Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2015 #1 Skrevet 24. oktober 2015 Jeg kjenner at det kokte litt over for meg nå tidligere i dag og må bare få det ut! Nå er jeg rett og slett drittlei av at kaffedrikking skal styre så mye av livet mitt, og i dag kom dråpe som fikk begeret til å renne over. Jeg liker ikke kaffe og har adri likt det men likevel forventes det åpenbart at jeg til en hver tid skal ta hensyn til at mange andr gjør dette. Det er f.eks. ikke godt nok å tilby vann, saft eller juice til tilfeldige gjester, nei, det må være kaffe med mindre man vil bli betraktet som et hyggelig vertskap. Vi kan stå på farten for å gjøre noe, men så må jeg stå og vente i 5 minutter fordi mannen min må jo så klart få traktet seg en kopp kaffe før vi går. Vi kan på jobben ha avtalt et møte, men så blir det opp mot 10 miutter forsinket fordi kaffemaskinen må fikses og så er det kø for å fylle og gudene måtte jo forby at det går an å ha et møte uten kaffe! Grrr... osv, osv! Men ok, greit nok, jeg har lært meg å leve med at avtaler, tider osv ikke gjelder når det kommer til kaffe, at denne drikken går framfor alt annet. Også ting jeg trodde var normal høflighet, men nå... Nå i dag presenterte de nemlig følgende på jobb: Det var så mye styr med penger til kaffeautomaten at de hadde fått til en avtale om at alle ansatte i stedet bare kunne bli trukket 100 kr måneden i lønn, og så kan man ta kaffe når man vil. Alle? Jepp, alle! Det skal trekkes fra min lønn også, for ellers ble det bare stress og rot, og noe så lite må jeg da kunne bidra med vel? Men for helvete, jeg vil IKKE ut med 1200kr i året for noe jeg ikke liker! Arg! Dette kan da vel umulig være lov vel? Og dere kaffedrikkere, kanskje dere neste gang kan ta et lite sekund og tenke over hvordan de få rundt dere som ikke liker kaffe føler det rundt denne forventningen til at kaffe trumfer alt? Anonymous poster hash: 357c8...98b
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2015 #2 Skrevet 24. oktober 2015 Haha... På min jobb er det også kaffetrekk på lønna. Men kun for dem som selv sier ifra at de forsyner seg av kaffe (og te faktisk) på jobb. Jeg bruker jobbens vannkoker, og tar med min egen te. Ikke så glad i den teen jobben kjøper inn, og liker heller ikke kaffe. Betaler ikke noe for vann😉 Anonymous poster hash: 4a8d8...6d5
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2015 #3 Skrevet 24. oktober 2015 Synes du er noe opphengt i det hele, men lønnstrekket skjønner jeg du synes er urettferdig. Der hadde ikke jeg gitt meg. 1200 kr er faktisk en del penger for oss som ikke har god råd og sliter med å få endene til å møtes. Anonymous poster hash: 726dc...c9a
*Lissi* Skrevet 24. oktober 2015 #4 Skrevet 24. oktober 2015 Så klart de ikke skal trekke penger fra deg når du ikke drikker kaffe. Nei, det er ikke lov. Gi beskjed.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2015 #5 Skrevet 24. oktober 2015 For det første: nei, de kan ikke trekke deg i lønn for kaffe med mindre du selv inngår en avtale om at trekk er ok. Felles bestemt trekk for alle er ikke lov. At møter blir forsinket handler mer om respekt og å lære seg å holde tider, enn det handler om kaffe. Dere bør kunne stramme inn møtekulturen slik at ting begynner tidsnok, så får heller folk være tidligere ute med p hente seg kaffe! Å servere gjester kaffe handler mye om kultur og kotyme. Jeg drikker ikke kaffe, men servere alltid kaffe hjemme hos oss. Jeg respekterer at andre liker kaffe, forventer kaffe osv og ikke er overbegeistret hvis jeg jeg hadde servert saft og juice! Anonymous poster hash: 9be75...ef8
Gjest Jigglewiggle Skrevet 24. oktober 2015 #6 Skrevet 24. oktober 2015 Tråden er ryddet for trippelpost. JW, brukermoderator
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2015 #7 Skrevet 24. oktober 2015 Beklager, skulle bare svare deg en gang...😊 Anonymous poster hash: 4a8d8...6d5
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2015 #8 Skrevet 24. oktober 2015 Jeg kan ikke forestille meg et liv uten kaffe, det MÅ jeg ha, men autotrekk på lønn for ikke-kaffedrikkere hadde jeg ikke godtatt. Det er absolutt ikke lovlig. Av og til må jeg også gå på møter uten kaffe, av den enkle grunn at kanna er tom. Jeg kan da ikke komme 10 min før seint til et møte bare fordi jeg venter på kaffetrakteren. DET er respektløst overfor de andre i møtet. Det finnes grenser, selv for ei kaffekjerring som meg! Anonymous poster hash: a1851...277
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2015 #9 Skrevet 24. oktober 2015 For det første: nei, de kan ikke trekke deg i lønn for kaffe med mindre du selv inngår en avtale om at trekk er ok. Felles bestemt trekk for alle er ikke lov. At møter blir forsinket handler mer om respekt og å lære seg å holde tider, enn det handler om kaffe. Dere bør kunne stramme inn møtekulturen slik at ting begynner tidsnok, så får heller folk være tidligere ute med p hente seg kaffe! Å servere gjester kaffe handler mye om kultur og kotyme. Jeg drikker ikke kaffe, men servere alltid kaffe hjemme hos oss. Jeg respekterer at andre liker kaffe, forventer kaffe osv og ikke er overbegeistret hvis jeg jeg hadde servert saft og juice! Anonymous poster hash: 9be75...ef8 Jeg serverer også gjester kaffe når det er forventet altså, men det irriterer meg litt at det er blitt en kultur. Kaffe tar rett og slett mye tid, og jeg tror ærlig talt ikke at en del kaffedrikkere ser helt hvor mye tid de stjeler fra alle som ikke drikker det. Men det med betaling skal jeg ta opp igjen på mandag, jeg ville bare ikke begynner å krangle på det i plenum. HI Anonymous poster hash: 357c8...98b
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2015 #10 Skrevet 24. oktober 2015 Jeg kjenner at det kokte litt over for meg nå tidligere i dag og må bare få det ut! Nå er jeg rett og slett drittlei av at kaffedrikking skal styre så mye av livet mitt, og i dag kom dråpe som fikk begeret til å renne over. Jeg liker ikke kaffe og har adri likt det men likevel forventes det åpenbart at jeg til en hver tid skal ta hensyn til at mange andr gjør dette. Det er f.eks. ikke godt nok å tilby vann, saft eller juice til tilfeldige gjester, nei, det må være kaffe med mindre man vil bli betraktet som et hyggelig vertskap. Vi kan stå på farten for å gjøre noe, men så må jeg stå og vente i 5 minutter fordi mannen min må jo så klart få traktet seg en kopp kaffe før vi går. Vi kan på jobben ha avtalt et møte, men så blir det opp mot 10 miutter forsinket fordi kaffemaskinen må fikses og så er det kø for å fylle og gudene måtte jo forby at det går an å ha et møte uten kaffe! Grrr... osv, osv! Men ok, greit nok, jeg har lært meg å leve med at avtaler, tider osv ikke gjelder når det kommer til kaffe, at denne drikken går framfor alt annet. Også ting jeg trodde var normal høflighet, men nå... Nå i dag presenterte de nemlig følgende på jobb: Det var så mye styr med penger til kaffeautomaten at de hadde fått til en avtale om at alle ansatte i stedet bare kunne bli trukket 100 kr måneden i lønn, og så kan man ta kaffe når man vil. Alle? Jepp, alle! Det skal trekkes fra min lønn også, for ellers ble det bare stress og rot, og noe så lite må jeg da kunne bidra med vel? Men for helvete, jeg vil IKKE ut med 1200kr i året for noe jeg ikke liker! Arg! Dette kan da vel umulig være lov vel? Og dere kaffedrikkere, kanskje dere neste gang kan ta et lite sekund og tenke over hvordan de få rundt dere som ikke liker kaffe føler det rundt denne forventningen til at kaffe trumfer alt? Anonymous poster hash: 357c8...98b Jeg drikker mye kaffe, men eier da folkeskikk! Forventer ingenting når jeg er på besøk, blir bare glad om jeg får kaffe! Forventer heller ikke at andre skal vente på meg så jeg får kaffen min! Og det å bli trukket 100kr for å ikke drikke kaffe kan umulig være lov! Det er det mest idiotiske jeg har hørt på lenge! Anonymous poster hash: d7e60...267
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2015 #11 Skrevet 24. oktober 2015 Nei, ikke greit! Si de kan glemme det! Anonymous poster hash: aceb2...f26
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2015 #12 Skrevet 24. oktober 2015 Dette var da mye gruff sånn ift kaffe, men nei du kan ikke bli trukket 1200 i året pga kaffe hvis du selv ikke ønsker dette. Ta dette med tillitsvalgte hvis ikke leder er så sympatisk på dette, men ellers er det viktig å være inkluderende for de som drikker kaffe og for de som ikke drikker kaffe. Anonymous poster hash: 1bd4f...286
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2015 #13 Skrevet 24. oktober 2015 Dette var da mye gruff sånn ift kaffe, men nei du kan ikke bli trukket 1200 i året pga kaffe hvis du selv ikke ønsker dette. Ta dette med tillitsvalgte hvis ikke leder er så sympatisk på dette, men ellers er det viktig å være inkluderende for de som drikker kaffe og for de som ikke drikker kaffe. Anonymous poster hash: 1bd4f...286 Hehe, litt PMS i dag også tror jeg Jeg pleier vanligvis ikke å irritere med så mye, men nå ble det litt mange episoder tett oppi hverandre, så jeg fikk nok litt nok rett og slett. Det var tillitsvalgt som hadde laget avtalen. Jeg tenkte jeg kunne ta dette opp med lønnsansvarlig. HI Anonymous poster hash: 357c8...98b
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2015 #14 Skrevet 24. oktober 2015 Dette var da mye gruff sånn ift kaffe, men nei du kan ikke bli trukket 1200 i året pga kaffe hvis du selv ikke ønsker dette. Ta dette med tillitsvalgte hvis ikke leder er så sympatisk på dette, men ellers er det viktig å være inkluderende for de som drikker kaffe og for de som ikke drikker kaffe. Anonymous poster hash: 1bd4f...286 Hehe, litt PMS i dag også tror jeg Jeg pleier vanligvis ikke å irritere med så mye, men nå ble det litt mange episoder tett oppi hverandre, så jeg fikk nok litt nok rett og slett. Det var tillitsvalgt som hadde laget avtalen. Jeg tenkte jeg kunne ta dette opp med lønnsansvarlig. HI Anonymous poster hash: 357c8...98b Gjør det! Og hvis de fremdeles insisterer på å trekke deg i lønn får de søren meg komme opp med te eller saft eller kakao eller noe annet du liker på jobb også. Anonymous poster hash: f125c...a28
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2015 #15 Skrevet 24. oktober 2015 Jeg serverer aldri kaffi hjemme. Vi drikker ikke kaffi og har ikke kaffi i hus. Vi serverer alltid mye annet utvalg. Anonymous poster hash: 22525...ce9
Superdolly Skrevet 24. oktober 2015 #16 Skrevet 24. oktober 2015 Vi har samme avtale der jeg jobber. Altså lønnstrekk på 100 kr måneden for kaffe og te. Jeg drikker ikke kaffe, og på jobben kjøper de bare inn gul Lipton som jeg heller ikke er sånn overbegeistret for, så jeg bare varslet lønningskontoret om at jeg ikke skulle trekkes i lønn. Det var ingen problemer med det selvsagt. Siden jeg ikke betaler, tar jeg ikke kaffe eller te heller da. Jeg tar med teposer selv og forsyner meg med varmt vann fra vannkokeren. Snakk med folkene på lønningskontoret du, hi. Dette ordner seg helt sikkert.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2015 #17 Skrevet 24. oktober 2015 Jeg synes i utgangspunktet at 100 kr for kaffe er mye jeg drikker mye kaffe selv,men 100 kr pr.pers er litt voldsomt spør du meg. Da tror jeg jobben går i pluss for å si det sånn Anonymous poster hash: f7721...2b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå