Gå til innhold

Er mannen deres hjemme med syke stebarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tre barn fra før, og vi har ett sammen. De har samvær med sin far ca annenhver helg.

Kom til å tenke på noe, det er alltid jeg som er hjemme med de om de er syke. Minste har ikke vært syk/borte fra bhg enda. Ikke at det gjør meg noe, men jeg lurer på om deres menn tar sykt barn dager når stebarna er syke?

Anonymous poster hash: ad1a4...c8a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke lov. Så nei, det gjør vi ikke. Du har dobbelt opp av dager nettopp pga at du har ansvaret for dem.

Anonymous poster hash: 1ab30...ea4

Skrevet

Han har vel ikke krav på omsorgslønn for å være hjemme med dine barn?

Anonymous poster hash: c52d7...cbd

Skrevet

Nei, siden det er jeg som har full omsorgen og har de syke barn dager på meg.

Anonymous poster hash: 3c076...f48

Skrevet

Jo han har det.. Det er ikke slik at jeg har 30 dager og han 10. Det blir delt 15-15 når man er samboere med felles barn.

Derfor jeg lurte☺

Skrevet

Nei, siden det er jeg som har full omsorgen og har de syke barn dager på meg.

Anonymous poster hash: 3c076...f48

Hvordan blir det da? Har du flere dager enn mannen?

Skrevet

Jo etter 12 mnd. som samboere (tror jeg regelen er) så kan stefar også få være hjemme med syke barn. Men man må snakke med nav, så kan man overføre 10 av dagene til han om man ønsker det.

Har sjekket det opp, men ikke gjort noe med det selv enda. Men han hadde gjort det om vi hadde ordnet det slik.

Anonymous poster hash: 3c458...9ef

Skrevet

Jo han har det.. Det er ikke slik at jeg har 30 dager og han 10. Det blir delt 15-15 når man er samboere med felles barn.

Derfor jeg lurte☺

Jo flere fedre til sine barn, jo flere dager??!

Anonymous poster hash: 665b9...a96

Skrevet

De har jo ikke krav på å være hjemme med syke STEbarn, ikke alle arbeidsgivere går med på det, så det kan vel bli noe vanskelig for mange..

Min eks var hjemme med datteren min en gang. Faren hadde et oppdrag og var allerede langt unna da vi våknet opp og så at jenta var syk, og jeg hadde eksamen den dagen. Stefar fikk byttet til kveldsvakt, men hadde det ikke vært mulig måtte jeg ha ordnet noe annet.

Anonymous poster hash: 85967...408

Skrevet

Eh, nei! Jeg har ikke omsorgen for stebarn.

Anonymous poster hash: 281f4...e8c

Skrevet

Ja. I følge nav mistet jeg dobbelt opp med dager på min sønn da vi fikk fellesbarn. Dermed kan stefar også være hjemme med sitt stebarn.

Min sønns far har ikke rett på syk barn dager. Da må vi visst overføre fra oss til han.

Skrevet

Jeg visste faktisk ikke at stefar hadde rett på sykt barn dager etter 12 mnd samboerskap. Jeg trodde vi måtte ha felles barn eller Være gift. Så her er det jeg som har 20 dager. Alikevel er det stefar som oftest er hjemme med sykt barn da han har mulighet for hjemmekontor. I tillegg er han leder og det er sjeldent krise om han er hjemme en dag eller to da det meste kan løses over nett eller telefon. Så dette kan han styre selv.

Jeg derimot har ikke en så fleksibel arbeidsplass. Jobber ved en poliklinikk og der blir det ikke satt inn vikarer så jeg vet at det blir ekstra på mine kolleger om jeg er borte så unngår det så langt det er mulig. Men han hatt en fraværsdag på 5 år så har ikke vært noe stress da min samboer har tatt seg av det lille det har vært av sykdom.

Anonymous poster hash: d8f89...fbe

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg har tre barn fra før, og vi har ett sammen. De har samvær med sin far ca annenhver helg.

Kom til å tenke på noe, det er alltid jeg som er hjemme med de om de er syke. Minste har ikke vært syk/borte fra bhg enda. Ikke at det gjør meg noe, men jeg lurer på om deres menn tar sykt barn dager når stebarna er syke?

Min gjør det innimellom, men det er IKKE noe jeg forventer av ham. Det er jo jeg som har krav på fri med lønn ved barns sykdom. Men han har en mye friere arbeidssituasjon.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, vi deler på det på samme måte som vi deler på de vi har felles.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Ja. I følge nav mistet jeg dobbelt opp med dager på min sønn da vi fikk fellesbarn. Dermed kan stefar også være hjemme med sitt stebarn.

Min sønns far har ikke rett på syk barn dager. Da må vi visst overføre fra oss til han.

Så hvis du får barn med en ny mann, så mister faren til barnet retten til å være hjemme med sykt barn? Det høres jo litt rart ut? Det er jo å inngripe i hans rett til å stille opp for barnet sitt? Hva når foreldrene har 50/50-deling? Skal barnefar da måtte få mor eller stefar til å komme hjem til ham og passe barnet hvis det blir sykt?

Skrevet

Så hvis du får barn med en ny mann, så mister faren til barnet retten til å være hjemme med sykt barn? Det høres jo litt rart ut? Det er jo å inngripe i hans rett til å stille opp for barnet sitt? Hva når foreldrene har 50/50-deling? Skal barnefar da måtte få mor eller stefar til å komme hjem til ham og passe barnet hvis det blir sykt?

Sykt barn kan jo ikke kjøres til far hvis det blir sykt hos mor.

Anonymous poster hash: e8b59...777

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Sykt barn kan jo ikke kjøres til far hvis det blir sykt hos mor.

Anonymous poster hash: e8b59...777

Nei som regel går jo ikke det. Og det er jo nettopp poenget mitt. Hvis barnet er hos far den dagen det blir sykt, og mor har ny mann med nytt fellesbarn, så mister da far retten til sykt barn-dager, og mor eller stefar må dra hjem til far for å passe barnet? Høres jo veldig ulogisk ut?

Skrevet

Den dagen man gifter seg så får man sykt barn dager for stebarn. Det samme gjelder den dagen man får barn eller den dagen man har vært samboere i 12 mnd. Jeg var hjemme med alle de syke barna da jeg var stemor. Alle sykt barn dager gikk på meg. Hadde utvidet også.

Anonymous poster hash: 7ee6f...303

Skrevet

ja, det har han vært fra vi hadde bodd sammen i 12 mnd :) eldste som er kun min bor fullt hos oss, pappan ute av bildet og har ikke foreldreansvar. Han er lite syk da så det har knapt vært behov, det er vårt første fellesbarn som har sugd ut syktbarndagene ;) 

Nå har nr 3 kommet så da har vi vel 15 dager hver.

Anonymous poster hash: 457d0...884
Skrevet

Nei det funker ikke på den måten (heldigvis) :) 

Barnefar her i gården har på papiret samvær annenhver helg. Med andre ord så er det jeg som sitter med hovedomsorgen. Han har ikke behov for sykt barn dager, dermed har ikke jeg trengt å overføre noen dager til han. Ved samlivsbrudd får den som har hovedomsorgen på papiret automatisk dobbelt opp med sykedager. Skal samværsforelderen være hjemme med barnet, må den som har hovedomsorgen overføre fra sine dager. Rett og rimelig :)

Ved 50-50 fortsetter man å ha 10 dager hver som normalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...