Gå til innhold

Er dette LOV? Jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

I juni ble jeg trukket ferie for 2 uker. Hittil har jeg enda ikke tatt dem ut.. Gikk inn i et vikariat fra mai på 75% som går ut i neste uke, da øker den til 100 ut året. Så igår ymtet jeg fram til om jeg heller kunne få betalt ferien istedet, siden det ikke virker som det er rom å ta ferie og mange enda har restferie på jobb. Nei, da hadde de satt meg på ferie sa han, en uke i august der jeg ikke hadde jobb. Og en uke til med mindre jobb. Men saken er: jeg sjekka turnus igår og ifølge den jobbet jeg jo den ene uka som ifølge dem er registrert som ferie :/ 40 timer (jobber i helse) og uka etter hadde jeg også jobb! Neste helg, fredag og lørdag er også registrert som ferie. Har egentlig en 18% stilling som er jobbhelg da, men den kan jeg jo ikkje jobbe siden jeg starter i 100% på mandag. Hjelp?! Håper dette var forståelig... Beklagelig at jeg ikke fikk beskjed før nå, det sa sjefen igår.

Anonymous poster hash: f7e3a...d52

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da tar du ut ferien. Du jobber jo gratis.

Anonymous poster hash: 04b9c...613

Skrevet

Selvfølgelig er det ikke lov.

De kan ikke trekke deg lønn for ferie og gi deg "ferie" når du ikke har jobb og de ikke har utgifter til lønn

Anonymous poster hash: a0de7...d3b
Skrevet

Nei. Du er pliktig å ta ut ferien, og arbeidsgiver er pliktig til å la deg ta den ut. Evt. må de betale tilbake trekket, men det tror jeg ikke noen av dere kan kreve. Så du får bare kreve to uker fri mellom nå og nyttår, såmå arbeidsplassen bare forholde seg til det. Ikke ditt problem at de er underbemannet. Hvis du er fagorganisert kan du nok få det bekreftet derfra, sådu har noe å slå i bordet ned.

Skrevet

Du har krav å å få ferie. Ferien skal inngå i en ferieplan, de kan ikke bare sette deg på på "ferie" når du egentlig ikke har arbeid. Den skal være planlagt og du skal få komme med innspill til når du ønsker ferie, men til syvende og sist så er det arbeidsgiver som fastsetter ferietidspunktet dersom dere ikke blir enig.

Du hadde krav på minimum 3 ukers sammenhengende sommerferie. Det kan synes som du ikke tok denne da du var i et kortvarig vikariat på det tidspunktet? Noe som forsåvidt er helt legitimt. F.eks kreves det ikke at sommervikarer eller personer i andre kortvarige vikariater tar ut ferie. I så måte kunne heller ikke arbeidsgiver trekke deg for ferie hvis det ikke var planlagt at du skulle ha ferie.

Du kan ikke få disse to ukene utbetalt med mindre det framgår at de urettmessig har trukket deg for en ferie som ikke var avtalt.

Anonymous poster hash: 5c6a2...46f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...