Gå til innhold

Dyrt å ha sykt barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Betale for undersøkelser og flere attester som koster 150kr pr.stk, for barnet.Dyrt å reise på sykehuset i Haugesund når man må legge ut for hotell og ferger, man får noe dekket men med trang økonomi så er det ikke alltid enkelt å hoste opp for plutselige utgifter. Nå tar jeg meg ikke råd til å gå til legen for min egen sykdom.

Trodde alt rundt barnas helse var gratis men der tok jeg feil.

Anonymous poster hash: da071...b61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns faktisk ikke det er på sin plass å klage på utgifter som dette her i Norge. De kronene du betaler i egenandel er LOMMERUSK i forhold til de reelle kostnadene. Se heller positivt på det og vær sjeleglad for at barnet ditt får behandling og forhåpentligvis blir friskt.

Anonymous poster hash: 34681...fa1

Gjest vinterbrud
Skrevet

Hvilke undersøkelser trenger dere å betale for? Her har jeg knapt betalt noe i alle år for min jente. Og vi har vært på flere sykehus.Men er enig i at en får lite dekket via Pasientreiser.

Skrevet

Vi er heldige å bo i verdens rikeste land, og vi har ett godt helsevesen, samtidig er det veldig dyrt å ha sykt barn i Norge. Tror ikke folk vet hvordan det er å falle utenfor stolene..

Jeg har ett barn som er mye sykt, så mye sykt at det lett blir 5-10 sykedager i mnd på det verste. Vi har ikke rett på utvidet syktbarn dager, og vi har heller ikke rett på omsorgslønn da dette bare er vanlige sykdommer.. Han får heller ikke ne særlig hjelp hos lege, da dette er noe han må vokse fra seg.. Nå har jeg tatt ut all ferie jeg kan, og sitter nå med ulønnet fri\perm.. Veldig kjekt når lønnen kommer.......

Anonymous poster hash: 45835...02b
Skrevet

Vi er heldige å bo i verdens rikeste land, og vi har ett godt helsevesen, samtidig er det veldig dyrt å ha sykt barn i Norge. Tror ikke folk vet hvordan det er å falle utenfor stolene..

Jeg har ett barn som er mye sykt, så mye sykt at det lett blir 5-10 sykedager i mnd på det verste. Vi har ikke rett på utvidet syktbarn dager, og vi har heller ikke rett på omsorgslønn da dette bare er vanlige sykdommer.. Han får heller ikke ne særlig hjelp hos lege, da dette er noe han må vokse fra seg.. Nå har jeg tatt ut all ferie jeg kan, og sitter nå med ulønnet fri\perm.. Veldig kjekt når lønnen kommer.......

Skjønner det er kjedelig, men hadde du hatt forsikringer i orden hadde nok situasjonen sett anderledes ut.

Skrevet

Er du dum?! Ingen forsikringer som dekker dette...!

Skrevet

Jeg har ett barn som er mye sykt, så mye sykt at det lett blir 5-10 sykedager i mnd på det verste. Vi har ikke rett på utvidet syktbarn dager, og vi har heller ikke rett på omsorgslønn da dette bare er vanlige sykdommer.. Han får heller ikke ne særlig hjelp hos lege, da dette er noe han må vokse fra seg.. Nå har jeg tatt ut all ferie jeg kan, og sitter nå med ulønnet fri\perm.. Veldig kjekt når lønnen kommer.......

Skjønner dette er kjipt, men vi skal faktisk være glad vi har sykt barn dager i det hele tatt.

Skrevet

Syns faktisk ikke det er på sin plass å klage på utgifter som dette her i Norge. De kronene du betaler i egenandel er LOMMERUSK i forhold til de reelle kostnadene. Se heller positivt på det og vær sjeleglad for at barnet ditt får behandling og forhåpentligvis blir friskt.

What she said....

Anonymous poster hash: faf50...b94

Skrevet

Betale for undersøkelser og flere attester som koster 150kr pr.stk, for barnet.Dyrt å reise på sykehuset i Haugesund når man må legge ut for hotell og ferger, man får noe dekket men med trang økonomi så er det ikke alltid enkelt å hoste opp for plutselige utgifter. Nå tar jeg meg ikke råd til å gå til legen for min egen sykdom.

Trodde alt rundt barnas helse var gratis men der tok jeg feil.

Anonymous poster hash: da071...b61

Er du du som har barn som nå er over 12 år og har klaget her inne før også?

Anonymous poster hash: eb6d1...0f9

Skrevet

Det skal ikke være sånn. Det er riv ruskende galt.

Snakk med nav, sosial. Ikke for å søke penger til det, men for å få hjelp til å bli kjent med dine rettigheter.

Anonymous poster hash: db96b...a76

Skrevet

Så rart....

Jeg har en datter som ikke kan følges opp på det lokale sykehuset fordi de ikke har kompetanse på hennes tilstand her, jeg må til et større sykehus lenger unna...

Vi får dekket reise, kjører vi fly får vi bare flybillett til henne og en forelder, de bestiller hos pasientreiser. Buss til og fra flyplass må man legge ut for, men har fått pengene igjen i sin helhet.

To ganger har vi valgt å kjøre bil fordi mannen også har ønsket å være med når det var snakk om lenger innleggelser og operasjoner, da fikk vi dekket det to flybilletter ville kostet og måtte betale resten av reisen selv, det er helt greit.

Vi får rom på sykehusets pasienthotell, det koster ingenting.

Har aldri betalt for en eneste undersøkelse, behandling eller attest. Det har jo blitt skrevet noen attester, som f.eks legeattest som følger med søknad om hjelpestønad og slikt, har aldri betalt for det.  

Datteren min blir fulgt opp av lege, spesialister, fysioterapeut, ergoterapeut, får hjelpemidler fra ortopediservice osv osv, og vi har aldri betalt en krone. Det er helt fantastisk hvor godt vi har det i dette landet!

I tillegg får vi hjelpestønad pga den ekstra oppfølgingen hun trenger.

Om du har så store utgifter på ditt barn må du vel kunne søke grunnstønad? Ta vare på alle kvitteringer så du kan dokumentere utgiftene og søk.

Anonymous poster hash: 800fe...1b0
Gjest Antarctica
Skrevet

Flyreiser bestilles av Helfo. Ferge og buss må man legge ut selv, det er riktig nok. Men så må man forte seg å sende inn krav etterpå, da? For bussbillett med ett barn og en voksen blir da ikke mange hundre kroner?

Skrevet (endret)

Barnet ditt har kanskje ikke diagnose enda og faller litt mellom barken og veden? Eller har diagnose som ikke er så veldig vanlig eller har et sykdomsbilde som er veldig komplekst?  Da kan det bli dyrt og byråkratiet trøblete. Man må gjerne kjempe i flere år for å få det man har krav på.

Barnet mitt har en medfødt misdannelse som gjør at hun må gjennom mange operasjoner. Er kun to sykehus i Norge som sitter med kompetansen og tar seg av kirurgiske inngrep.

Vi har ikke lagt ut en krone for verken det ene eller andre.

Pasientreiser legger ut for og bestiller flybilletter. Hotell blir også bestilt hvis det er nødvendig. Har heller aldri betalt for attester o.l.

Det eneste vi må legge ut for er taxi/buss til og fra flyplassen, men disse pengene får vi igjen i sin helhet.

Hadde vi ikke hatt råd til å legge ut så hadde NAV betalt det for oss, det ble vi informert om av en sosionom på sykehuset.

Sykehussosionomen tar seg ellers av alt av søknader osv og krangler med byråkratiet for oss :) Hun er flink til å forhandle, du vet, mye unntak fra regler og skjønn. 

Anbefaler deg til å ta kontakt med en sykehussosionom evt NAV. :)

Les deg opp på lovverket, slik at du har noen paragrafer å banke i bordet med hvis de setter seg på bakbena. 

Lykke til :)

Endret av Plutselig_gravid
Skrevet

Jeg får ikke hjelp av det offentlige. Er feks sterkt plaget med ekstrem allergi. Legene vet lite om det og det jeg har forsøkt av skolemedisin fungerer ikke. Jeg har brukt mange tusen på alternativ behandling for å prøve å bli frisk. Er på riktig vei, men det koster flesk. Har også andre "rare" sykdommer som legene ikke kan hjelpe med. Så ja, det er dyrt å være syk..

Anonymous poster hash: f523d...2ba

Skrevet

Vi har et ganske bra syststem i Norge. Personer som aldri selv har vært syke eller har hatt "riktig" sykdom eller har barn i samme kategori skjønner ikke hva det innebærer med belastningen både mht sykdommen og med økonomi til sammen. Eller selvsagt er det noen som skjønner det, men ikke alle.

Jeg ble selv nærmest "halshugget" her på forumet fordi jeg ikke hadde behov for å dele alt ifht at jeg selv har store sykdomsutgifter som ikke dekkes av det offentlige.

Anonymous poster hash: 137fe...691

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...