Gå til innhold

Er det helt idiotisk å gi penger i julegave til ungene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Aner ikke hva jeg skal kjøpe..

Eldste ønsker seg data (11år), så om h*n får 1000kr? Pluss en liten pakke for å ha noe å pakke opp? Det samme til den på 8år? Så kan de spare til det de ønsker seg?

De små får selvsagt pakker..

Anonymous poster hash: c17a6...71e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gjør det hvert år. Gidder ikke lenge kjøpe bare for å kjøpe. Dessuten får de gaver fra de andre også...

Anonymous poster hash: 629b1...750

Skrevet

Vi gjør det hvert år. Gidder ikke lenge kjøpe bare for å kjøpe. Dessuten får de gaver fra de andre også...

Det jeg tenkte også. Rommene blir overfylt av ting de ikke gidder leke med:/

Hvor mye gir dere da?

Skrevet

Hvor mye gir dere da?

Våre unger er 10 år og 7,5 år, og begge får 500 kr hver. Til bursdag får de 1000 kr :) For våres del syns vi det er mer stas med opplevelser og samhold i jula enn gave hysteri.

Skrevet

Hvor mye gir dere da?

Våre unger er 10 år og 7,5 år, og begge får 500 kr hver. Til bursdag får de 1000 kr :) For våres del syns vi det er mer stas med opplevelser og samhold i jula enn gave hysteri.

Ja det er jo egentlig det jula handler om:)

Skrevet

Hvor mye gir dere da?

Ja det er jo egentlig det jula handler om:)

Ikke sant ;) ;)

Skrevet

Jeg fikk alltid penger når jeg ønsket meg noe som var dyrere enn julegavebudsjettet. Syntes ikke det var idiotisk i det hele tatt, på den måten fikk jeg jo det jeg ønsket meg, selv om det ikke ble akkurat på julaften.

Men om jeg en gang hadde fått hele tingen innpakket på julaften i stedet så hadde jeg blitt ekstra glad og overrasket, så det har jeg lyst til å gjøre for mine barn. ;) Må bare passe på at det ikke blir en forventning om kjempedyre gaver hvert år.

Om jeg skulle gitt penger ville jeg gitt 1000,-.

Anonymous poster hash: ecab4...0a8
Skrevet

Min 11-åring sparer også til PC og ønsker seg penger, tenkte han skulle få 1000 kr til jul av oss. Han fikk telefon i fjor, og kan ikke få kjempedyre gaver hvert år, så da blir det penger i år. Tenkte jeg skulle legge pengen i en skoeske og pakke den inn da ;)

Anonymous poster hash: 132c1...a33
Skrevet

Hvor mye gir dere da?

Hvorfor gir dere PENGER da..? Det er jo enda mer hysterisk.

Anonymous poster hash: f9b37...a69

Skrevet

Synes det høres trist ut til barn....penger liksom. Noe av det spennende er å pakke opp gaver...

Skrevet

Dei kan jo pakke opp pengane, om det mot formodning vert for få pakkar? Til større barn, som ynskjer seg dyre ting og har lært å spare, synes eg pengar er greit. Då får dei noko dei "treng". Tanteungane mine svarar ofte "pengar" når eg spør kva dei ynskjer seg.

Skrevet

Hvor mye gir dere da?

Hvorfor gir dere PENGER da..? Det er jo enda mer hysterisk.

Anonymous poster hash: f9b37...a69

Hvorfor mer hysterisk?! Da lærer ungene samtidig hva ting virkelig koster når de skal betale fra sin egen lomme. Her har iallfall ungene lært seg at pengene ikke vokser på trærne, og de er ingen måte noen bortskjemte unger som absolutt får alt de peker. Og takk og pris for det.

Skrevet

Synes det høres trist ut til barn....penger liksom. Noe av det spennende er å pakke opp gaver...

Her pakkes pengene i spennende varianter, så det er ingen sure miner. Vi syns ikke det er noe trist i det. For våres del er julens innhold mye mer enn gave hysteriet. Istedenfor for å bruke mye tid på å dra på julegave innkjøp hvor alle har alt, og bare for å kjøpe noe bare for å kjøpe, ser vi lenger ingen vits i det lenger. Her brukes heller advent til enda mer familie kos med juleverksted, julebakst og opplevelser.

Når det er sagt har vi tradisjon hvert år hvor ungene får velge ut gaver som de ønsker å gi bort til vanskeligstilte familier i regi av veldedelig her vi bor. Det syns jeg er utrolig viktig. Å lære ungene at det er ikke alle som er like heldige som oss som har tak over hodet, mat på bordet hver dag, og ingen bekymring av økonomi.

På selve julaften får vi besøk av besteforeldre, og nyter julemiddag i fred og ro uten noe mas om julegaver. Utrolig deilig og meningsfyllt for våres del. Syns heller det mer trist at mange unger får så mye pakker hvert år at de blir bare mer og mer kravstore og viser lite takknemlighet ovenfor giverne.

Skrevet

Jeg er oppvokst med å få penger til jul av flere familiemedlemmer. Syns det var fint å få penger, men de gavene jeg husker best og er mest glad i er de gavene noen hadde tatt seg tid til å lage/kjøpe.

Jeg vil ikke gi mine barn penger til jul før de er mye eldre.. Vi setter av penger til dem hver mnd så de trenger ikke mer enn det de allerede får.

Anonymous poster hash: 31646...445

Skrevet

Vi gir alltid en gave (som regel en leke til ca 4-500 kr) og 1000kr inn på sparekonto.. Tror det vil bli satt pris på når de er store☺️

Anonymous poster hash: 34932...809

Skrevet

Vi gir alltid en gave (som regel en leke til ca 4-500 kr) og 1000kr inn på sparekonto.. Tror det vil bli satt pris på når de er store☺️

Anonymous poster hash: 34932...809

Sikkert like morsomt som om dere fikk 1000 kroner inn på pensjonskontoen.

Anonymous poster hash: f45eb...8b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...