Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2015 #1 Skrevet 28. oktober 2015 Jeg kom til Norge som barn. Mine foreldre var veldig strenge og vi fikk ikke omgås med norske barn. Vi fikk heler ikke liv til å snakke norsk hjemme for å ikke glemme morsmålet. Jeg fikk heldigvis en utdannelse og jobber for tiden. Problemet er at jeg ikke forstår meg godt på mine arbeidskollegar fordi alle er nordmenn. Mine barn har etnisk norske venner og de besøker hverandre. Jeg synes det er så vanskelig å være sammen med foreldrene fordi mitt kultur er annerledes og jeg er så redd for å gjøre feil. Hvordan kan jeg bli mer integrert? Kan jeg for eksempel invitere naboen til å spise middag hos oss en dag uten at de tenker Hæ? Anonymous poster hash: a8b5b...958
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2015 #2 Skrevet 28. oktober 2015 Sære folk finner du overalt, så du har ingen garanti for at ikke noen tenker "Hæ?" nesten uansett hva du gjør eller ikke gjør. Men jeg er ganske sikker på de fleste ville synes det var veldig hyggelig å bli invitert på middag hos naboen. Jeg ville i alle fall det. Anonymous poster hash: be308...d15
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2015 #3 Skrevet 28. oktober 2015 Jeg kom til Norge som 18-åring og er eda ikke blitt integrert (er 32). Min erfaring er at mange nordmenn ikke ønsker å forklare de norske sosiale kodene, men forventer at alle kan dem. Har enda ikke klart å få meg venner, dessverre. Veldig ensom tilværelse. Anonymous poster hash: 2a502...10f
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2015 #4 Skrevet 28. oktober 2015 Hvor i landet bor du? Finn noe du interesserer deg for og meld deg på kurs. Liker du å synge, så begynn i kor, feks. Meld deg til frivillig arbeid på feks Frivilligsentralen. Vær åpen om at det fremdeles det ting med nordmenn du ikke forstår, og spør om hvorfor. (Folk liker ofte å snakke om seg selv ;-) ) Du snakker sikkert perfekt norsk, så da er det ikke sikkert folk forstår at du ikke skjønner alle de "norske kodene". Anonymous poster hash: 1a8a1...562
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2015 #5 Skrevet 28. oktober 2015 Jeg bor i Oslo som alle andre utlendinger Jeg har ikke problemer med å finne noen å være sammen med. Jeg har snille kollegaer både kvinner og menn, men jeg tørr ikke å ha snakke med dem om noe annet enn jobb relatere temar. Jeg elsker å lage mat og håper at jeg en dag retter opp ryggen å spør naboen min om de vil spise middag hjem hos oss Hi Anonymous poster hash: a8b5b...958
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2015 #6 Skrevet 28. oktober 2015 Jeg kom til Norge som 18-åring og er eda ikke blitt integrert (er 32). Min erfaring er at mange nordmenn ikke ønsker å forklare de norske sosiale kodene, men forventer at alle kan dem. Har enda ikke klart å få meg venner, dessverre. Veldig ensom tilværelse. Anonymous poster hash: 2a502...10f Norske sosiale koder? Jeg er helnorsk, og aner ikke hva du mener. Om vi har noen sosiale koder som er spesielle for nordmenn, så vil jeg tro dette er "kommet med morsmelka", og dermed ikke noe en nødvendigvis vet å sette i ord. Mulig? Nordmenn er vel generelt ganske innesluttede da, og som voksen er det jo spesielt vanskelig å skaffe seg venner, det synes jeg også. Mister barndomsvennene mine en etter en føles det som (noen til rus, andre startet familielivet tidligere enn meg osv) og er idag selv ganske ensom. En ting er jo å treffe folk på felles arena (jobb, hobby o.l.) men jeg aner virkelig ikke hvordan man går inn for å opprette et godt nok forhold til å bli venner. Anonymous poster hash: 3c07e...fe8
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2015 #7 Skrevet 28. oktober 2015 Jeg bor i Oslo som alle andre utlendinger Jeg har ikke problemer med å finne noen å være sammen med. Jeg har snille kollegaer både kvinner og menn, men jeg tørr ikke å ha snakke med dem om noe annet enn jobb relatere temar. Jeg elsker å lage mat og håper at jeg en dag retter opp ryggen å spør naboen min om de vil spise middag hjem hos oss Hi Anonymous poster hash: a8b5b...958 Jeg ville elsket å komme til deg! Det beste jeg visste da jeg var liten var å få bli med min indiske venninne hjem. Dette var på landsbygda i Trøndelag på åttitallet, så alt som ikke var kjøttkaker i brun saus var eksotisk😂 Jeg har alltid vært nysgjerrig på andre kulturer, og elsker å prøve "ny" mat. Prøv å invitér! Sikker på at mange vil komme til deg😊 Anonymous poster hash: a0b36...200
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2015 #8 Skrevet 28. oktober 2015 Jeg kom til Norge som 18-åring og er eda ikke blitt integrert (er 32). Min erfaring er at mange nordmenn ikke ønsker å forklare de norske sosiale kodene, men forventer at alle kan dem. Har enda ikke klart å få meg venner, dessverre. Veldig ensom tilværelse. Anonymous poster hash: 2a502...10f Jeg har aldri fått forklart de sosiale kodene da jeg bodde andre steder enn i Norge? Er det vanlig altså? Mine venner var da andre utlendinger, ingen lokale så tror ikke dette er særnorsk. Anonymous poster hash: 34e54...1c5
Miss Chocolate Skrevet 28. oktober 2015 #9 Skrevet 28. oktober 2015 Nordmenn liker å bli kjent "over hekken" før man tar en kopp kaffe sammen, og så evt en middag 😉
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2015 #10 Skrevet 28. oktober 2015 Jeg kom til Norge som 18-åring og er eda ikke blitt integrert (er 32). Min erfaring er at mange nordmenn ikke ønsker å forklare de norske sosiale kodene, men forventer at alle kan dem. Har enda ikke klart å få meg venner, dessverre. Veldig ensom tilværelse. Anonymous poster hash: 2a502...10f Jeg har aldri fått forklart de sosiale kodene da jeg bodde andre steder enn i Norge? Er det vanlig altså? Mine venner var da andre utlendinger, ingen lokale så tror ikke dette er særnorsk. Anonymous poster hash: 34e54...1c5 Jeg tror heller ikke det, men har ikke bodd i noen andre land enn Norge over lengre tid. Det med sosiale kodene som er vanskelig, er at vennskapsforhold, kjæresteforhold og bekjentskapsforhold er veldig forskjellige i Norge og der jeg kommer fra. Og det blir forventet at man kan alt det der fra før, og blir ikke forklart hvor man gjorde feil og hvorfor, folk rister bare på hodet og distanserer seg fra deg uten å forklare grunnen. Veldig sårt. Anonymous poster hash: 2a502...10f
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2015 #11 Skrevet 28. oktober 2015 Hadde syns det var kjempefint å bli invitert på middag! Er selv ikke av typen som gjør sånt, og er kjempedårlig på å ta kontakt med folk, men det betyr ikke at jeg ikke hadde syns det var alle tiders å bli invitert kjør på! Anonymous poster hash: 775c6...217
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2015 #12 Skrevet 28. oktober 2015 Hva er det du ikke forstår da? Og hva føler du er så annerledes med nordmenn? Spør bare fordi jeg lurer,kanskje jeg kan svare ☺ Ang naboen din må du jo se an kjemien. Her har jeg 3 naboer som jeg lett inviterte på middag tidlig(og motsatt). Men jeg har også naboer som knapt sier hei. Utifra hva du skriver,virker du jo som ei oppegående og trivelig jente,så med mindre naboen er menneskesky eller noe annet sært,ser jeg ikke hvorfor det skulle være galt med en middagsinvitasjon ☺ Kanskje du kunne starte først med å by på en kaffe/te? Og da kan du jo si at du ønsker å bli kjent med de du skal bo nært,og at det hadde vært veldig hyggelig om de ville komme på middag en dag ☺ Har dere barn på samme alder,kan du jo invitere på playdate ☺ Anonymous poster hash: d90ac...0ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå