Gå til innhold

Strikkehjelp ønskes :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har oppskriften til denne genseren med ermer, men jeg vil gjerne bare strikke tunikaen.

Har strikket bolen og felt av 10 masker i hver side til ermhull, men usikker på hvor mange masker jeg bør legge opp over ermhullet før jeg rundstrikker toppen.

Noen som tilfeldigvis har et liknende mønster på en slik topp og/eller vet hvor mange masker jeg må legge opp over de ti jeg har felt av til hvert armhull? 

Blir veldig glad for hjelp  :D

Anonymous poster hash: eb0b6...007

post-42-0-98828300-1445974616_thumb.png

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke helt sikker på om jeg forstod helt hva du mente. Men har du mønsteret så ser du jo også hvor mange masker armene har rundt øverst. Vil tro det er samme antall masker du vil måtte legge opp?

Eller kanskje jeg er helt på jordet også ;)

Anonymous poster hash: 655f0...5c8
Skrevet

Ikke helt sikker på om jeg forstod helt hva du mente. Men har du mønsteret så ser du jo også hvor mange masker armene har rundt øverst. Vil tro det er samme antall masker du vil måtte legge opp?

Eller kanskje jeg er helt på jordet også ;)

Altså, det jeg tenkte var maskeantallet på ermene (ble visst en a i steden for e i forrige innlegg) minus de ti maskene du har felt av. For normalt ville du hatt 10 ermemasker som skulle gått over de ti, men siden du ikke skal ha ermene i så tenker jeg du trekker disse fra.

Men igjen - jeg kan være heeelt på jordet ;)

Skrevet

Jeg hadde på bolen 180 masker. Felte 10 masker i hver side, og har nå 160 masker. I oppskriften (med armer) står det at man skal ha 272 masker med ermer og bolen.

Det virker litt mye å legge opp 46 masker over hvert ermhull.... Hva tror du?

PS - takk for at noen gidder svare  :D

Skrevet

Jeg hadde på bolen 180 masker. Felte 10 masker i hver side, og har nå 160 masker. I oppskriften (med armer) står det at man skal ha 272 masker med ermer og bolen.

Det virker litt mye å legge opp 46 masker over hvert ermhull.... Hva tror du?

PS - takk for at noen gidder svare  :D

Hm... ja, enig, det hørtes mye ut.

Men om du ser på ermene i mønsteret, hvor mange masker er det i den størrelsen øverst på ermene?

Skrevet

Det skal legges opp 44 masker der man strikker vrangborden. På toppen/slutten av ermet er det kommet opp i 66 masker...

Skrevet

66 masker minus ti som skal felles til ermehull blir 56. Da vil jeg tro det er dette du må legge opp over ermehullene.

Hva er strikkefastheten?

Skrevet

272 - 160 = 112

112 tilsvarer to ganger 66.

Minus 10 masker felt = 56.

Åh, der kom Superdolly meg i forkjøpet. Vi var enige da i hvert fall :)

Skrevet

Tusen takk for svar, dere.   :blomst:

Da prøver jeg meg på dette. Har forsøkt å bruke målebånd på bolen også for å se hvor langt så mange masker blir. Det ser greit ut - hiver meg utpå. Får bare ta det opp om det blir for mange.

Skrevet

Lykke til :)

Skrevet

Takk  :rolleyes:

Skrevet

Jeg har oppskriften til denne genseren med ermer, men jeg vil gjerne bare strikke tunikaen.

Har strikket bolen og felt av 10 masker i hver side til ermhull, men usikker på hvor mange masker jeg bør legge opp over ermhullet før jeg rundstrikker toppen.

Noen som tilfeldigvis har et liknende mønster på en slik topp og/eller vet hvor mange masker jeg må legge opp over de ti jeg har felt av til hvert armhull?

Blir veldig glad for hjelp :D

Hvilken størrelse? Har oppskrift liggende her på marius-tunika.

Anonymous poster hash: 9a069...dbd

Skrevet

Blir veldig glad for hjelp :D

Hvilken størrelse? Har oppskrift liggende her på marius-tunika.

Ser nå at du har 160 masker etter felling. Tipper det er str 6 år? I tilfelle skal du da legge opp 49 masker på hver arm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...