Gå til innhold

MÅ jeg avvenne nattamming?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke tenkt å amme til babyen er 5 altså ;)

Jeg var hos helsesøster med baby på 6 mnd. Og hun var veldig ivrig på at jeg skulle avvenne babyen om natta.

Kjenner jeg blir så usikker på om det er nødvendig? Vil ikke babyer slutte å spise om natta når de ikke trenger det mer? H*n står opp 3-4 ganger etter leggetid i 19-tiden (dvs, 2-3 amminger etter at jeg har lagt meg).

Babyen får et grøtmåltid og litt småtterier i fast føde. God vektoppgang, god utvikling ellers. 

Så burde jeg prøve å venne h*n av om natten? De gangene jeg har forsøkt å trøste uten å gi bryst har det resultert i HYLskriking. Verre gråt enn jeg nærmest har hørt :(

Usikker! (og nesten litt irritert på helsesøster. Føler dette ble et problem etter at hun tok det opp)

Anonymous poster hash: 1dd43...980
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det ikke plager deg særig å amme på natta, så ikke stress. Det å avvenne puppen på natt er ingen garanti for at fe begynner å sove natta gjennom. Men det er ikke alle barn som nattavvenner seg selv, altså! Rart det med amming. Først er det superviktig å amme ofte og få opp melkeproduksjon og teknikk, og når man endelig har fått det til å fungere bra, må man helst begynne å trappe ned. Satt på spissen. Gjør det du mest har lyst til!

Skrevet

Jeg har hatt en av hver, første avvendte seg selv, sov natta gjennom fra 4 mnd.

Neste var ikke interessert i å gi seg uten kamp, hun var 10 mnd . Vi samsov og jeg la meg på magen , hun var rasende , men ikke særlig lenge . Tok to netter med hyling . Hun nektet å ta smokk og flaske , så hadde ikje noe særlig annet å tilby enn å kose med håret mitt...

Grusomt mens det står på, men det blir bedre og baby trenger ikke lengre mat om natta.

Min brukte meg som smokk , noe som førte til oppvåkning10-15 ganger hver natt....

Skrevet

Du MÅ ingenting. Det er du som er mor, og du bestemmer. Hvis det ikke plager deg å nattamme, så fortsetter du med det.

Skrevet

Hvis det ikke plager deg særig å amme på natta, så ikke stress. Det å avvenne puppen på natt er ingen garanti for at fe begynner å sove natta gjennom. Men det er ikke alle barn som nattavvenner seg selv, altså! Rart det med amming. Først er det superviktig å amme ofte og få opp melkeproduksjon og teknikk, og når man endelig har fått det til å fungere bra, må man helst begynne å trappe ned. Satt på spissen. Gjør det du mest har lyst til!

Hehe, ja ikke sant. 

Det plager meg ikke så mye med nattamming. Har prøvd noen netter å ikke amme, følte meg helt utslitt av det. Ikke så veldig gøy med en illskrikende unge midt på natta når vi bor i blokk! 

Så dette med amming er den enkleste utveien egentlig... Var derfor jeg lurte på om jeg burde ta kampen eller ikke.

Skrevet

Gjer det som passar deg best. Dersom nattamming ikkje plage deg så fortsette du med god samvittighet. Helsesøstra kunne latt vere å råde deg til å slutte viss dette er noko dåke lever godt med.

Barnet kjem nok til å redusere etter kvart. Og er endå bare 6mnd.

Skrevet

Nattamming var faktisk det siste vi sluttet med. Jenta mi avvente seg selv på dagtid i 10 mnd alder, og da hadde vi bare en nattamming ca kl 05 igjen en stund. Syns det bare var koselig og tenkte vi kunne fortsette med det en stund... Men vips en natt så sov hun seg forbi hele ammingen. Så da nyttet vi sjansen til å slutte :)

Syns dere skal holde på selv dersom du ønsker det. Kan jo vere at babyen selv finner ut at den vil slutte etterhvert, da slipper du noen kamp :)

Anonymous poster hash: f6882...3d4

Skrevet

Enkelte helsesøstre er nesten sykelig opphengt i at vi skal slutte å nattamme ved 6 mnd.

Etter fire barn har jeg funnet ut at jeg gjør det som passer best for oss... Og så jatter jeg heller med når jeg er hos hs ;)

Gjør som du vil, nattamming kommer til å reduseres/ slutte av seg selv. De er ganske små ved 6 mndr!

Skrevet

Vi har avvent alt samtidig med begge barna. Far har dratt bort med barnet ei helg når barnet var drøyt året, og hele avvenninga har gått uten en eneste tåre eller raseri begge gangene. 😊

Litt spreng for meg første dagen, men det tror jeg er uunngåelig.

Så lenge ungen vokser og dere begge trives, så lar du ungen amme.

Jeg svarte alltid bare kort "amminga går strålende, og vi trives alle sammen" til helsesøster, og da hadde hun ikke så mye mer å si om den saken. 😊

Anonymous poster hash: 9dee5...6b2

Skrevet

Oh, tusen takk for svar, damer! 

Jeg føler meg egentlig ganske trygg som mamma, men ble veldig usikker av dette. Slik som helsesøster la det frem gjør jeg barnet en gedigen bjørnetjeneste ved å ikke redusere. 

Min baby er i øvre del av vektkurven. Kan h*n bli for tjukk av nattamming..?  Vet at fullammede barn ikke kan bli overvektige, men nå blir det mer og mer fast føde fremover.

Skrevet

Nattammingen var det siste vi sluttet med også. Ammet han bare om natten de to siste månedene til han var 13 måneder. Da var det 2 litt tøffe netter med avvenning, men så var det helt greit etter det. Jeg leste ett sted at det var om natten barnet egentlig trengte morsmelken lengst. Uansett, så lenge det ikke plager deg, hvorfor stresse med å slutte? Skjønner ikke greia med at en helsesøster skal overtale en mor til å avvenne barnet sitt når det bare er 6 måneder. Hadde skjønt det hadde barnet vært 2 år. Det er uansett du som mor som bestemmer!

Skrevet

Fortsett å gjør som du vil og som du mener er best :-)

Men for all del jatt med, og fortell neste gang at du har sluttet med nattamming, hvis ikke blir det maaaas ;-)

Noe har jeg da lært etter fire barn ;-)

Skrevet

Oh, tusen takk for svar, damer!

Jeg føler meg egentlig ganske trygg som mamma, men ble veldig usikker av dette. Slik som helsesøster la det frem gjør jeg barnet en gedigen bjørnetjeneste ved å ikke redusere.

Min baby er i øvre del av vektkurven. Kan h*n bli for tjukk av nattamming..? Vet at fullammede barn ikke kan bli overvektige, men nå blir det mer og mer fast føde fremover.

Jeg har hatt en kjempetjukk baby. Han lå ikke på toppen av kurven, men et lite stykke over hele kurven. (Var bla 8.5 kg på 3mnd kontrollen)

Helsesøster bare lo når hun så ham på kontrollene, og sa at så lenge det skyldtes amming gjorde det ingenting. Etterhvert begyntehan å strekke seg, og ble mer normal i proporsjonene.

Nå er gutten 18mnd, fremdeles på toppen av kurven, men nå helt på normalkurven når man tar høyde for lengden. 😊

Anonymous poster hash: 9dee5...6b2

Skrevet

Fullamma barn kan forsåvidt bli overvektige, men det er ikkje relevant her. Nattamminga gjer ikkje barnet ditt tjukk nei. Dei fleste regulerer inntaket gjennom døgnet. Et mindre på dagen om dei og et på natta.

Vil heller seie det motsatte. Du gjer barnet trygg på at når det treng deg så er du der for han/ho. Dei aller fleste reduserer antal oppvåkningar jo større dei blir, og med det blir det og ferre ammingar.

Har du tid, mulighet og ork til å fortsette så gjer du det. Barnet har ikkje vondt av det!

Skrevet

Du må ingenting. Jeg personlig er for å la barnet, og mor, styre dette selv. Ammer fortsatt tredjemann minst sju ganger i døgnet, og han er 27 måneder.

Anonymous poster hash: dc078...975

Skrevet

Gjør som du vil :) Jeg har ikke stresset med å avvenne på natt med mine to eldre. Husker ikke når eldste sluttet, men mellomste sluttet med nattpupp rundt 8 mnd. Minste snuppa er 4 mnd, vi tar det som det kommer :) 

Anonymous poster hash: 4b031...393
Skrevet

Her blir det nattpupp så lenge han vil. Kun meg og han som bestemmer det. Orker jeg en dag ikke mere, så avvenner jeg.

Han er 13 mnd.

Anonymous poster hash: 8926e...07c

Skrevet

Amm i vei :) Jeg ammet på natten til knotten var 2 år! Helt fantastisk!

Anonymous poster hash: 41a4b...c4c
Skrevet

Jeg ammer min på 2 år og 3 mnd døgnet rundt.. Han er vill etter pupp etter barnehagen og om morgenen, og ellers... Han våkner fortsatt flere ganger om natten å gråter etter pupp. Og ditt barn er jo bare 6 mnd, nei du trenger ikke slutte. Det sies jo at morsmelken er mer næringsrik om natten.

Anonymous poster hash: 3c1c1...93c
Skrevet

Du må ingenting. Det er det som er så fint. Helsesøster kan gi råd, men hun kan ikke bestemme. For min egen del var det å få sove på natta så viktig, at jeg avvente dem alle tre da de var 7-8 mnd. Har ingen tro på at de ville sluttet av seg selv. 

Skrevet

De avvenner seg ikke nødvendigvis selv, min begynte bare å spise oftere og oftere på natten. Da han var 10 mnd måtte jeg nattavvenne, for da gikk det maks en halvtime mellom, og jeg fikk jo ikke søvn i det hele tatt.

Men nattavvenningen ble gjort på 2 dager, nesten uten gråt, så det er ikke et problem jeg ville tatt på forskudd når det over hodet ikke er sikkert at det kommer i det hele tatt. ;)

Anonymous poster hash: de6e4...c27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...