Gå til innhold

Rotavirusvaksinen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er vi der at babyen skal ha Rotavirusvaksinen, bør vi ta den eller takke nei?

Er skeptisk til denne vaksinen og usikker på nytteverdi mot risiko for bivirkninger. Får de ikke omgangssyke etter å ha fått vaksina eller bare mildere sykdom? Blir de mer immune av vaksina enn når de blir smittet av rotavirus? For vi andre får det jo igjen og igjen. Mulig mye av det er norovirus da. Hvordan vet man om det er rota eller noro?

Jeghater jo omgangssyke og skulle gjerne at babyen slapp unna dette i oppveksten, men likevel skeptisk til vaksina.

Kloke damer, hjelp meg og bestemme meg.

Anonymous poster hash: a05b0...d98

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta den. Er en grunn for de gir den.

Anonymous poster hash: e5d6f...e41
Skrevet

Vanligvis er det Norovirus når omgangssyke herjer.

Rotaviruset blir man vanligvis mer og lengre dårlig av, og det er stor fare for dehydrering hos de minste.

Jeg har aldri hørt om noen som har hatt Rotaviruset, så det er nok ikke like utbredt som Noro.

Får snart nyfødt i hus her også, og jeg tror jeg har landet på å ta den , selv om jeg er skeptisk til vaksine allerede ved 6 ukers alder. Men med to eldre søsken i hus så heller jeg også mot å beskytte så mye mot sykdom som mulig den første tiden.

Anonymous poster hash: 58e43...d63
Skrevet

Vaksinen er brukt i flere tiår på verdensbasis. Den er godt utprøvd.

Etter at min første fikk rota og ble lagt åtte dager på isolat med intravenøst ble jeg glad når denne vaksinen ble standard når nummer to kom.

Vi hadde ingen bivirkninger, ikke en gang endring i avføring.

Du velger selvsagt selv men de bivirkningene de eventuelt får av vaksinen er minimale i forhold til å få viruset på spedbarn.

Anonymous poster hash: 43e16...53a

Skrevet

Vel, jeg 'sjanset' på at minste ikke skulle få det.

Min fjerde og Ingen av de andre har fått den (ikke standard for 4 år siden), og ingen av dem har vært alvorlig syke av rota.

Sjelden de får smitten også.

Anonymous poster hash: ffb53...c25

Skrevet

Jenta mi fikk Rotavirus da hun var halvannet år og var skikkelig elendig. Innlagt på sykehus osv. Fantes ingen vaksine da, men hadde tatt om det eksisterte. 

Skrevet

Jeg hadde rotaviruset for ett par år siden.. Det var helt jævlig! Fikk ikke i meg næring på 2 uker. Kunne ikke gå langt vekk fra en do. Alt kom ut. Magen var vond, jeg var skikkelgi dårlig.. Var sengeliggende, men måtte jo på do hele tiden. Gikk ned 10!kg.. Jeg unner ikke min verste fiende dette!

Hadde jeg hatt baby nå, og fått tilbud om vaksine, hadde jeg gitt det med engang...

Anonymous poster hash: a5369...907
Skrevet

Ta den. De små kan bli alvorlig syke. Mange dør av rota på verdensbasis. Min første fikk det da hun var sped. Det gikk bra, men var helt grusomt mens det stod på. Jeg fryktet for livet hennes i flere dager. Jeg skjønner ikke at du en gang vurderer å droppe noe så viktig.

Anonymous poster hash: dcd48...9e1

Skrevet

Ta vaksinen! Jeg unner ingen den grusomme opplevelsen å se barnet så sykt. Barna blir så dårlig med store smerter. Tror aldri jeg kommer helt over denne opplevelsen sa sønnen min fikk Rotavirus..

Skrevet

Jeg kjenner ingen som har hatt omgangsyke mer enn "vanlig", og det er jo over ganske kjapt. Virker ikke som rota er veldig vanlig? Min eldste har ikke fått vaksinen og har kun hatt normal o gangssyke, dvs dårlig maks 24 timer. Synes liksom vaksina blir mest for oss foreldre, for å slippe bryet med syk unge. Og da blir det jo feil å gi vaksina synes jeg. Er virkelig nytten for barnet større enn evt risiko for bivirkninger? Og vaksina fjerner ikke sykdom 100%, og varer ikke så mange år...

Skrevet

Datteren min fikk rotavirus i fjor vår da hun var 2,5 år. Hun spiste ikke på 2 uker og gikk ned fra 12 kg til 9,5 kg. Hun var helt skrapa stakkars og satt bare i sofaen og så på tv i 2 uker. Ville ikke stå engang. Fikk heldigvis i seg væske og slapp innleggelse.

Med denne erfaringen ga jeg yngste rotavaksinen nå. Hun ble litt urolig i magen. Luft og løs mage i et par dager. Verd det i mine øyne.

Anonymous poster hash: 3f275...9cc

Skrevet

To unger i barselgruppa mi til eldstemann havna på isolat pga rotavirus. 9mnd små kropper har ikke mye å stille opp med når oppkast og diaré setter skikkelig inn.

Var aldri i tvil om at yngstemann skulle gå vaksina da vi fikk tilbudet.

Fikk absolutt ingen bivirkninger.

Anonymous poster hash: 9fdd2...69e

Skrevet

Jeg tok den på min siste baby (som en av de første babyene som fikk det på min helsestasjon da den ble tilgjengelig i fjor). Den har vært brukt andre steder i verden i flere år og reddet mange liv. Rotavirus finnes over hele verden, uansett hvor trygt og rent landet er eller ikke, og er svært smittsom. Jeg ikke ønsket å ta risikoen av at mitt barn fikk rotavirus fordi jeg valgte bort en trygg vaksine. Synes det er lurt at du vaksinerer ditt barn.

Skrevet

http://www.fhi.no/tema/rotavirus

Er ikke sjelden med Rota. Sett ifht mange andre virusinfeksjoner er det mange innleggelser, og det er kostnadene ved dette de vil til livs med vaksinen. Ikke nødvendigvis at man ikke skal bli syke.

Skrevet

Jeg kjenner ingen som har hatt omgangsyke mer enn "vanlig", og det er jo over ganske kjapt. Virker ikke som rota er veldig vanlig? Min eldste har ikke fått vaksinen og har kun hatt normal o gangssyke, dvs dårlig maks 24 timer. Synes liksom vaksina blir mest for oss foreldre, for å slippe bryet med syk unge. Og da blir det jo feil å gi vaksina synes jeg. Er virkelig nytten for barnet større enn evt risiko for bivirkninger? Og vaksina fjerner ikke sykdom 100%, og varer ikke så mange år...

Herregud, ikke snakk om ting du ikke har peiling på. Rota er IKKE så vanlig, og det er IKKE vanlig omgangssyke. Man kan bli helt vanvittig dårlig, og babyer er spesielt utsatt.

Anonymous poster hash: 84023...9ba

Skrevet

Jeg kjenner ingen som har hatt omgangsyke mer enn "vanlig", og det er jo over ganske kjapt. Virker ikke som rota er veldig vanlig? Min eldste har ikke fått vaksinen og har kun hatt normal o gangssyke, dvs dårlig maks 24 timer. Synes liksom vaksina blir mest for oss foreldre, for å slippe bryet med syk unge. Og da blir det jo feil å gi vaksina synes jeg. Er virkelig nytten for barnet større enn evt risiko for bivirkninger? Og vaksina fjerner ikke sykdom 100%, og varer ikke så mange år...Anonymous poster hash: a05b0...d98

Herregud, ikke snakk om ting du ikke har peiling på. Rota er IKKE så vanlig, og det er IKKE vanlig omgangssyke. Man kan bli helt vanvittig dårlig, og babyer er spesielt utsatt. Anonymous poster hash: 84023...9ba

Det er vel derfor jeg spør??

Skrevet

Jeg kjenner ingen som har hatt omgangsyke mer enn "vanlig", og det er jo over ganske kjapt. Virker ikke som rota er veldig vanlig? Min eldste har ikke fått vaksinen og har kun hatt normal o gangssyke, dvs dårlig maks 24 timer. Synes liksom vaksina blir mest for oss foreldre, for å slippe bryet med syk unge. Og da blir det jo feil å gi vaksina synes jeg. Er virkelig nytten for barnet større enn evt risiko for bivirkninger? Og vaksina fjerner ikke sykdom 100%, og varer ikke så mange år...Anonymous poster hash: a05b0...d98

Herregud, ikke snakk om ting du ikke har peiling på. Rota er IKKE så vanlig, og det er IKKE vanlig omgangssyke. Man kan bli helt vanvittig dårlig, og babyer er spesielt utsatt. Anonymous poster hash: 84023...9ba
Det er vel derfor jeg spør??

Det kan vel diskuteres hvorvidt innlegget ditt var mest spørsmål eller synsing..!

Skrevet

Det er vel derfor jeg spør??Anonymous poster hash: a05b0...d98

Det kan vel diskuteres hvorvidt innlegget ditt var mest spørsmål eller synsing..! Anonymous poster hash: 84023...9ba

Jeg laget denne tråden for å få litt hjelp og svar, ikke for at kverulanter skulle more seg...

Skrevet

Herregud, ikke snakk om ting du ikke har peiling på. Rota er IKKE så vanlig, og det er IKKE vanlig omgangssyke. Man kan bli helt vanvittig dårlig, og babyer er spesielt utsatt.

De fleste runder med omgangssyke er forårsaket avRotavirus. Men sjelden en blir skikkelig dårlig.

Snakk om å ikke vite hva en snakker om...

Skrevet

Vår baby har fått første dosen. Ingen bivirkninger. Har hørt om noen som har hatt milde mageproblemer.

Anonymous poster hash: 69ae8...903

Skrevet

Å herregud finnes det vaksine mot Rotavirus??

Barna mine fikk påvist rota eller noro ifjor sommer, og det var et helvete, måtte på sykehus og isolat og dem fikk intravenøst både væske, salt og sukker, samt medisinen dem begge må ha hver dag!

Ekstremt smittsomt og jeg og mannen ble også veldig syke!

Jeg var på sykehuset med barna, vi var totalt utslåtte......Og veldig slitsomt med alle symptomene.

HELDIGVIS SÅ SKJEDDE DETTE I NORGE, alt går lettere på eget språk når det haster så mye.

Den ene datteren min fikk fargeforandringer på magen og var nesten bevisstløs, pga rota virus er såpass heftig!!! 

Selve symptomene varte 3 dager på hver av oss.

Har aldri hørt om vaksinen før, men kan vi ta den nå????

Vi har sikkert noe immunitet nå, men har ikke lyst å ta sjansen på å få den igjen!!!

Mitt råd er å ta vaksinen! Et sant mareritt å få det!!! Og kan være veldig farlig hvis man ikke kommer seg til sykehuset.......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...