Gå til innhold

Sykemelding-taushetsplikt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom jeg er sykemeldt har arbeidsgiver eller kollegaer som er informert om sykemeldinger lov til å si dette videre til f.eks samarbeidspartner av bedriften eller innleide firmaer vi bruker? Finnes det en lov rundt dette?

Anonymous poster hash: cfdfb...9d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er 3 deler på en sykemelding, 1 del til arbeidsgiver, 1 del til nav og den siste til deg selv. Den eneste delen som står grunnen til sykemeldingen er den du skal beholde selv.

Det er ikke lengre krav til å opplyse hvorfor du er sykemeldt, så jeg er rimelig sikker på at om du har fortalt dette til sjefen hva grunnen er så har h*n taushetsplikt på dette som med andre ting ( om det er fylt ut taushetsplikt erklæring innad bedriften. )

Om dem har lov til å si du er sykmeldt uten å nevne grunnen til hvorfor ? Ja det tror jeg faktisk, for veldig mange bedrifter forholder seg til samme personer og må gjerne legge kabalen litt anderledes om ny person skal settes inn osv.

Skrevet

Nå har jo egentlig ikke sjefen innsynsrett engang. Så om det ikke finnes noen lov så er det lov å bruke hodet!

Nettopp vært gjennom det samme selv. Jeg var åpen om sykemeldingen til sjefen, han brøt taushetsplikten jeg vil tro han har ovenfor meg, å diskuterte min helse med sin kone hjemme, som også jobber hos oss. Om det ikke finnes noen lov på at dette ikke er lov, så gjør de hvertfall noe som de burde holde seg for god til. Jeg følt meg hvertfall tråkket på når sjefens kone kom og snakket med meg om min sykemelding.

Slike ting gjør meg så irritert!

Anonymous poster hash: ad296...df6

Skrevet

Kanskje jeg misforsto... Du lurte på om de kunne si at du er sykemeldt, eller grunnen?

At du er sykemeldt kan de vel si.

Anonymous poster hash: ad296...df6

Skrevet

At du er sykmeldt er ingen hemmelighet. Hvorfor du er sykmeldt er noe du kan holde for seg selv og dersom du har sagt det til sjefen, så skal ikke sjefen si det videre uten ditt samtykke.

MEN med tanke på arbeidsoppgaver osv, så er det vel greit om du kan si noe om hvor langvarig og omfattende det blir hvis du vet.

Anonymous poster hash: 8ec66...795
Skrevet

Kanskje jeg misforsto... Du lurte på om de kunne si at du er sykemeldt, eller grunnen?

At du er sykemeldt kan de vel si.Anonymous poster hash: ad296...df6

Årsaken til sykemeldingen er det ingen som vet, ei heller arbeidsgiver. Det som er trykkpunktet her er at jeg er leder for en avdeling i en stor bedrift, vi har mange samarbeidspartnere som jeg også jobber tett opp mot, på tross av sykemeldingen tar jeg telefoner og delegerer ansvar. Fikk en telefon fra en samarbeidspartner som har fått høre at jeg er sykemeldt. Dette er svært uheldig for min avdeling, noe både arbeidsgiver og kollegaer er klar over, er redd noen har sagt det for å sverte meg. Det står mellom arbeidsgiver og en kollega som er har samme stilling som meg. Det ligger i luften en ny stilling for meg i en annen organisasjon, men jeg har p.d.d ikke sagt opp nåværende jobb og er usikker på om jeg skal bli, eller gå. Jeg bikker nå kraftig mot å gå hvis det viser seg at folk slenger med leppa for å ramme meg.

Skrevet

At du er sykemeldt er ingen hemmelighet, men årsaken til sykemeldingen er tausehetsbelagt.

Om du er 100% sykemeldt og likevel jobber litt så er det du som gjøre noe ulovlig, da skulle du vært gradert sykemeldt.

Anonymous poster hash: 7aa8f...2e9
Skrevet

At du er sykemeldt er ingen hemmelighet, men årsaken til sykemeldingen er tausehetsbelagt. Om du er 100% sykemeldt og likevel jobber litt så er det du som gjøre noe ulovlig, da skulle du vært gradert sykemeldt.   Anonymous poster hash: 7aa8f...2e9

Jeg jobber ikke, jeg svarer på telefon og henviser videre. Dette er ikke ulovlig. Jeg er heller ikke langtidssykemeldt. Tanken er at jeg skal tilbake om tre dager. Men nå lurer jeg på om det snart blir overgang til ny organisasjon, og det kan egentlig bli fint. Går ikke særlig godt overens med nærmeste leder eller kollegaer. Dessverre.

Skrevet

Du er sykemeldt 3 dager og vil at kun sjefen skal vite om dette?

Det høres snodig ut. Regner med du har en god grunn til å bli sykemeldt? De fleste voksne skjønner at folk blir syke av og til, selv om de er sjef.

Anonymous poster hash: 22aa2...b1a

Skrevet

Du er sykemeldt 3 dager og vil at kun sjefen skal vite om dette?

Det høres snodig ut. Regner med du har en god grunn til å bli sykemeldt? De fleste voksne skjønner at folk blir syke av og til, selv om de er sjef.Anonymous poster hash: 22aa2...b1a

Har vært sykemeldt siden onsdag og har selvsagt grunn til det, om den er god eller dårlig er ikke opp til verken meg eller noen andre å vurdere, men legen min har vurdert det dit hen. Har forøvrig aldri vært sykemeldt før og det er generelt lite rom for å være syk i bedriften jeg jobber i. Noe jeg forsåvidt liker ganske godt. Vi er en stabil gjeng som tilrettelegger for restarbeidsevne tross sykdom. Akkurat nå har jeg vært inne i forhandlinger med en tredjepart som har fått for øret at jeg er sykemeldt, dette bruker han som jeg har som nærmeste kollega og som har samme stilling for alt det er verdt og får muligens dratt i land denne avtalen som i utgangspunktet er min. Han bruker min sykemelding til sin fordel. Det er ikke helt krise, jeg bare lurte på om det muligens kunne være kritikkverdig. Hvis ikke jeg har noe jeg skulle sagt om saken sier jeg selvsagt ikke noe om det heller. Da var det bare dumt og leit at jeg ble borte akkurat disse dagene, men det var igjen utenfor min kontroll.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...