Gå til innhold

Noen som trener 5-7 ganger i uken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva trener du og hvordan unngår du belastningsskader?

Pleier du å trene selv om du er stiv og smertefullt støl fra forrige trening?

Jeg trener ca 3 ganger i ukne, men skal nå opp i ca 5. Jeg skal trene variert, men er likevel litt redd for belastningsskaer.

har du tips og råd?

Anonymous poster hash: 96ccd...c67
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har tatt det VELDIG gradvis. Begynte med to dager i uka,- så "gled det over " til tre osv...

Trener nå nesten hver dag,- men jeg sitter på kontor på dagtid,- så kan så absolutt "ta meg igjen"..

Jogger ca 10km 4 ganger i uka, Jillian Michaels og så 1000m svømming en dag i uka, og de to siste er enten jogging eller Jillian Michaels. Avhengig av hvor god tid jeg har,- været mm.

Er stor og tung, har ALDRI hatt problem med føtter eller rygg. Men som sagt,- brukte 4-5 år på og komme meg opp til denne treningsmengden,- da særlig joggingen tenker jeg. Annen trening er jo mindre belastende. Spørs hva du trener, mener nå jeg. Ville startet med 4 jeg da.....Også ta den 5 som ei bonusøkt de uker det føles greit? Før 5 ganger i uke blir "malen". Er ikke noe ekspert, så snakker kun ut fra egen erfaring. Men ser at jeg, i motsetning til mange, har hatt senere fremgang sånn formmessig enn mange andre,- men jeg tror jeg er den eneste som har sluppet unna treningsavbrudd pga skader, man går lei, eller sykdom. Siden jeg startet og trene for 12 år siden, har jeg nesten ikke vært syk, og ALDRI skadet/hatt vondt som har hindret trening. De siste 7år har jeg trent 5 til 7 dager i uka. Det lengste oppholdet/antall dager uten trening var nå nylig. 4dager pga kraftig halsbetennelse..... Og trening er ikke et ork, det er min fritid, min egentid og min avslapping i løpet av dagene som går. Trener ikke kjempehardt,- alltid, bare når lysten dukker opp under veis,- eller jeg har perioder med spesifikke mål. Da er treninga mer intens,- og da gjerne litt sjeldnere (kanskje bare 4 dager i uka...)

Var dette til noe slags hjelp eller? Kanskje bare forvirrende. Det viktigste er og kjenne etter. Dørstokkmila er tung, og noen gang skal man lytte ti kroppen og kanskje la være. Faktisk. Og heller få litt dårlig samvittighet,- og glede seg til og "ta igjen" neste dag ;) Du kjenner deg selv best. Føles det for mye,- kan det hende det er for mye. Men kanskje ikke? Prøv deg frem. Hva gjør deg gladest. Hva TRIVES du best med.. Hva trener du for og nå?  

Anonymous poster hash: bc5dc...c63
Skrevet

Hva trener du mest da?

Jeg løper 5 ganger i uken, noen ganger 4 men lengre turer. Prøver å presse inn en time kettlebells i tillegg, men det viser seg å være vanskelig.

Jeg er helt klar på at det er all styrketreningen jeg gjorde i fjor høst og vinter som har hjulpet for meg. Kjørte jevnt over 4 timer med styrketrening i uken i ca 5 mnd, og bygget opp muskelstyrken i kjerne og føtter.

Ingen belastningsskader så langt i år, selv om antall km har økt ganske kraftig fra februar til nå:) I en lang periode var jeg kronisk stiv og støl kjentes det ut som, kroppen føltes tung og lemster hele tiden. Jeg løp meg gjennom det med mange rolige turer, og så forsvant det sakte men sikkert. Det er viktig å hvile og restituere, men ikke stopp opp for lenge.

Variert trening er vel nøkkelordet, hiv inn en spinningtime hvis du løper mye. Varier med roing hvis du driver mye styrketrening. Ellipse-maskinen kan også brukes. Gå fort i oppoverbakker. Mulighetene er uendelige:)

Uansett så start rolig, bygg fundament, før du øker for mye!

Skrevet

HI her - takk for gode svar.

Jeg trener på et slags studio der der er sal-trening med trener:
30 minutter tredemølle (jogg, sprint, løp, sidelengs løp, baklengs løp osv) (eller man kan velge spinningsykkel) og 30 min. styrketrening (vekter, strikk, medisinball, egenvekt, step osv). Alle timene er forskjellige, både hvilke øvelser man gjør og hvordan minuttene på mølle og gulv(styrke) deles opp) og det er alltid ulike kroppsdeler hver gang man trener.

Jeg tror nok jeg skal tåle å gå opp i 5 ganger i uken, men er litt spent.

Skrevet

HI her - takk for gode svar.

Jeg trener på et slags studio der der er sal-trening med trener:

30 minutter tredemølle (jogg, sprint, løp, sidelengs løp, baklengs løp osv) (eller man kan velge spinningsykkel) og 30 min. styrketrening (vekter, strikk, medisinball, egenvekt, step osv). Alle timene er forskjellige, både hvilke øvelser man gjør og hvordan minuttene på mølle og gulv(styrke) deles opp) og det er alltid ulike kroppsdeler hver gang man trener.

Jeg tror nok jeg skal tåle å gå opp i 5 ganger i uken, men er litt spent.

Har forresten trent jevnt i alle år - og det siste året har jeg altså trent her på dette studioet. Det er utrolig gøy, så nå vil jeg trappe litt opp siden jeg har  mulighet.

Jeg går forrsten også en del tur pga hund, men det regnet jeg ikke med her, siden det ikke er belastende på noen måte. :-)

HI

Skrevet

Det virker jo veldig variert, så ser ikke noe problem med å øke til flere ganger i uken. Du vil kjenne på kroppen om det blir for mye eller ikke vil jeg tro.

Har du tid og lyst, så hvorfor ikke :) Kommer sikkert til å bli i kanonform :)

Skrevet

Jeg går ca en mil daglig. Trener styrke 3 dager i uken og sykler til og fra jobb hver dag. I tillegg er jeg aktiv i helgene med ulike ting.

Har ikke problemer med belastningsskader.

Foreta en gradvis økning.

For noen år siden trente jeg rimelig hardt 3-6 timer daglig. Gikk fint det, for det variert aktivitet.

Anonymous poster hash: f71f1...aed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...