt i tillegg.

Anonymous poster hash: 06666...914

Skrevet

Sykt barn dager ja. Mange møter ol med skole og PPT Feks man må på. Greit å ha noen dager å gå på ;)

Jeg har hjelpestønad og grunnstønad til mitt barn med asperger

Vet om flere som også har omsorgslønn

Vi har avlastning og støttekontakt i tillegg.

Og ledsagerbevis ja

Skrevet

Takk for svar! Vi venter på neste konsultasjon som blir det som endelig avgjør diagnosen, men de er rimelig sikre allerede. Det er lang ventetid, så derfor jeg lurte. Tenkte å kunne lede og finne ut litt mens vi venter på siste del av utredning. Ja, det er mange småting å tenke på, som f.eks at dette barnet klarer ikke å gjøre seg i stand og komme seg avgårde til skolen alene, så en av oss må Være hjemme og hjelpe. Lekser krever 1 time om dagen med voksen ved siden av, myyye tålmodighet. Er ingen selvfølge å kunne sende barnet med andre til bursdag, trening osv. Barnet sliter ut bukser og sko fortere enn vi rekker å handle inn og glemmer/mister jakker, votter, utstyr mer enn andre. Barnet pirker, banker og plukker på alt og ødelegger ting uten å mene det. Når barnet etterhvert blir 12 år så er det fortsatt lire sannsynlig at h*n kan være alene hjemme hvis h*n er syk. Vi tenker også på evt noe avlastning. Ikke så mye for vår egen del, men fordi vi har et barn til som trenger å være i fokus i blant og fordi asperger barnet ikke trives på mange av aktivitetene det andre barnet vil gå på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...