Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2015 #1 Skrevet 26. oktober 2015 Der kvinnen var hjemme, noen jobbet litt. Der det var en selvfølge at mor er hjemme med barnet det første leveåret. Mor ammet så lenge det var mulig fordi det var tid til det. Nå skal mor ut i arbeid tidlig, hun skal gi flaske fordi da kan far gi mat. Jeg er sikkert den eneste igjen som ønsker dette, men jeg gjør det Anonymous poster hash: d0639...652
Gjest Antarctica Skrevet 26. oktober 2015 #2 Skrevet 26. oktober 2015 Der kvinnen var hjemme, noen jobbet litt. Der det var en selvfølge at mor er hjemme med barnet det første leveåret. Mor ammet så lenge det var mulig fordi det var tid til det. Nå skal mor ut i arbeid tidlig, hun skal gi flaske fordi da kan far gi mat. Jeg er sikkert den eneste igjen som ønsker dette, men jeg gjør det Anonymous poster hash: d0639...652 Det du sier er feil. Mødre ammer mye lenger nå, når de har permisjon i opp mot et år. Tror du at fortidens mødre ammet i flere år?
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2015 #3 Skrevet 26. oktober 2015 Der kvinnen var hjemme, noen jobbet litt. Der det var en selvfølge at mor er hjemme med barnet det første leveåret. Mor ammet så lenge det var mulig fordi det var tid til det. Nå skal mor ut i arbeid tidlig, hun skal gi flaske fordi da kan far gi mat. Jeg er sikkert den eneste igjen som ønsker dette, men jeg gjør det Anonymous poster hash: d0639...652 Det du sier er feil. Mødre ammer mye lenger nå, når de har permisjon i opp mot et år. Tror du at fortidens mødre ammet i flere år? "Ingen" som ammer nå lengre. Flaske er jo mye enklere. Flere har bestemt seg for det før barnet er født Anonymous poster hash: d0639...652
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2015 #4 Skrevet 26. oktober 2015 Der kvinnen var hjemme, noen jobbet litt. Der det var en selvfølge at mor er hjemme med barnet det første leveåret. Mor ammet så lenge det var mulig fordi det var tid til det. Nå skal mor ut i arbeid tidlig, hun skal gi flaske fordi da kan far gi mat. Jeg er sikkert den eneste igjen som ønsker dette, men jeg gjør det Anonymous poster hash: d0639...652 Det du sier er feil. Mødre ammer mye lenger nå, når de har permisjon i opp mot et år. Tror du at fortidens mødre ammet i flere år? "Ingen" som ammer nå lengre. Flaske er jo mye enklere. Flere har bestemt seg for det før barnet er født Anonymous poster hash: d0639...652 Det der er faktisk det dummeste jeg har hørt. Anonymous poster hash: 72d1d...48c
Gjest Antarctica Skrevet 26. oktober 2015 #5 Skrevet 26. oktober 2015 Der kvinnen var hjemme, noen jobbet litt. Der det var en selvfølge at mor er hjemme med barnet det første leveåret. Mor ammet så lenge det var mulig fordi det var tid til det. Nå skal mor ut i arbeid tidlig, hun skal gi flaske fordi da kan far gi mat. Jeg er sikkert den eneste igjen som ønsker dette, men jeg gjør det Anonymous poster hash: d0639...652 Det du sier er feil. Mødre ammer mye lenger nå, når de har permisjon i opp mot et år. Tror du at fortidens mødre ammet i flere år?"Ingen" som ammer nå lengre. Flaske er jo mye enklere. Flere har bestemt seg for det før barnet er født Anonymous poster hash: d0639...652 Bra du har ordet ingen i gåseøyne, da. For da tar du jo forbehold om at det er en spøk. Statistikkene på amming i Norge har gått opp og opp i takt med lengre permisjon; helt til (bombe!) sykehusene begynte å sende mødre hjem etter 48 timer... Da flatet den ut.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2015 #6 Skrevet 26. oktober 2015 Der kvinnen var hjemme, noen jobbet litt. Der det var en selvfølge at mor er hjemme med barnet det første leveåret. Mor ammet så lenge det var mulig fordi det var tid til det. Nå skal mor ut i arbeid tidlig, hun skal gi flaske fordi da kan far gi mat. Jeg er sikkert den eneste igjen som ønsker dette, men jeg gjør det Anonymous poster hash: d0639...652 Det du sier er feil. Mødre ammer mye lenger nå, når de har permisjon i opp mot et år. Tror du at fortidens mødre ammet i flere år?"Ingen" som ammer nå lengre. Flaske er jo mye enklere. Flere har bestemt seg for det før barnet er født Anonymous poster hash: d0639...652 Tull og tøys. Ønske seg tilbake til en tid der klær ble vasket for hånd, man måtte sy og strikke klær til barn fordi det ikke var å få kjøpt, kvinner måtte bli hos sine voldelige menn fordi de ikke hadde økonomi til å gå, en del produkter var fortsatt rasjonert, langt dårligere velferdsordninger, all oppvask for hånd, ingen prevensjon så man kunne ikke drive familieplanlegging. Drittlei romantisering av tiden med hjemmeværende mødre. Tror dere disse damene hadde all tiden til å bruke på å være sammen med barna? Dere er jammen meg historie- og kunnskapsløse. Gå hjemme og "jobb" i huset, men ikke forvent at vi andre bejubler valget og anser dere for bedre mødre og koner. Anonymous poster hash: 6f058...402
Hjertefru Skrevet 26. oktober 2015 #7 Skrevet 26. oktober 2015 var ikke bare rosenrødt på den tida. Bleievask fex. Dessuten er det en myte at 50-tallets kvinner fulgte barna sine så godt opp. Det var store individuelle forskjeller selvsagt, men typisk var det at mor var opptatt med tungvint husarbeid mens barna ble sendt ut fra tidlig alder. Den typiske diber ville sagt at det var uansvarlig det som foregikk. Kvinnene gjorde en del unødvendig husarbeid, pusset vinduer hver uke fex pga selvjustisen blant husmødre. Har du sett filmen Støv på hjernen? De hadde nesten ikke fritid. I husmorbøker fra den tiden blir humoren foreslått å ta en ti-minutters hvil på sofaen før far kommer hjem. Et strøk med leppestiften, og så var hun klar for å pleie husets herre. Som for all del ikke måtte belemres med klagesanger om umulige barn osv når han kom hjem fra sitt ansvarsfulle arbeide... Jeg jobber med mange eldre damer, og forbausende mange av dem har angst og andre psykiske lidelser, Er ingen psykolog, men har lest mye om denne perioden og har min egen teori om hvorfor de har endt opp sånn. Tror faktisk det kan ha noe med idealene de skulle leve opp til.
Luksusdyret Skrevet 26. oktober 2015 #8 Skrevet 26. oktober 2015 Der kvinnen var hjemme, noen jobbet litt. Der det var en selvfølge at mor er hjemme med barnet det første leveåret. Mor ammet så lenge det var mulig fordi det var tid til det. Nå skal mor ut i arbeid tidlig, hun skal gi flaske fordi da kan far gi mat. Jeg er sikkert den eneste igjen som ønsker dette, men jeg gjør det Anonymous poster hash: d0639...652 Ja, og da hadde du takket ja til å vaske klærne i bekken, gi avkall på støvsuger, vaskemaskin, oppvaskmaskin, ordentlig fungerende komfyr, kjøkkenmaskin? Det aller fleste husmødre på 50-tallet gjorde husarbeidet 8-10 timer om dagen fordi alt måtte gjøres for hånd. Er så drittlei alle som glorifiserer 50-talls husmor og tror at det er det samme som å være hjemmeværende i dag, der man er hjulpet av alskens maskiner og har god nok råd til å ikke gjøre absolutt alt selv. Veldig mange eldre hjemmeværende damer som har vært husmødre på 50-tallet har fysiske plager av forskjellige slag på grunn av det tunge husarbeidet, og er generelt utslitt.
Luksusdyret Skrevet 26. oktober 2015 #9 Skrevet 26. oktober 2015 Der kvinnen var hjemme, noen jobbet litt. Der det var en selvfølge at mor er hjemme med barnet det første leveåret. Mor ammet så lenge det var mulig fordi det var tid til det. Nå skal mor ut i arbeid tidlig, hun skal gi flaske fordi da kan far gi mat. Jeg er sikkert den eneste igjen som ønsker dette, men jeg gjør det Anonymous poster hash: d0639...652 Det du sier er feil. Mødre ammer mye lenger nå, når de har permisjon i opp mot et år. Tror du at fortidens mødre ammet i flere år?"Ingen" som ammer nå lengre. Flaske er jo mye enklere. Flere har bestemt seg for det før barnet er født Anonymous poster hash: d0639...652 Tull og tøys. Ønske seg tilbake til en tid der klær ble vasket for hånd, man måtte sy og strikke klær til barn fordi det ikke var å få kjøpt, kvinner måtte bli hos sine voldelige menn fordi de ikke hadde økonomi til å gå, en del produkter var fortsatt rasjonert, langt dårligere velferdsordninger, all oppvask for hånd, ingen prevensjon så man kunne ikke drive familieplanlegging. Drittlei romantisering av tiden med hjemmeværende mødre. Tror dere disse damene hadde all tiden til å bruke på å være sammen med barna? Dere er jammen meg historie- og kunnskapsløse. Gå hjemme og "jobb" i huset, men ikke forvent at vi andre bejubler valget og anser dere for bedre mødre og koner. Anonymous poster hash: 6f058...402 Nå er det jo vitenskapelig bevisst at mødre brukte mye MINDRE tid på barna sine før da de var hjemmeværende, enn nå som de fleste mødre jobber. Hvorfor kjøre likestillingsrevolusjon, brenne BH'ene og lage styr hvis alt var så jævlig idyllisk da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå