Gå til innhold

Spiser gutten min lite, passe eller mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er snart 8 år og en aktiv gutt.

Frokost: En skål Cheerios.

Mellommåltid: Yoghurt

Lunsj: En brødskive

Frukt på SFO: Noen eplebiter og en halv banan.

Middag: En liten fiskebolle, en halv potet, en gulrot og litt brokkoli.

Kveldsmat: Et knekkebrød og en halv pakke rosin.

Nå er jeg ikke ute etter kostholdsråd, dagene varierer på hva han spiser, men dette er altså typisk for hvor mye han spiser.

Anonymous poster hash: 4720b...2e4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke mye, i alle fall. Han spiser omtrent som min tiåring som er liten for alderen, og som jeg regner som småspist.

Anonymous poster hash: dbff5...92f

Skrevet

Er han sulten utenom måltidene?

Vanskelig å svare på om det er for lite eller passe, eller mye. Så lenge han er frisk, rask og ikke slapp, så ville jeg tenkt at det er passe for han... Han er jo 8år, og kan fint si ifra om han er sulten, eller forsyne seg med mer...

Sånn ellers, så vil jeg si at det kan være lurt å gjøre de få tingene han spiser mer sunnere og mettende om du føler at han spiser lite..

Anonymous poster hash: 93288...ccc
Skrevet

Jeg synes det hørtes veldig lite ut for en aktiv gutt i utvikling!

Anonymous poster hash: 13290...712

Skrevet

Er han sulten utenom måltidene?

Vanskelig å svare på om det er for lite eller passe, eller mye. Så lenge han er frisk, rask og ikke slapp, så ville jeg tenkt at det er passe for han... Han er jo 8år, og kan fint si ifra om han er sulten, eller forsyne seg med mer...

Sånn ellers, så vil jeg si at det kan være lurt å gjøre de få tingene han spiser mer sunnere og mettende om du føler at han spiser lite..

Anonymous poster hash: 93288...ccc

Han er generelt sjelden sulten, han synes det er kjedelig å spise 😉 Men han er ikke radmager selv om han er slank.

Jeg får ofte kommentarer på at han er så småspist, og ser at klassekompiser spiser mye mer.

Dette er ikke noe jeg tenker mye på altså, ei heller skal jeg prøve å få han til å spise mer/mindre. Det ser ut som mengden mat er passe for ham. Men jeg er jo litt nysgjerrig på om han virkelig er så småspist som mange vil ha det til 😊

HI

Skrevet

Hvor lang/tung er han? Og hvor aktiv?

Sønnen min er riktig nok 10 år, og en lang og aktiv fyr! Men han spiser f.eks. dette i løpet av en vanlig dag;

Frokost; 1 brødskiver

Lunsj; 2 brødskiver og 1 frukt

Middag; 3 kjøttkaker, 1-2 poteter, masse grønnsaker.

Kveldsmat; en stor skål med f.eks. rugfras m/melk.

I tillegg kan han gjerne spise et knekkebrød eller en yoghurt som mellommåltid.

Sammenlignet med min sønn spiser altså din veldig lite! Og jeg syns min sønn spiser ca samme som andre på sin alder :-)

Anonymous poster hash: 3a4cf...d13

Skrevet

Mye er det i alle fall ikke. Han spiser omtrent like mye som min 4-åring, som igjen spiser mindre enn de fleste på sin alder.

Anonymous poster hash: 77b52...e88
Skrevet

Hvor lang/tung er han? Og hvor aktiv?

Sønnen min er riktig nok 10 år, og en lang og aktiv fyr! Men han spiser f.eks. dette i løpet av en vanlig dag;

Frokost; 1 brødskiver

Lunsj; 2 brødskiver og 1 frukt

Middag; 3 kjøttkaker, 1-2 poteter, masse grønnsaker.

Kveldsmat; en stor skål med f.eks. rugfras m/melk.

I tillegg kan han gjerne spise et knekkebrød eller en yoghurt som mellommåltid.

Sammenlignet med min sønn spiser altså din veldig lite! Og jeg syns min sønn spiser ca samme som andre på sin alder :-)

Anonymous poster hash: 3a4cf...d13

Sønnen min er 125 og 24kg.

HI

Skrevet

Jeg har en niåring på 140 som er slank og aktiv, han spiser en god del mer enn din sønn. Gjerne tre skåler (type risskål) havregryn til frokost, to skiver pluss frukt og nøtter til lunsj, et rundstykke e.l. på sfo, oftest lite til middag og en youghurt eller litt frukt til kvelds. Evt brødskiver imelllom hvis middagen er sen eller de har hatt mat han ikke liker på sfo.

Sammenlignet med hans og søsterens venner ser jeg at det er mange som spiser mye mer. Jeg synes gutten din er småspist, uten at det er ekstremt. Hadde det vært meg hadde jeg valgt noe annet enn cheerios til frokost - tenker at når man spiser lite bør det være bra mat, så man får i seg det kroppen trenger.

Anonymous poster hash: 40b20...e55

Skrevet

Jeg har en niåring på 140 som er slank og aktiv, han spiser en god del mer enn din sønn. Gjerne tre skåler (type risskål) havregryn til frokost, to skiver pluss frukt og nøtter til lunsj, et rundstykke e.l. på sfo, oftest lite til middag og en youghurt eller litt frukt til kvelds. Evt brødskiver imelllom hvis middagen er sen eller de har hatt mat han ikke liker på sfo.

Sammenlignet med hans og søsterens venner ser jeg at det er mange som spiser mye mer. Jeg synes gutten din er småspist, uten at det er ekstremt. Hadde det vært meg hadde jeg valgt noe annet enn cheerios til frokost - tenker at når man spiser lite bør det være bra mat, så man får i seg det kroppen trenger.

Anonymous poster hash: 40b20...e55

Enig i det, men det er ikke hver dag han spiser Cheerios altså. Det kan være brødskiver (alltid groveste sort), knekkebrød eller annen frokostblanding.

Han spiser det meste og spiser stort sett sunt og variert, så det er jeg ikke bekymret for. (Dagen i dag var kanskje litt ensidig.) Eller, jeg er jo ikke bekymret i det hele tatt☺️ Han er sunn og frisk, men han er vel litt småspist da.

HI

Skrevet

Begge mine gutter spiser mye mer enn det og de er to og fire. Slanke. Og eldste som er slankeste er veldig småspist. Synes det høres ekstremt lite ut for alderen. Men han vokser kanskje ikke så raskt nå?

Anonymous poster hash: 29478...5d8

Skrevet

Syns det var lite mat for et aktivt barn.. Men man kan jo ikke tvinge...

Skrevet

Min sønn på 3 år spiser mer enn din. En ting er mengden, en annen ting er innholdet. Veldig mye sukker og kortvarig mat. Fyllmasse, ikke næring.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Han spiser mindre enn min 2 åring som spiser litt for lite...

Skrevet

Syns det hørtes veldig lite ut, hi. Jeg har ei jente på 5 år som spiser ca som dette. Og hun er under "oppfeiting" grunnet undervekt :(

Har også to gutter på 7 og 9 år.

Han på 9 er 141 cm og 33 kg

Han på 7 år er 134 cm og 26 kg.

De er aktive hele året rundt, trener 2 ggr i uka pluss hver dag på SFO/skolen, og er slanke muskuløse gutter. En normal dag er sånn;

Frokost: 1-2 brødskiver

Skole/sfo: tilsammen 4 skiver evnt 2 rundstykker

Middag; varierer, spørs hva vi har, men spiser minst en god porsjon. Noen ganger mer.

Kvelds: 1-2 skiver..

På det verste var de oppi 12 brødskiver hver hver dag :P Heldigvis spiser de meg ikke helt ut av huset lenger.. Enn så lenge ;)

Anonymous poster hash: c142f...fb9

Skrevet

Høres veldig lite ut...

Har ei jente på 6. Hun er 122 cm og 20 kilo. Hun spiser nok mye:

Frokost: 1 skive + 1 eple

Lunsj: 2 knekkebrød og omelett av 1 egg + agurk-/gulrotbiter + noen druer

SFO: Porsjon av det de serverer eller 2 skiver + frukt/grønt

Mellom: Litt frukt/grønt eller 1 knekkebrød

Middag: 1 porsjon (3 fiskeboller, 1 potet + grønnsaker)

Kvelds: 1-2 skiver

Og noen ganger enda mer enn dette :P 

Jenta på 8 spiser litt mindre og storebror på 10 omtrent det samme. 

Anonymous poster hash: 5a31f...f9b
Gjest Antarctica
Skrevet

Ikke veldig mye. Men vokser han og er aktiv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...