Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2015 #1 Skrevet 28. oktober 2015 Jentungen er akkurat over kurven for å være overvektig. Kikker bort på min ganske så slanke, høye datter, og begynner bare le. Noe forstørra spør denne alvorlige helsesøstra hva jeg ler av. Jo fordi jeg syntes denne vektkontrollen de har av Kidsa er så ubeskrivelig bortkasta tid. Og at for noen unger kan de få alvorlige konsekvenser for. Å at noen foreldre kan få totalt panikk. Anonymous poster hash: 91073...833
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2015 #2 Skrevet 28. oktober 2015 Jentungen er akkurat over kurven for å være overvektig. Kikker bort på min ganske så slanke, høye datter, og begynner bare le. Noe forstørra spør denne alvorlige helsesøstra hva jeg ler av. Jo fordi jeg syntes denne vektkontrollen de har av Kidsa er så ubeskrivelig bortkasta tid. Og at for noen unger kan de få alvorlige konsekvenser for. Å at noen foreldre kan få totalt panikk. Anonymous poster hash: 91073...833 Det er vel helsesøster som skulle ledd av deg? Veldig bra at det er vektkontroll av barna for å avdekke overvekt og forebygge overvekt. Selv om din datter er "ganske slank" som er dine ord kan det bety at du likevel bør være klar over det helsesøster sier. Flott at helsesøster tar ansvar og informerer. Blir flau over din reaksjon...voksent menneske som ler når skolehelsetjenesten ringer for å informere. Flaut. Anonymous poster hash: 0fbce...8a8
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2015 #3 Skrevet 28. oktober 2015 Godt mulig du har rett, men det er en kjensgjerning at foreldre ofte er blinde for egne barns overvekt. Jeg synes det er supert at de tar tak i dette, tatt i betraktning alle komplikasjonene som følger med overvekt. Lettere å ta tak tidlig. Anonymous poster hash: 28a56...c65
Tipp topp Skrevet 28. oktober 2015 #4 Skrevet 28. oktober 2015 Noen ganger må man faktisk bare le av disse helsesøsterene som kun ser seg blind på en kurve og ikke barnet. Har selv fått høre at sønnen vår var ting da han var liten. Ja han var det når man kun så på vekt og alder, men helt perfekt når man så på vekt/høyde kurven. Han var kun lang for alderen.
Miss Chocolate Skrevet 28. oktober 2015 #5 Skrevet 28. oktober 2015 Sånn måling er helt på trynet. Jeg hadde en venninne på barneskolen som var like høy som meg. Jeg hadde spinkel beinbygning og hadde litt valpefett. Hun hadde kraftig benbygning og hadde ikke noe fett på kroppen. Hun veide 10 kilo mer enn meg og ble kategorisert som "overvektig". What??!
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2015 #6 Skrevet 28. oktober 2015 Hvor lang er hun og hva veier hun? Anonymous poster hash: 1cd6f...c8f
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2015 #7 Skrevet 28. oktober 2015 At hun ringte deg er vel greit. Men de burde og bli flinkere til å se på barna. Her så fikk min datter i 1. klasse beskjed av helsesøster, at hun startet å bli overvektig. Hun ble ikke målt til å være overvektig engang, men øvre sikte av normalvektig. Men jenta satt jo der slank og fin. Hun var en hyperaktiv unge, gikk i naturbarnehage, der var de ute hele dagen, klatret i trær, på fritiden holdt hun på med forskjellige idretter, ellers var hun alltid ute og løp med venner. Og at de sitter og forteller barna at de er overvektige, eller snart er overvektige. Burde de virkelig ikke gjøre. Anonymous poster hash: df2ec...deb
TinaK 1990 Skrevet 28. oktober 2015 #8 Skrevet 28. oktober 2015 Synes at det er supert at skolehelsetjenesten følger opp barn i skolealder i forhold til vekt og høyde. At voksne mennesker sitter og ler i tlf når de får en henvendelse synes jeg er mer betenkelig.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2015 #9 Skrevet 28. oktober 2015 Helt greit med vektkontroll,men det får være grenser. Husker dere ikke oppslaget i media for noen mnd siden om de som fikk brev om at datteren var overvektig? Jenta var jo helt normal. Min stesønn er veldig tynn,han er lang for alder og percentil blir veldig skjev. Vi vet at dette kommer til å pukkes på,men han spiser i snitt 1800 kcal pr dag. Så skal bli spennende å se hva de sier. Anonymous poster hash: d0d7d...e31
Luksusdyret Skrevet 28. oktober 2015 #10 Skrevet 28. oktober 2015 Synes at det er supert at skolehelsetjenesten følger opp barn i skolealder i forhold til vekt og høyde. At voksne mennesker sitter og ler i tlf når de får en henvendelse synes jeg er mer betenkelig. Hvorfor det? Hvis helsesøsteren sitter og glaner på kurvene uten å se på ungen så er det latterlig dårlig.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2015 #11 Skrevet 28. oktober 2015 Helt greit med vektkontroll,men det får være grenser. Husker dere ikke oppslaget i media for noen mnd siden om de som fikk brev om at datteren var overvektig? Jenta var jo helt normal. Min stesønn er veldig tynn,han er lang for alder og percentil blir veldig skjev. Vi vet at dette kommer til å pukkes på,men han spiser i snitt 1800 kcal pr dag. Så skal bli spennende å se hva de sier. Anonymous poster hash: d0d7d...e31 Er ikke sikkert de sier noe. Her er sønnen min undervektig. Og de sier at så lenge han følger sin kurve, spiser bra og ikke er syk og sliten, så gjør det overhodet ingen ting. Barn er forskjellige. Anonymous poster hash: df2ec...deb
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2015 #12 Skrevet 28. oktober 2015 Ei venninne av meg har veldig lange barn, særlig et av dem, og de ble kalt inn til helsesøster. Dette barnet er veldig langt, og det hadde de ikke tatt med i beregningen. Mulig noen foreldre ikke ser at sine egne barn er overvektige, men hun her er virkelig lang og tynn, så her tok helsesøster feil. Anonymous poster hash: 54764...479
TinaK 1990 Skrevet 28. oktober 2015 #13 Skrevet 28. oktober 2015 Synes at det er supert at skolehelsetjenesten følger opp barn i skolealder i forhold til vekt og høyde. At voksne mennesker sitter og ler i tlf når de får en henvendelse synes jeg er mer betenkelig. Hvorfor det? Hvis helsesøsteren sitter og glaner på kurvene uten å se på ungen så er det latterlig dårlig. Er du hi??
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2015 #14 Skrevet 28. oktober 2015 Å vurdere vekt på øyemål er vanskelig. Dersom mange i befolkningen er i øvre normalområde eller lett overvektig, slik som i Norge, så mister vi blikket for normalvekt. Man kan gjerne kritisere BMI, men det er tross alt mer objektivt enn øyemål! Jeg ville tatt en slik tilbakemelding til meg, ville vurdert familiens og datterens kosthold og aktivitetsnivå, og vurdert om vi kunne gjort endringer. Stort sett alltid rom for forbedring. Anonymous poster hash: ea905...340
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2015 #15 Skrevet 28. oktober 2015 Jeg fikk samme melding med min førsteklassegutt. Han har lange tynne bein, sixpack på magen, synlige ribbein og ryggrad +store biceps. Helt seriøst. Han er 125 cm og 26 kilo. Anonymous poster hash: 402ad...8c4
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2015 #16 Skrevet 28. oktober 2015 Å vurdere vekt på øyemål er vanskelig. Dersom mange i befolkningen er i øvre normalområde eller lett overvektig, slik som i Norge, så mister vi blikket for normalvekt. Man kan gjerne kritisere BMI, men det er tross alt mer objektivt enn øyemål! Jeg ville tatt en slik tilbakemelding til meg, ville vurdert familiens og datterens kosthold og aktivitetsnivå, og vurdert om vi kunne gjort endringer. Stort sett alltid rom for forbedring. Anonymous poster hash: ea905...340 Godt poeng. Vi er en generasjon der fler og fler blir tjukkere og tjukkere. Da er det vanskelig å forholde seg til hva som er "normalt". BMI er jo også utregnet i forhold til høyde da, så da hjelper det liksom ikke å si at barnet er langt. Men at noen er mer disponerte for overvekt uten at det trenger å være noe galt med det. Er nok en del blinde helsesøstre. Men det finnes jaggu blinde foreldre også. Anonymous poster hash: 46cc4...d18
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2015 #17 Skrevet 28. oktober 2015 Jeg synes du var uforskammet HI! Hvorfor ikke heller ha en samtale med helsesøster og kanskje hun har noen råd? Det er klart at barn vokser i rykk og napp, men det er utrolig viktig å passe på. Overvekt er et økende samfunnsproblem (ref alle slanketrådene her på siden og hvor folk tar bilde av seg selv som er klart overvektige selv om de har gått ned og får vite at de er normalvektige osv) Anonymous poster hash: d6ddb...777
Mamma til 2 søte Skrevet 28. oktober 2015 #18 Skrevet 28. oktober 2015 Sånn måling er helt på trynet. Jeg hadde en venninne på barneskolen som var like høy som meg. Jeg hadde spinkel beinbygning og hadde litt valpefett. Hun hadde kraftig benbygning og hadde ikke noe fett på kroppen. Hun veide 10 kilo mer enn meg og ble kategorisert som "overvektig". What??! Kraftig benbygning veier ikke mer om det er det du mener. Hun hadde nok mer muskler. Uansett, hs er pliktig til å si ifra. Ikke sikkert hun er enig i det hun sier, men hun må si ifra. Har vel vært noe lignende her tidligere også. Unger er så forskjellig, akkurat som det voksne er. Men alle skal vi passe inn i ett skjema.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2015 #19 Skrevet 28. oktober 2015 Jeg har en dysmatur og LITEN ettåring. Han ER liten for alderen og det er leger og helsesøster enig om. På siste vektkontroll klarte hun likevel å lire ut av seg (gutten veier i overkant av åtte kg) "ja, han vokser bra ift kurven, noe raskt, så vi trenger ikke snakke om overvekt enda" ETT år!!! Jeg ble provosert da.. Anonymous poster hash: e0f39...0fb
Miss Chocolate Skrevet 28. oktober 2015 #20 Skrevet 28. oktober 2015 (endret) Sånn måling er helt på trynet. Jeg hadde en venninne på barneskolen som var like høy som meg. Jeg hadde spinkel beinbygning og hadde litt valpefett. Hun hadde kraftig benbygning og hadde ikke noe fett på kroppen. Hun veide 10 kilo mer enn meg og ble kategorisert som "overvektig". What??!Kraftig benbygning veier ikke mer om det er det du mener. Hun hadde nok mer muskler. Uansett, hs er pliktig til å si ifra. Ikke sikkert hun er enig i det hun sier, men hun må si ifra. Har vel vært noe lignende her tidligere også. Unger er så forskjellig, akkurat som det voksne er. Men alle skal vi passe inn i ett skjema. Altså, hun er MYE "større" enn meg, feks hender, håndledd, nakke, føtter, osv, men ellers var vi lik størrelse i klær. Hennes hender var som mannehender ift mine. Klart det veier mer 😅 Hun hadde nok også muskler ja, aktiv jente 👍🏻Jeg var mer fettete, men ikke "overvektig" fordi jeg veide mye mindre. Synes heller helsesøster burde fulgt opp meg 😅 Endret 28. oktober 2015 av chocolate
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2015 #21 Skrevet 28. oktober 2015 Fordeler og ulemper med lover og regler som politikerne bestemmer. Det ble henvist til en sak om en helsesøster her, den kjenner jeg til og dette er en av ulempene med dette. Når hun blir pålagt å sende foreldrene ett brev, som kommunen har skrevet når barnet faller innunder en spessiel kurve. For noen er ett slikt brev på sin plass og kanskje det som trengs for å få øyne opp hos noen foreldre, men for noen så blir det bare helt feil. Jeg vet at det brevet ikke lenger inneholder den samme teksten, men det brevet må uansett bli sendt ut til de barna som faller innunder en spessiel kurve. Jeg vet også at denne helsesøsteren ikke bare ser på kurver, for mitt barn ligger under alle kurver som finnes. Likevel fikk jeg høre fra denne helsesøsteren at hun har helt normal og akkurat slik hun burde være. Ei lita spirrevipp som er aktiv sålenge øyne hennes er åpene, er de lukket ligger hun på lading. Hun hadde gått rundt i friminutt for å se på ungene slik at hun fikk ett inntrykk av de før hun målte og veide de. Ei super helsesøster, men som desverre har fått mye pepper pga lover og regler hun må følge. Hadde hun ikke fulgt disse, så hadde hun sikkert fått pepper da også. Jeg har også ei jente som ligger litt i andre enden av skalaen. Får vite at hun ligger litt i øvre skikte, men det er ingen grunn til å endre på noe. Sunn og frisk. Hun har bred benbyggning slik at hun kan se litt stor ut når hun har klær på seg, siden hun kun går i vide klær. Kler hun av seg kommer 6pk til syne, og ben og armer som de fleste misunner. Anonymous poster hash: 03449...506
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå