Gå til innhold

Kan man nekte å bli sykemeldt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen har et sterkt ønske om å sykemelde meg, men jeg tørr ikke. Jeg er nylig startet i ny jobb, og synes det et rimelig flaut å gå rett ut i sykemelding da :(

Anonymous poster hash: ebcd8...70e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan du. Men er det snakk om sykdom der det faktisk ikke er forsvarlig å gå i jobb kan nok lege overprøve deg og gå direkte til arbeidsgiver.

Anonymous poster hash: 9aa79...4b4
Skrevet

Det kan du. Men er det snakk om sykdom der det faktisk ikke er forsvarlig å gå i jobb kan nok lege overprøve deg og gå direkte til arbeidsgiver.

Har ikke legene taushetsplikt?😱

Skrevet

Jo. Men om en person setter helsa i seriøs fare for jobbens del(håper ikke det er vanlig!) så kan jo lege kontakte arbeidsgiver direkte og nekte vedkommende å la deg gå på jobb, uten å opplyse om hvorfor.

Skrevet

Jo. Men om en person setter helsa i seriøs fare for jobbens del(håper ikke det er vanlig!) så kan jo lege kontakte arbeidsgiver direkte og nekte vedkommende å la deg gå på jobb, uten å opplyse om hvorfor.

Og dette er du helt sikker på?

Anonymous poster hash: 2ac85...c38

Skrevet

Har ikke legene taushetsplikt?

vil vel heller anta at er motsatt, om arbeidstaker setter andres liv eller helse i fare må legen melde ifra. Det er valgfritt å risikere egen helse.

Skrevet

Har ikke legene taushetsplikt?

Dette tror jeg du dikter opp.

Anonymous poster hash: 756d5...630

Skrevet

Det er jo bare å ikke levere sykemeldingen til arbeidsgiver.

Legen gjør jo ikke noe mer enn å skrive ut sykemelding, som du må levere til arbeidsgiver, og arbeidsgiver sender det videre til nav, med inntektsopplysninger osv.

Anonymous poster hash: a24e3...f17

Skrevet

Ja du kan fint nekte. Har gjort det selv ved et par anledninger.

Anonymous poster hash: 9a30e...946

Skrevet

Legen gjør jo ikke noe mer enn å skrive ut sykemelding, som du må levere til arbeidsgiver, og arbeidsgiver sender det videre til nav, med inntektsopplysninger osv.

Lege sender og til nav

Anonymous poster hash: 756d5...630

Skrevet

Det kjenner jeg flere som har gjort. En kollega fikk et komplisert brudd i armen og opererte. Var tilbake på jobb etter noen dager. Sa at legen sykmeldte henne i ti uker, men det syntes hun var unødvendig. Det er bare å nekte, legen kan ikke gjøre annet enn å si at det er mot hans råd at du jobber. Ingen som kan tvinge deg til å være på sykehus heller, for eksempel. Det er faktisk svært lite tvangstiltak i Norge.

Skrevet

Klart det er lov å nekte, men det er rimelig dumt! Stoler du ikke på legen din? Da bør du bytte. Er du villig til å gamble med helsa di fordi det er pinlig å være sykemeldt?

Anonymous poster hash: 4669f...921

Skrevet

I mange tilfeller er jo sykmelding en slags anbefaling fra legen, og man kan fint takke nei. Om det er lurt å trosse legens medisinske anbefalinger/råd er sjelden lurt.

Jeg har opplevd en gang at legen nektet meg å jobbe selv om jeg protesterte.

På kontoret stilte han meg et ultimatum." Enten ringer du arbeidsgiver her og nå, hvis ikke gjør jeg det."

Hadde nylig operert og hatt sepsis, så var ganske alvorlig syk, selv om jeg følte meg mye bedre. Hadde fremdeles problemer med indre organer osv.

Om han hadde lov til det vet jeg ikke, men jeg ble i hvert fall nektet.

Skrevet

Legen kan ytre bekymring til arbeidsgiver hvis det er fare eller risiko for andre. Legen kan også ta kontakt med politi eller andre instanser. Det være seg om det gjelder yrkessjåfører, andre leger eller helsearbeidere osv. Av og til kan mennesker komme i situasjoner der de ikke under noen omstendigheter skal gå på jobb, hvis det likevel er fare for at vedkommende kan gjøre det, kan legen "bryte" taushetsplikten på det grunnlaget. Da har legen noe som heter opplysningplikt som trumfer taushetsplikten.

Anonymous poster hash: 56d13...27a

Skrevet

Med mindre det medfører risiko for andre, anten med smittefare eller at du ikkje er i stand til å føre maskiner el, så kan du nekte å bli sjukemeld.

Skrevet

Jeg brakk tommelen og legen ville sykemelde. Jeg sa jeg ikke trengte da jeg kunne få tilrettelegging på jobb.

Om du feks jobber som bussjåfør og du har fått en øyesykdom som svekker synet ditt kan vel legen melde fra ellers står du fritt til å takke ja til sykemelding.

Har du noe som er smittsomt må du bare ta i mot sykemelding.

Anonymous poster hash: 115b1...330

Skrevet

Jeg har ingenting smittsomt. Er sykepleier, men har bare en psykisk sykdom som gjør at jeg er litt sliten for tiden. Jeg orker å gå på jobb, men ingenting annet. De dagene jeg har fri, må jeg bruke til husarbeidet og andre oppgaver jeg ikke ellers har kapasitet til. Men dette vil nok gå seg til om ikke lenge.

Jeg vil ikke si at andres liv er i fare, det er mer legen som ønsker at jeg skal hente meg litt inn. Det som da vil skje, er at jeg et ute å lever ett normalt liv. Og såklart blir det snakk om det på arbeidsplassen! Det synes jeg ikke er et godt førsteinntrykk å gi på en ny arbeidsplass😕

Jeg klarer meg, for all del :)

Hi

Skrevet

Ta forbehold om at jeg ikke kan dette så godt .... :) men tror ikke du eller bedriften er "forsikret" dersom noe skulle skje med deg på jobb dersom du er sykemeldt. 

Anonymous poster hash: 8263a...0fc

Skrevet

Legen har ville sykemeldt meg flere ganger, jeg nektet og det ble som jeg ønsket.

Når jeg sa at jeg kunne få ordnet det på jobb slik at jeg fikk andre arbeidsoppgaver frem til formen var bedre så vardet greit. Min arbeidsgiver var fryktelig glad for p ikke få en sykemelding, så jeg fikk en kjempe grei uke på jobb. Fikk kortere dager uten at jeg spurte om det, sjefen sendte meg hjem så fort det var anlednign for det og fikk lønn for det. Enklere arbeidsoppgaver enn hva jeg pleier å ha, sjefen tok seg av løft og slike ting. I min jobb å er det ikke bare bare når noen err syke, da er det en kabal som må legges for å få dagent il å gå opp. Vi er bare noen som som kan de tingene jeg gjør, og er det ingen av oss som kan det på jobb må vi stenge selv om vi har mange andre på jobb.

Har også fått beskjed av legen at jeg skal sykemeldes om jeg vil eller ei, og jeg får ikke sette mine bein på jobb. Smittsom sykdom, som jeg ikke tenkte var så farlig med visse forbehold.

Anonymous poster hash: 5747d...00d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...