Gå til innhold

Pappan flytter langt, hvilken samværsordning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i Tønsberg, og far har nå besluttet å flytte til Tromsø, og ser for seg at samvær skal gå som vanlig.

Det er tre unger, 6, 8 og 12 år gamle.

Har tilbudt han å ha samvær med dem hos meg (jeg kan være hos en venn imellomtia) men han vil ikke det (vondt å bo i huset han en gang bodde sammen med meg).

Jeg ser ikke for meg at det er gjennomførbart verken annen hver helg eller en helg i måneden, pga logistikken, men synes det er mest realistisk at de treffer han i ferier, som vinterferier, sommerferier, høstferier, påskeferier, juleferier etc.

Hva tenker dere? Hvilken samværsordning hadde dere gått for?

Anonymous poster hash: 9ffd3...a64
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at en helg i mnd kan gå, men det blir jo dyrt og han må belage seg på at det vil bli sjeldnere etter hvert. Billigere at han leier hotell i Tønsberg ev? Kanskje gjøre det annen hver mnd E.l Ferier er jo greit.

Anonymous poster hash: 87196...094

Skrevet

Yngste er bare 6 år så den ungen hadde jeg uansett ikke send med fly. Han hadde fått kommet og besøkt barna der de bor til de ble mye gammlere. Og da bare i ferier.

Det er han som velger bor samvær med barna når han flytter så langt at det ikke blir greit å få truffet de.

Time på familievernkontoret?

Anonymous poster hash: 178b1...6f9
Skrevet

Vil han at barna skal bli pakkepost? For meg hadde kun ferier vært aktuelt, men ikke alle ferier. Hvor dum går det an å bli?

Anonymous poster hash: 3a2a5...2ec

Skrevet

Har en kompis hvor x kona flyttet fra Sørlandet til Troms. Ungene ble igjen. 2 stk. De var hos mor annen hver ferie, men ikke sammen... Altså hadde begge et barn hver, hver ferie.

Anonymous poster hash: 68d99...999

Skrevet

Anbefaler meklingstime. Som HI skriver, ikke aktuelt å sende en 6åring alene med fly (søskene skal ikke ha ansvaret heller). Barna som er på skolen kan ikke ta fri som de vil heller, og det er slett ikke mulig å sende de med fly annenhver fredag ettermiddag og tilbake søndags kveld. Hva tenker han egentlig hvor dyrt det blir?

Anonymous poster hash: e8a3c...656
Skrevet

Han har allerede flytta, og har bodd der noen måneder for å "få orden på ting", og har ikke hatt mulighet til samvær sålangt. Han fortalte at han bare skulle bo der til våren, men nå forteller han (via omveier) at han skal bo der fast, og ikke kommer tilbake. Jeg tror ikke han ville klart å gjennomføre feks 12 samværshelger i året til den prisen og det stresset det vil bli bare for en reell samværsdag, men han trenger ofte litt tid på å forstå ting. Akkurat nå er det mye trusler om søksmål etc i luften basert på at jeg sagt min mening om samværet framover, men det er bare sånn han er. Skulle ønske han så klart at det eneste gjennomførbare hvis han skal bo så langt unna resten av barnas barndom, er feriesamvær. 

Jeg tenker slik: Hvis han hadde vunnet hovedomsorgen for barna, så hadde jo ikke jeg flyttet til den andre kanten av landet for å "realisere" meg selv. Jeg hadde flyttet til nabohuset, symbolsk sett. Jeg hadde bodd sånn at jeg var nærmest mulig ungene.

Det er litt kompliserende at eldstemann er til psykoseutredning på Bup, og de har skriftlig frarådet at barna reiser opp på samværshelger av hensyn til stabilitet og ungens skjøre psykiske helse, så jeg har fått vite jeg må bruke advokat for å følge opp dette, så det er vel neste skritt. Har muntlig forklart han alt dette, uten å nå fram. 

Skrevet (endret)

Har selv et barn som pendler Oslo - Bergen ca 1 gang i mnd og de fleste ferier.

En flytur på ca 45 min. Han har pendlet fra han var ca 9 år. Går helt strålende, men det koster penger. I teorien skal far betale halvparten. Jeg synes ikke det er riktig når det var jeg som valgte å flytte. Dermed betaler jeg alle reisene.

Et kjapt søk på fly i november (oslo-tromsø), fredag til søndag, for tre barn med assistanse kommer på ca. 6000 kr. Da er det lavpris. Flyturen tar ca. 2 timer, men er man UM må man møte opp 1 time før. I tillegg kommer reisetid til og fra flyplassen.

Dvs at ungene dine er på reisefot nærmere 10 timer tilsammen for et samvær som bare skal vare en helg..

Når et av barna i tillegg sliter psykisk sier det seg selv at samvær utenom ferier ikke er gjennomførbart.

Annenhver helg vil dessuten koste minimum 12000 kr i mnd...

At barna reiser opp i ferier derimot, er absolutt realistisk :) Ungene blir tatt godt vare på under reisen og jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med å sende ungene med flyet alene :-)

En annen løsning kan også være at far bare har et barn på samvær om gangen. Da er kanskje en gang i mnd gjennomførbart.

Den beste løsningen vil nok uten tvil være at far kommer til dere under samvær. I hvert fall samvær utenom ferie.

Endret av Plutselig_gravid
Gjest Antarctica
Skrevet

Ferier, som du sier, er det eneste realistiske. Og sporadiske besøk hjemme hos barna.

Fra Tønsberg til Tromsø er det like langt som fra Tønsberg til Milano. Man kan ikke vente at unger skal ta den belastningen.

Skrevet

Barna trenger jo samvær med far, og kun ferir men jeg er enig i at det er mye styr og mye penger for lite samvær å sende tre barn med fly hver mnd.

Hva om far kommer til Tønsberg en helg i mnd. Kanskje han kan jobb inn sånn at han kan få en langhelg tiogmed? Og så reiser barna til han i feriene.

Skrevet

Barna trenger jo samvær med far, og kun ferir men jeg er enig i at det er mye styr og mye penger for lite samvær å sende tre barn med fly hver mnd.

Hva om far kommer til Tønsberg en helg i mnd. Kanskje han kan jobb inn sånn at han kan få en langhelg tiogmed? Og så reiser barna til han i feriene.

Det har jeg foreslått for han, men han vil ikke det. Gått litt i vranglås. Tror det har med følelser å gjøre, vanskelig å være i hjemmet vi en gang hadde sammen, kanskje. Likevel..

Skrevet

Takk for svar alle, godt å høre hvordan andre tenker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...