Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #1 Skrevet 27. oktober 2015 Er alene med to barn. 2,5 år og baby på 3 uker. Alt går veldig fint, bortsett fra kveldene. 2-åringen har samme rutiner som før, bortsett fra at søsteten ofte ammes samtidig. Hvis babyen gråter og toåringen roper på meg/gråter blir jeg stressa. Vil ikke at noen av de skal ligge å gråte. Noen kvelder er det så mye at jeg må ta meg hardt sammen for å ikke rope til toåringen. Får så dårlig samvittighet. Hun savner jo bare oppmerksomheten hun vanligvis får ved legging. Noen gode tips ? Anonymous poster hash: da725...b0f
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 27. oktober 2015 #2 Skrevet 27. oktober 2015 Kjøp deg et bæresjal, så kan babyen ligge på puppen mens du har en hånd fri til å hjelpe toåringen med det det måtte være. Innse at noen ganger får man endre rutiner, det trenger ikke være noe negativt. Og man kan endre de tilbake etter en stund igjen Sover toåringen i sprinkelseng? Kan du sitte inne på rommet hos henne hvis hun gråter, og for eksempel synge sanger eller lese, mens du ammer? Det kan være en skikkelig overgang å gå fra en til to, og spesielt siden du er alene. Det er mange følelser, og mye nytt som må på plass. Men det blir bedre etter hvert De første ukene er uansett unntakstilstand for de voksne, hvorfor ikke la det være det for de små også? Skap nye rutiner sammen
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #3 Skrevet 27. oktober 2015 Kjøp deg et bæresjal, så kan babyen ligge på puppen mens du har en hånd fri til å hjelpe toåringen med det det måtte være. Innse at noen ganger får man endre rutiner, det trenger ikke være noe negativt. Og man kan endre de tilbake etter en stund igjen Sover toåringen i sprinkelseng? Kan du sitte inne på rommet hos henne hvis hun gråter, og for eksempel synge sanger eller lese, mens du ammer? Det kan være en skikkelig overgang å gå fra en til to, og spesielt siden du er alene. Det er mange følelser, og mye nytt som må på plass. Men det blir bedre etter hvert De første ukene er uansett unntakstilstand for de voksne, hvorfor ikke la det være det for de små også? Skap nye rutiner sammen Takk for svar har bæresjal, men mestrer nok ikke bruken helt. Får øve litt, umulig å amme med sjal føler jeg Vi leser og synger som før, men hun blir lei seg hvis lillesøsteren gråter el.l. Hun sover i vanlig seng, men går aldri ut.bare gråter til jeg kommer Anonymous poster hash: da725...b0f
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #4 Skrevet 27. oktober 2015 Ingen som kan hjelpe deg innimellom? Lykke til 💟 Anonymous poster hash: 276c7...460
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 27. oktober 2015 #5 Skrevet 27. oktober 2015 Det er jo mye nytt for henne også Jeg ville bare ordnet meg til der inne i slike tilfeller, pass på at du sitter godt, ta med noe å drikke og sitt der til eldste sovner Så blir det trygt og godt for henne også og begge barna slipper at mamma blir stresset og irritabel. Det er ikke slik at man lager "dårlige vaner", bare andre vaner, og det går som regel ganske greit å endre dem senere igjen. Eldstemann blir jo også større for hver måned som går, og det kommer sikkert til å bli bra til slutt Jeg hadde et slikt sjal (http://www.mammabutikken.no/products/close-caboo-carrier-totally-taupe) og da var det ganske lett å "fiksere" babyen mot puppen og holde henne der med den ene armen, mens jeg kunne gjøre andre småting med den andre. Snakker ikke akkurat om husarbeid og sånt da hehe...husker jeg satt mye inne på rommet til eldste og sang nattasanger, mens jeg ammet. Det var koselig for begge barna Og så er det også slik at noen ganger gråter barn. Det er ikke verdens undergang. Det er verre at mamma blir stresset og irritabel av det, så i så fall er det best å unngå (eller helst venne ørene til gråten). Men en toåring som gråter av sinne eller frustrasjon (eller trøtthet), er ikke så farlig i små mengder. Gråter hun fordi hun er oppriktig lei seg eller redd, er det jo noe helt annet. Jeg snakker ikke om Ferber-metoden nå, jeg mener bare at barn blir opprørte og lei seg, og kan likevel tåle å måtte gråte litt. Snakk rolig til henne og forklar at hun må vente litt. Ikke dermed sagt at hun forstår eller er enig Men da hører hun i hvertfall at det er en grunn til at du ikke har tid akkurat nå. Det går seg til, dere finner ut av det!
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #6 Skrevet 27. oktober 2015 Ingen som kan hjelpe deg innimellom? Lykke til 💟 Anonymous poster hash: 276c7...460 Familien min bor ikke her. Har venninner men de har egne barn og familie. Er vel bare en overgang. Men synes så synd på toåringen, det er tydelig at dette er sårt for henne. Men uansett om vi leker sammen alene, tegner, maler osv mens babyen sover, så er det veldig sårt når legginga kommer. Anonymous poster hash: da725...b0f
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #7 Skrevet 27. oktober 2015 Det er jo mye nytt for henne også Jeg ville bare ordnet meg til der inne i slike tilfeller, pass på at du sitter godt, ta med noe å drikke og sitt der til eldste sovner Så blir det trygt og godt for henne også og begge barna slipper at mamma blir stresset og irritabel. Det er ikke slik at man lager "dårlige vaner", bare andre vaner, og det går som regel ganske greit å endre dem senere igjen. Eldstemann blir jo også større for hver måned som går, og det kommer sikkert til å bli bra til slutt Jeg hadde et slikt sjal (http://www.mammabutikken.no/products/close-caboo-carrier-totally-taupe) og da var det ganske lett å "fiksere" babyen mot puppen og holde henne der med den ene armen, mens jeg kunne gjøre andre småting med den andre. Snakker ikke akkurat om husarbeid og sånt da hehe...husker jeg satt mye inne på rommet til eldste og sang nattasanger, mens jeg ammet. Det var koselig for begge barna Og så er det også slik at noen ganger gråter barn. Det er ikke verdens undergang. Det er verre at mamma blir stresset og irritabel av det, så i så fall er det best å unngå (eller helst venne ørene til gråten). Men en toåring som gråter av sinne eller frustrasjon (eller trøtthet), er ikke så farlig i små mengder. Gråter hun fordi hun er oppriktig lei seg eller redd, er det jo noe helt annet. Jeg snakker ikke om Ferber-metoden nå, jeg mener bare at barn blir opprørte og lei seg, og kan likevel tåle å måtte gråte litt. Snakk rolig til henne og forklar at hun må vente litt. Ikke dermed sagt at hun forstår eller er enig Men da hører hun i hvertfall at det er en grunn til at du ikke har tid akkurat nå. Det går seg til, dere finner ut av det! Takk for gode ord Er sikkert pga mitt stress at babyen gråter mer på kvelden. Skal ha svarene dine i bakhodet i kveld, og se om storesøster kanskje sovner uten sår gråt i kveld <3 Anonymous poster hash: da725...b0f
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #8 Skrevet 27. oktober 2015 Det er jo en unntakstilstand nå når mi ste er så liten. Det blir bedre! Om et par mnd kan babyen også legges tidlig på kvelden, og du kan etter hvert få tid til å legge dem hver for seg. I mellomtiden må du bare gjøre det beste ut av det. Som de over sier, rigg deg til inne på eldste sitt rom, sitt der til hun sovner Anonymous poster hash: d1857...c66
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 27. oktober 2015 #9 Skrevet 27. oktober 2015 Det er jo mye nytt for henne også Jeg ville bare ordnet meg til der inne i slike tilfeller, pass på at du sitter godt, ta med noe å drikke og sitt der til eldste sovner Så blir det trygt og godt for henne også og begge barna slipper at mamma blir stresset og irritabel. Det er ikke slik at man lager "dårlige vaner", bare andre vaner, og det går som regel ganske greit å endre dem senere igjen. Eldstemann blir jo også større for hver måned som går, og det kommer sikkert til å bli bra til slutt Jeg hadde et slikt sjal (http://www.mammabutikken.no/products/close-caboo-carrier-totally-taupe) og da var det ganske lett å "fiksere" babyen mot puppen og holde henne der med den ene armen, mens jeg kunne gjøre andre småting med den andre. Snakker ikke akkurat om husarbeid og sånt da hehe...husker jeg satt mye inne på rommet til eldste og sang nattasanger, mens jeg ammet. Det var koselig for begge barna Og så er det også slik at noen ganger gråter barn. Det er ikke verdens undergang. Det er verre at mamma blir stresset og irritabel av det, så i så fall er det best å unngå (eller helst venne ørene til gråten). Men en toåring som gråter av sinne eller frustrasjon (eller trøtthet), er ikke så farlig i små mengder. Gråter hun fordi hun er oppriktig lei seg eller redd, er det jo noe helt annet. Jeg snakker ikke om Ferber-metoden nå, jeg mener bare at barn blir opprørte og lei seg, og kan likevel tåle å måtte gråte litt. Snakk rolig til henne og forklar at hun må vente litt. Ikke dermed sagt at hun forstår eller er enig Men da hører hun i hvertfall at det er en grunn til at du ikke har tid akkurat nå. Det går seg til, dere finner ut av det! Takk for gode ord Er sikkert pga mitt stress at babyen gråter mer på kvelden. Skal ha svarene dine i bakhodet i kveld, og se om storesøster kanskje sovner uten sår gråt i kveld <3 Anonymous poster hash: da725...b0f Dessuten er jo de minste ofte mer urolig på kvelden, maser mer på puppen og krever mer av deg. Det blir jo bedre etterhvert, men ingen av dere er tjent med at du sliter deg helt ut. Så det er bra du ser etter alternative måter å gjøre ting på
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #10 Skrevet 27. oktober 2015 Føler med deg..det blir bedre! Da minste var baby hadde han kolikk, går og måtte nære hver ettermiddag en lang periode. Husker det startet da storesøster på 2 år og 9 mnd kom hjem fra barnehagen og gikk ikke over før det var sengetid for henne. Hadde så dårlig samvittighet, jenta satt foran tv'n alt for mye den tiden men jeg visste ikke min arme råd. Pappan var ikke tilstede I det hele tatt. Men det gikk seg til og ser ut som om det blir folk av dem begge;) Anonymous poster hash: 4c3b8...0f3
Gjest Antarctica Skrevet 27. oktober 2015 #11 Skrevet 27. oktober 2015 Sånn er det å få søsken, tida som verdens midtpunkt er forbi. Vi som kom inn i familien som nr 2, 3 og 4 har aldri opplevd den tida heller... Men det lever man godt med. Du trenger ikke ha dårlig samvittighet!
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2015 #12 Skrevet 29. oktober 2015 Hvordan har det gått de siste kveldene? Anonymous poster hash: d43be...60f
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2015 #13 Skrevet 29. oktober 2015 Hvordan har det gått de siste kveldene? Anonymous poster hash: d43be...60f Litt bedre virker som om babyen har vondt i magen på kvelden, dårlig timing... Skriker i et par timer i strekk, promper og styrer på og så er det bra igjen. Jeg drikker mye melk, men ser at dette kan gi magesmerter så jeg skal kutte det ut. Men så lenge babyen ikke hylgråter er leggingen mye enklere storesøster sovner uten gråt mens jeg og lillesøster er inne på rommet hennes til hun sovner... Mulig bjørnetjeneste dette, men da får vi ta det problemet senere Anonymous poster hash: da725...b0f
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2015 #14 Skrevet 29. oktober 2015 Hvordan har det gått de siste kveldene? Anonymous poster hash: d43be...60f Litt bedre virker som om babyen har vondt i magen på kvelden, dårlig timing... Skriker i et par timer i strekk, promper og styrer på og så er det bra igjen. Jeg drikker mye melk, men ser at dette kan gi magesmerter så jeg skal kutte det ut.Men så lenge babyen ikke hylgråter er leggingen mye enklere storesøster sovner uten gråt mens jeg og lillesøster er inne på rommet hennes til hun sovner... Mulig bjørnetjeneste dette, men da får vi ta det problemet senere Anonymous poster hash: da725...b0f Nettopp, det er ikke så farlig, man må nesten bare gjøre det beste ut av situasjonen, og ikke tenke så mye på prinsipper alltid. Rolige trygge barn gir deg mer pusterom Anonymous poster hash: d43be...60f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå