Pappi Skrevet 23. oktober 2015 #1 Skrevet 23. oktober 2015 Jeg har en treåring som er ca 100 cm og 14 kg og en fireåring som er ca 103 og 13.5 kg. Begge sitter i dag bakovervendt: treåringen i et cybex sirona som nå begynner å bli for lite. Selene går noen cm under skuldrene og toppen av hodet når over nakkestøtten. Fireåringen sitter i et besafe-sete som fortsatt passer en stund til. I tillegg har vi et britax-sete som kan brukes både framovervendt og bakover, men hverken dette setet eller besafe-setet kan stå bakovervendt bak sjåfør. Da blir det ingen god kjørestilling for bilføreren. Har ikke funnet noen andre seter enn cybex-setet som passer bakovervendt i vår bil bak førersetet (Skoda Octavia).Så hvordan løser vi dette? La treåringen få besafe-setet og sette fireåringen framovervendt i britax-setet bak sjåføren? Eller la treåringen sitte litt lenger i sirona-setet?
n74 Skrevet 23. oktober 2015 #2 Skrevet 23. oktober 2015 Jeg hadde satt fireårigen fremover, men jeg hadde kjøpt et sete som bare var beregnet til det. Setene som kan stå begge veier er veldig tunge, og i en kollisjon kommer den med stor kraft sammen med ungen.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2015 #4 Skrevet 23. oktober 2015 Sett treåringen i besafe-setet og kjøp en beltestol til fireåringen? Anonymous poster hash: 4c088...191
Pappi Skrevet 23. oktober 2015 Forfatter #5 Skrevet 23. oktober 2015 Jeg hadde satt fireårigen fremover, men jeg hadde kjøpt et sete som bare var beregnet til det. Setene som kan stå begge veier er veldig tunge, og i en kollisjon kommer den med stor kraft sammen med ungen. Ja, det må vi vel kanskje. Hadde håpet å slippe å kjøpe nytt fempunktssete, men innser det tar en god stund før fireåringen når 15 kg og kan sitte i vanlig beltestol. HI
Pappi Skrevet 23. oktober 2015 Forfatter #6 Skrevet 23. oktober 2015 De bytter sete? Og setene står der de står. Fireåringen er lettere, men blir nok også for lang for cybexen:)
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2015 #7 Skrevet 23. oktober 2015 Jeg hadde satt fireårigen fremover, men jeg hadde kjøpt et sete som bare var beregnet til det. Setene som kan stå begge veier er veldig tunge, og i en kollisjon kommer den med stor kraft sammen med ungen. Ja, det må vi vel kanskje. Hadde håpet å slippe å kjøpe nytt fempunktssete, men innser det tar en god stund før fireåringen når 15 kg og kan sitte i vanlig beltestol. HI Fempunktseler skal ikke brukes forovervendt. Da brukes beltestol og bilens seler. Kan dere ikke kjøpe et besafe til? Anonymous poster hash: cc780...dab
Pappi Skrevet 23. oktober 2015 Forfatter #8 Skrevet 23. oktober 2015 Jeg hadde satt fireårigen fremover, men jeg hadde kjøpt et sete som bare var beregnet til det. Setene som kan stå begge veier er veldig tunge, og i en kollisjon kommer den med stor kraft sammen med ungen.Ja, det må vi vel kanskje. Hadde håpet å slippe å kjøpe nytt fempunktssete, men innser det tar en god stund før fireåringen når 15 kg og kan sitte i vanlig beltestol. HIFempunktseler skal ikke brukes forovervendt. Da brukes beltestol og bilens seler. Kan dere ikke kjøpe et besafe til? Anonymous poster hash: cc780...dab Det kunne vi, men det er ikke plass til besafe bak førersetet. Sjåføren er lang i beina dessverre;-)
Pappi Skrevet 23. oktober 2015 Forfatter #9 Skrevet 23. oktober 2015 Takker for svar - ikke enkelt dette! Vet at fempunkts framovervendt ikke er optimalt, men er det likevel bedre enn å sette ei på 13.5 kg i beltestol? Tror det er dette som blir alternativene. HI
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2015 #10 Skrevet 23. oktober 2015 Tror faktisk jeg heller ville kjøpt et nytt sete enn å sette fireåringen framovervendt i fempunktsete altså. Det er enormt stor belastning på en skjør nakke om det skulle skje noe, tror ikke det skal store kollisjonen til før en kan gjøre skade. Husk at en vanlig sele gir litt etter av en grunn, til og med voksne, sterke nakker hadde blitt lettere skadet om kroppen satt helt fast. Hva med et slikt sete med "pute" barnet har over fanget? Husker ikke helt hva det heter. Anonymous poster hash: 4a751...228
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2015 #11 Skrevet 23. oktober 2015 Større bil! Anonymous poster hash: d4b75...146
Pappi Skrevet 23. oktober 2015 Forfatter #12 Skrevet 23. oktober 2015 Større bil! Anonymous poster hash: d4b75...146 Er arbeidsledig for tiden, så har dessverre ikke råd til å bytte bil nå. Ellers hadde jeg gladelig gjort det. Men da blir nok alternativet heller at vi ikke kan kjøre:) hi
Pappi Skrevet 23. oktober 2015 Forfatter #13 Skrevet 23. oktober 2015 Tror faktisk jeg heller ville kjøpt et nytt sete enn å sette fireåringen framovervendt i fempunktsete altså. Det er enormt stor belastning på en skjør nakke om det skulle skje noe, tror ikke det skal store kollisjonen til før en kan gjøre skade. Husk at en vanlig sele gir litt etter av en grunn, til og med voksne, sterke nakker hadde blitt lettere skadet om kroppen satt helt fast. Hva med et slikt sete med "pute" barnet har over fanget? Husker ikke helt hva det heter. Anonymous poster hash: 4a751...228 Ja, jeg er ikke glad for å snu fireåringen i det hele tatt! Tror det med pute også er et Sirona-sete. Har lest andre tråder her hvor folk har vært veldig negative til det, men jeg får sjekke det ut nærmere. Tror vi må ta oss en tur til en bilstolforhandler i morgen og høre hva de anbefaler:-) hi
☆☆☆ Skrevet 23. oktober 2015 #14 Skrevet 23. oktober 2015 Kan den lengste personen vere passasjer? Mindre trøblete med ubehagelig stilling når ein ikkje køyrer.
Superdolly Skrevet 23. oktober 2015 #15 Skrevet 23. oktober 2015 Kan airbagen på passasjersiden kobles ut, sånn at et av barna sitter foran og det andre baki? Så får den andre voksne smyge seg inn bak sjåføren.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2015 #16 Skrevet 23. oktober 2015 Sirona-setet fikk dere vel med både pute (forovervendt) og fempunktseler (bakovervendt). Kan ikke eldste bruke cybex forovervendt med pute, og yngste sitte i det bakovervendte? Selv om barna er for lange til fempunktselene i cybex-setet så kan de sitte en god stund lengre med pute. Anonymous poster hash: 287f2...f1b
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2015 #17 Skrevet 23. oktober 2015 Cybex pallas er et godt fremovervendt sete til 4-åringen din. Det har pute foran frem til barnet er 15 kg, og kan deretter benyttes til barnet ikke lenger trenger bilsete. Anonymous poster hash: b25fa...077
Pappi Skrevet 23. oktober 2015 Forfatter #18 Skrevet 23. oktober 2015 Jammen, det har du rett i. Vi har jo pute liggende på kottet. Hadde helt glemt det og trodde det var et helt annet sete😶 Men gjør det ikke noe at hodet går litt over toppen av setet?
Pappi Skrevet 23. oktober 2015 Forfatter #19 Skrevet 23. oktober 2015 Cybex pallas er et godt fremovervendt sete til 4-åringen din. Det har pute foran frem til barnet er 15 kg, og kan deretter benyttes til barnet ikke lenger trenger bilsete. Anonymous poster hash: b25fa...077 Takk for tips!
☆☆☆ Skrevet 23. oktober 2015 #20 Skrevet 23. oktober 2015 Jammen, det har du rett i. Vi har jo pute liggende på kottet. Hadde helt glemt det og trodde det var et helt annet sete😶 Men gjør det ikke noe at hodet går litt over toppen av setet?Det skal gå fint, i alle fall framovervendt.
Pappi Skrevet 23. oktober 2015 Forfatter #21 Skrevet 23. oktober 2015 Kan airbagen på passasjersiden kobles ut, sånn at et av barna sitter foran og det andre baki? Så får den andre voksne smyge seg inn bak sjåføren. Takk for tips. Hadde ikke tenkt på det, men det er jo også en muliget.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2015 #22 Skrevet 23. oktober 2015 For all del ikke bruk sete med pute da! Da er faktisk fempunkts fremoverendt bedre. Blir jo litt som å velge mellom pest og kolera men. Pute setene burde vært forbudt. Trygg trafikk ønsker å få til et slikt forbud, da setene overhodet ikke er bra ved en kollisjon. Og det er jo da de bør være bra. Tryggere å være litt for lang i et bakovervendt sete da! Om dere ikke vil bruke penger på nytt sete. Anonymous poster hash: cc780...dab
Pappi Skrevet 23. oktober 2015 Forfatter #23 Skrevet 23. oktober 2015 For all del ikke bruk sete med pute da! Da er faktisk fempunkts fremoverendt bedre. Blir jo litt som å velge mellom pest og kolera men. Pute setene burde vært forbudt. Trygg trafikk ønsker å få til et slikt forbud, da setene overhodet ikke er bra ved en kollisjon. Og det er jo da de bør være bra. Tryggere å være litt for lang i et bakovervendt sete da! Om dere ikke vil bruke penger på nytt sete. Anonymous poster hash: cc780...dab Takk for svar. Har prøvd å lete litt på nett, men hvor finner jeg denne informasjonen om at setene med magepute ikke er trygge og at fempunkts er bedre? Hvor kan jeg lese om at TT ønsker et slik forbud? Mulig jeg ikke er så flink til å lete så jeg setter pris på hjelp:) Vi kan gjerne bruke penger på nytt sete, men finner ikke et bakovervendt som passer bak førersetet - det er derfor det blir problemer.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2015 #24 Skrevet 23. oktober 2015 Jammen, det har du rett i. Vi har jo pute liggende på kottet. Hadde helt glemt det og trodde det var et helt annet sete😶 Men gjør det ikke noe at hodet går litt over toppen av setet? 3,5 åringen vår bruker cybex sirona med pute. Snudde setet i sommer. Føler puta er veldig trygg. Den beskytter hele overkroppen og gjør det umulig å få "sleng". Vi et veldig fornøyd med denne løsningen frem til hun får beltestol. Hun er 100 cm og 23 kg. Vi kjører Octavia 2001 modell og den er djevelsk trang 😁 Anonymous poster hash: b43f1...cb6
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2015 #25 Skrevet 23. oktober 2015 Jammen, det har du rett i. Vi har jo pute liggende på kottet. Hadde helt glemt det og trodde det var et helt annet sete😶 Men gjør det ikke noe at hodet går litt over toppen av setet?3,5 åringen vår bruker cybex sirona med pute. Snudde setet i sommer. Føler puta er veldig trygg. Den beskytter hele overkroppen og gjør det umulig å få "sleng". Vi et veldig fornøyd med denne løsningen frem til hun får beltestol. Hun er 100 cm og 23 kg. Vi kjører Octavia 2001 modell og den er djevelsk trang 😁 Anonymous poster hash: b43f1...cb6 13 kg Anonymous poster hash: b43f1...cb6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå