Gå til innhold

Noen her som har fjernet eggstokkene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal gjøre det til uken. Kjenner jeg gruer meg...

Hvor lang tid tar operasjonen? Hvordan var formen etterpå?

Anonymous poster hash: ac28f...760

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fjernet dem.

Hos meg tok operasjonen lang tid (rundt 3 timer) fordi jeg hadde så store cyster på dem at de sleit med å få dem ut rett og slett. Jeg ble åpnet med bikinisnitt og de jobbet iherdig med å få ut alt uten å måtte åpne mer (omvendt T snitt). Vanligvis er det jo en kikkhullsoperasjon som går fort og greit.

Siden operasjonen ble så stor for meg, var formen etterpå elendig. Jeg hadde store smerter og lå på sykehuset i 5 dager, de første 3 dagene med kateter fordi blæren ikke klarte tømme seg selv. Men hun som lå i nabosengen og hadde hatt kikkhullsoperasjon reiste frisk og rask hjem fra sykehuset et halvt døgn etter operasjonen...

Etter de første 5 dagene var det verste over og jeg kom meg veldig raskt igjen. Etter det har det vært overgangsalderen som er problemet. Vanligvis kommer man jo gradvis i overgangsalderen, det produseres mindre og mindre hormoner og man vennes gradvis til det, når eggstokkene fjernes ved operasjon blir man jo kastet ut i en hormonfri tilværelse fra den ene dagen til den andre og det er en temmelig sjokkartet opplevelse.

Jeg tar hormoner hver dag for å hindre de verste virkningene (tørre slimhinner, nedsatt sexlyst, inkontinens osv), men jeg sliter likevel litt med nattsvette. Hormonene gir blødningsforstyrrelser i inntil 1 år før kroppen har vent seg til dem, for meg var det blødninger i hytt og pine i de første 3-4 mnd, men nå har det stabilisert seg greit. Jeg har en liten blødning i forbindelse med at jeg bytter brett med hormoner (et brett varer i 4 uker, omtrent som p-piller).

Alt i alt har det gått helt greit, men ikke helt problemfritt likevel.

Lykke til med operasjon, dette er rutine på sykehuset og det går som regel helt greit.

Anonymous poster hash: 8304c...805
Skrevet

Er dette noe man kan søke om? Uten annen grunn en sterke mens smerter og type "endometriosesmerter" uten og ha det?

Anonymous poster hash: 16d22...d15

Skrevet

Er dette noe man kan søke om? Uten annen grunn en sterke mens smerter og type "endometriosesmerter" uten og ha det?

Men da ønsker du vel å fjerne livmoren, ikke eggstokkene?

Jeg vil ikke skremme HI, men vil heller ikke legge skjul på at det har vært en tøff runde. Det er ikke å anbefale å bli kastet inn i overgangsalderen på den måten, og ihvertfall ikke noe jeg ville gjort om jeg ikke måtte....

Skrevet

Jeg må fjerne de pga genfeilen brca 1. Jeg har nesten 80% sjangs til å få kreft, så fjerner de forebyggende.

Hi

Skrevet

Jeg vil ikke skremme HI, men vil heller ikke legge skjul på at det har vært en tøff runde. Det er ikke å anbefale å bli kastet inn i overgangsalderen på den måten, og ihvertfall ikke noe jeg ville gjort om jeg ikke måtte....

Hi her.

Er ikke jeg som skrev dette innlegget. Jeg skal bare ta eggstokkene, ikke livmoren.

Hi

Skrevet

Hi her.

Er ikke jeg som skrev dette innlegget. Jeg skal bare ta eggstokkene, ikke livmoren.

Hi

Det var det jeg gjorde også, pga store cyster som vokste ukontrollert på dem. Livmoren sitter igjen...

Skrevet

Jeg fjernet den ene grunnet borderline-svulst på 10x8 cm.

Gikk veldig greit, 20 min i narkose, kikhullsoperasjon.

Litt smerter en ukes tid etterpå, typ sterke menssmerter - helt levelig.

Lykke til, det går nok kjempefint!

Anonymous poster hash: 9d9e3...c1f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...