Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2015 #1 Skrevet 24. oktober 2015 Vente liten mai 2016. Og tvilsomt at vi får barnehage før august 17. Sommer 2016 tar jeg ikke ferie pga permisjon. Kan jeg overfører 5 uker til 2017 eller Bør jeg ta opphold i permisjon og bruke ukene 2016? Jeg jobber deltid 2-3 dager i uka når jeg ikke har ekstravakter. Kan jeg ta de ferie ukene som enkelt dager? Skal ha 100% dekning i permisjon fordi vi tapere for mye PR mnd til å ta 80%. Feriepenger 2016 blir brukt på å kunne bruke ferie ukene for 2016. Permisjon min pluss fars del er ferdig ca mars/april mener jeg hvis jeg tenker riktig. Hvordan kan vi best løse kabalen frem til august 2017? Anonymous poster hash: 70644...cbf
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2015 #2 Skrevet 24. oktober 2015 Det skal gå fint det. Dere har 49 uker tilstanden du og far, i tillegg har dere ferieuker begge to som dere kan ta ut etterhverandre om det er ok for jobben deres. Hvis ikke blir det ulønnet permisjon etter endt betalt permisjon. Jeg tok ferie rett etter permisjonen men det er ingen selvfølge da det er jobben din som bestemmer om dette passer. Anonymous poster hash: aa014...e2a
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2015 #3 Skrevet 24. oktober 2015 Regner med perie etter far del av permisjon går fint, fordi forsommer og sommer er veldig rolig på jobb. Skulle jo helst hatt noe ferie sammen og pga eldre barn. Men da går ikke kabalen opp. Derfor jeg lurer på om det er mulig å bruke ferie ukene som enkelt dager, på den måten slipper jeg bruke ferie på mine fri dager og kabalen går bedre opp. Anonymous poster hash: 70644...cbf
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2015 #4 Skrevet 24. oktober 2015 Vi kan kun dele opp en uke som enkeltdager, resten må vi ta ut i hele dager. Så da jeg tar ut en ukes ferie må jeg bruke de f.eks fra mandag til søndag selv om jeg har fri lørdag og søndag. Kun en uke som sagt at jeg kan ta ut ferie man-fredag. Anonymous poster hash: aa014...e2a
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2015 #5 Skrevet 24. oktober 2015 Vi kan kun dele opp en uke som enkeltdager, resten må vi ta ut i hele dager. Så da jeg tar ut en ukes ferie må jeg bruke de f.eks fra mandag til søndag selv om jeg har fri lørdag og søndag. Kun en uke som sagt at jeg kan ta ut ferie man-fredag. Anonymous poster hash: aa014...e2a Skjønner at jeg ikke kan få 7 enkelt dager av 1 fridager. Men håpet på 5 ekeltdager fremfor 1 uke. Men hår det ikke så går det ikke. Men hvordan er det med halve dager? Noen dager i turnus jobber jeg kun 4 timer, må jeg bruke hel eller kan jeg ta halv dag da? Tenker da hvis 1 av 5 uker blir brukt som enkeltdager. Anonymous poster hash: 70644...cbf
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2015 #6 Skrevet 24. oktober 2015 Ta ut 4 uker + 1 dag når far har ferie og utsett permisjon tilsvarende? Nav godtar kun den lengden pr år. Ta ut resten etter endt permisjon? Anonymous poster hash: db1c2...e23
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2015 #7 Skrevet 24. oktober 2015 Ta ut 4 uker + 1 dag når far har ferie og utsett permisjon tilsvarende? Nav godtar kun den lengden pr år. Ta ut resten etter endt permisjon? Anonymous poster hash: db1c2...e23 Så da Bør jeg ta 2016 ferien i 2016 og 2017 ferien i 2017? Var det jeg og lurte på om kanskje var det beste. Er ikke så enkelt å finne rette løsning, blir litt blind og forvirra når jeg prøver å telle uker så langt frem i tid. Slapp det problemet med eldste siden han er født 12 september og vi fikk barnehageplass august det året han ble 1 år. Men tviler på vi er like heldige når vi får mai baby. Anonymous poster hash: 70644...cbf
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2015 #8 Skrevet 24. oktober 2015 Vi kan kun dele opp en uke som enkeltdager, resten må vi ta ut i hele dager. Så da jeg tar ut en ukes ferie må jeg bruke de f.eks fra mandag til søndag selv om jeg har fri lørdag og søndag. Kun en uke som sagt at jeg kan ta ut ferie man-fredag. Anonymous poster hash: aa014...e2a Skjønner at jeg ikke kan få 7 enkelt dager av 1 fridager. Men håpet på 5 ekeltdager fremfor 1 uke. Men hår det ikke så går det ikke. Men hvordan er det med halve dager? Noen dager i turnus jobber jeg kun 4 timer, må jeg bruke hel eller kan jeg ta halv dag da? Tenker da hvis 1 av 5 uker blir brukt som enkeltdager. Anonymous poster hash: 70644...cbf Om du jobber 3 dager en uke er det 3 dager du får ferie og ikke 5 dager. Det er ikke slik at du som jobber deltid har 25 enkeltdager ferie. Om du skulle regnet din ferie over i dager ville du da hatt 15 enkeltdager om du har 5 uker ferie Anonymous poster hash: 897a6...010
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2015 #9 Skrevet 24. oktober 2015 Ta ut 4 uker + 1 dag når far har ferie og utsett permisjon tilsvarende? Nav godtar kun den lengden pr år. Ta ut resten etter endt permisjon? Anonymous poster hash: db1c2...e23 Så da Bør jeg ta 2016 ferien i 2016 og 2017 ferien i 2017? Var det jeg og lurte på om kanskje var det beste. Er ikke så enkelt å finne rette løsning, blir litt blind og forvirra når jeg prøver å telle uker så langt frem i tid. Slapp det problemet med eldste siden han er født 12 september og vi fikk barnehageplass august det året han ble 1 år. Men tviler på vi er like heldige når vi får mai baby. Anonymous poster hash: 70644...cbf Denne gang har dere jo rett på plass. Men det må jo klart være ledig da. Ta ut 4 uker + 1 dag når far har ferie og utsett permisjon tilsvarende? Nav godtar kun den lengden pr år. Ta ut resten etter endt permisjon? Anonymous poster hash: db1c2...e23 Så da Bør jeg ta 2016 ferien i 2016 og 2017 ferien i 2017? Var det jeg og lurte på om kanskje var det beste. Er ikke så enkelt å finne rette løsning, blir litt blind og forvirra når jeg prøver å telle uker så langt frem i tid. Slapp det problemet med eldste siden han er født 12 september og vi fikk barnehageplass august det året han ble 1 år. Men tviler på vi er like heldige når vi får mai baby. Anonymous poster hash: 70644...cbf Jeg gjorde det slik med andremann. Utsatte med 4+1 ene året og samme året etter. Anonymous poster hash: db1c2...e23
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2015 #10 Skrevet 24. oktober 2015 Vi har rett på barnehage 2017, men ikke fra mars/april når permisjon slutter. Så har de mnd frem til august vi må finne en løsning for. Og jo mer jeg leser og prøver å vri hode jo mer håpløst virker det. Heldigvis blir utgiftene på barnepass av eldste halvert i permisjonen. Blir skole barn og da går vi fra 100% barnehage (nesten 3000kr) til 50/60% sfo (ca 1500kr). Så sparer noen kr og får en barnetrygd til. Også blir det jo kontantstøtte fra mai eller juni 2017 og til barnehagestart. Grunnen til at økonomien er vesentlig er er at jeg ikke får jobba ekstra vakter i svangerskap og mister på den måten flere tusen i mnd frem til jeg kan starte å jobbe igjen. Anonymous poster hash: 70644...cbf
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2015 #11 Skrevet 24. oktober 2015 Jeg fikn barn i midten av juni. Tok de 6 ukene med permisjon jeg måtte ta, før jeg tok all ferien min for det året. Etter ferie begynte permisjonen. Vi hadde 80% for å få lang permisjon og dermed hadde kun 3 dager vi måtte skaffe barnevakt før bhg startet. Anonymous poster hash: 28406...755
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2015 #12 Skrevet 24. oktober 2015 Jeg fikn barn i midten av juni. Tok de 6 ukene med permisjon jeg måtte ta, før jeg tok all ferien min for det året. Etter ferie begynte permisjonen. Vi hadde 80% for å få lang permisjon og dermed hadde kun 3 dager vi måtte skaffe barnevakt før bhg startet. Anonymous poster hash: 28406...755 Vi kan dessverre ikke ta 80% pga økonomi. Jeg har nok med egen vakter nå og klarer ikke jobbe ekstra dette grunnet tidlig bekkenløsning. Så taper alt fra 3000 til 5000 kr i mnd pga det og får da lite i foreldrepenger. Fant og en kalkulator som viser at far mister flere tusen på de uke han har perm hvis vi tar 80%. Så det blir egetlig ett problem uansett hva vi gjør. Vi kjenner ingen som kan være dagmamma frem til august og ønsker ikke bruke fremmede. Jeg overlater rett og slett ikke det kjæreste jeg har til fremmede. Barnehage blir annerledes da de er flere voksne så sjansen for at barnet blir dårlig behandlet er mye mindre. Anonymous poster hash: 70644...cbf
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2015 #13 Skrevet 25. oktober 2015 Er det lov å utsette ferie slik lenger da? Anonymous poster hash: 7b73d...8b2
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2015 #14 Skrevet 25. oktober 2015 Jeg fikn barn i midten av juni. Tok de 6 ukene med permisjon jeg måtte ta, før jeg tok all ferien min for det året. Etter ferie begynte permisjonen. Vi hadde 80% for å få lang permisjon og dermed hadde kun 3 dager vi måtte skaffe barnevakt før bhg startet. Anonymous poster hash: 28406...755 Vi kan dessverre ikke ta 80% pga økonomi. Jeg har nok med egen vakter nå og klarer ikke jobbe ekstra dette grunnet tidlig bekkenløsning. Så taper alt fra 3000 til 5000 kr i mnd pga det og får da lite i foreldrepenger. Fant og en kalkulator som viser at far mister flere tusen på de uke han har perm hvis vi tar 80%. Så det blir egetlig ett problem uansett hva vi gjør. Vi kjenner ingen som kan være dagmamma frem til august og ønsker ikke bruke fremmede. Jeg overlater rett og slett ikke det kjæreste jeg har til fremmede. Barnehage blir annerledes da de er flere voksne så sjansen for at barnet blir dårlig behandlet er mye mindre. Anonymous poster hash: 70644...cbf Men dere må vel uansett ha noen mnd med ulønnet permisjon når dere velger 100%? Vær klar over at det er en økonomisk risiko å ta ulønnet permisjon mer enn 14dager, blir man langtidssykemeldt i denne perioden har man ingen rett på sykepenger.. Anonymous poster hash: 8e65f...502
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2015 #15 Skrevet 25. oktober 2015 Jeg fikn barn i midten av juni. Tok de 6 ukene med permisjon jeg måtte ta, før jeg tok all ferien min for det året. Etter ferie begynte permisjonen. Vi hadde 80% for å få lang permisjon og dermed hadde kun 3 dager vi måtte skaffe barnevakt før bhg startet. Anonymous poster hash: 28406...755 Vi kan dessverre ikke ta 80% pga økonomi. Jeg har nok med egen vakter nå og klarer ikke jobbe ekstra dette grunnet tidlig bekkenløsning. Så taper alt fra 3000 til 5000 kr i mnd pga det og får da lite i foreldrepenger. Fant og en kalkulator som viser at far mister flere tusen på de uke han har perm hvis vi tar 80%. Så det blir egetlig ett problem uansett hva vi gjør. Vi kjenner ingen som kan være dagmamma frem til august og ønsker ikke bruke fremmede. Jeg overlater rett og slett ikke det kjæreste jeg har til fremmede. Barnehage blir annerledes da de er flere voksne så sjansen for at barnet blir dårlig behandlet er mye mindre. Anonymous poster hash: 70644...cbf Vi hadde ikke barnet til fremmede:-) barnet ble passet av besteforeldre. Anonymous poster hash: 28406...755
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2015 #16 Skrevet 25. oktober 2015 I følge ny ferielov kan du ikke overføre så mye ferie. Anonymous poster hash: ae277...db8
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2015 #17 Skrevet 25. oktober 2015 Ta 100 % dekningsgrad. Bruk 4 uker og 1 dag ferie til utsettelse første året. Overfør 4 dager ferie til neste år. Det påfølgende året tar du ut 4 uker og 1 dag ferie for det inneværende året, pluss de 4 dagene du har overført fra forrige år. De 4 dagene som er igjen det inneværende året kan du ta rett etter at permisjonen er ferdig (f.eks). Du har på denne måten forlenget permisjonen din med 9 uker og 1 dag. Så kan far ta sine 10 uker permisjon og påfølgende 5 uker ferie. Totalt har dere forlenget permisjonen med 14 uker og noek dager 😉☺ Anonymous poster hash: 6b491...355
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå