Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2015 #1 Skrevet 24. oktober 2015 Han har alltid vært høyrøstet. Det siste året har det vært litt bedre, men i perioder kommer det tilbake. Dette er i perioder han er forkjølet og sliter da ekstra med astma. Han har dren, det syns vi hjalp ifht stemmen i starten men tror det var placebo hos oss foreldrene. Han snakker veldig urent syns jeg, riktignok godt ordforråd og setningsoppbygging og bhg er ikke bekymret for språket. Broren snakket rent fra han var to, så mulig derfor jeg reagerer for mye på språket. Men når han snakker hører jeg at han presser stemmen frem, og liksom tar i med overkroppen. Det siste 1,5 året har han også vært hes, nesten hele tida. Han er 3,5 år. Jeg har googlet litt og da kommer stemmevansker opp, og at barna henvises logoped. Jeg har måttet mast meg til både astmanedisin og dren og føler jeg nok en gang blir hun mora som tror ungen har alt av diagnoser, derfor spør jeg her.. Anonymous poster hash: 81a77...fb9
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2015 #2 Skrevet 24. oktober 2015 Han har alltid vært høyrøstet. Det siste året har det vært litt bedre, men i perioder kommer det tilbake. Dette er i perioder han er forkjølet og sliter da ekstra med astma. Han har dren, det syns vi hjalp ifht stemmen i starten men tror det var placebo hos oss foreldrene. Han snakker veldig urent syns jeg, riktignok godt ordforråd og setningsoppbygging og bhg er ikke bekymret for språket. Broren snakket rent fra han var to, så mulig derfor jeg reagerer for mye på språket. Men når han snakker hører jeg at han presser stemmen frem, og liksom tar i med overkroppen. Det siste 1,5 året har han også vært hes, nesten hele tida. Han er 3,5 år. Jeg har googlet litt og da kommer stemmevansker opp, og at barna henvises logoped. Jeg har måttet mast meg til både astmanedisin og dren og føler jeg nok en gang blir hun mora som tror ungen har alt av diagnoser, derfor spør jeg her.. Anonymous poster hash: 81a77...fb9 Jeg er ikke logoped, men jeg er stemmepedagog. Syns det høres ut som om diagnosene er det sentrale her. Hvis barnet hører dårlig, er det kanskje ikke oppmerksom på hvor høyt det faktisk snakker. Så prøver han/hun å overkompensere ved å bruke mer volum. Hesheten kan skyldes at slimhinnene har overproduksjon av slim/astmaslim som kommer opp og legger seg på taleorganene. Så det trenger ikke være "farlig" (i betydningen varig skade). Ta tak i diagnosene, ikke gi deg. Og hvis barnet får effektiv behandling, men fortsatt snakker hest, ber du om ØNS-lege. Da kan man føre et kamera inn og se på stemmebåndenes arbeid. (Det er smertefritt.) Anonymous poster hash: 2d5b3...416
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2015 #3 Skrevet 24. oktober 2015 Jeg har ingen utdannelse innen dette overhodet, men hadde en nevø som slet litt med det samme. Han hadde kraftig halsbetennelse og streptokokker da han var ca 2 år. Etter dette hadde han hes stemme i ca 3 år, før det sakte men sikkert gikk over. Nå er han 6 og har helt normal stemme. Ikke at det trenger å være det samme i ditt tilfelle, men det kan jo være løser seg av seg selv. Anonymous poster hash: 8885e...280
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå