Gå til innhold

Hva tenker dere om denne samværssituasjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta er ni år. Bor 60% hos mor og 40% hos far. Når hun er hos far, så tilbringer hun alltid helgen hjemme hos hans kjæreste og hennes barn, noen mil unna både morens og farens hjem. Det vil i praksis si ni dager hos mor, tre dager hos far og to hos kjæresten hans. 

Det er min venninnes barn, og hun klager over at jenta virker urolig hele tiden. Jeg tenker at det ikke er rart når hun har et såpass "oppstykket" liv. Hva mener dere?

Anonymous poster hash: 78e34...b94
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Delt omsorg og alt tilnærmet det anbefales kun når foreldre bor så å si i samme nabolag. Barn liker å kunne stikke innom den andre forelderen når de har lyst, og man bør vektlegge deres mulighet til det.

Sånn som det er nå, har dere i praksis delt omsorg mens reiseavstanden mellom bostedene kanskje er litt lang for at den ordningen er ideell.

Når det er sagt, har du ikke noe med hva de gjør på hans samvær så sant hun ikke tar skade av det.

Anonymous poster hash: bdc09...402
Skrevet

Delt omsorg og alt tilnærmet det anbefales kun når foreldre bor så å si i samme nabolag. Barn liker å kunne stikke innom den andre forelderen når de har lyst, og man bør vektlegge deres mulighet til det.

Sånn som det er nå, har dere i praksis delt omsorg mens reiseavstanden mellom bostedene kanskje er litt lang for at den ordningen er ideell.

Når det er sagt, har du ikke noe med hva de gjør på hans samvær så sant hun ikke tar skade av det.

Det er ikke mitt barn, som du kan se av hovedinnlegget. 

HI

Skrevet

HI

Men det er jo faktisk snakk om at barnet muligens tar skade. Venninnen min sier at hun opplever barnet sitt som om hun liksom ikke klarer å finne roen. Jeg synes ikke det er så rart, når hun i praksis må forholde seg til tre hjem i løpet av 14 dager. Jeg ville i alle fall ha blitt gal av det!

HI

Skrevet

HI

Ja, så det etterpå, men det spiller jo ingen rolle. Jeg ville ment det samme uansett.

Skrevet

Nå mente jeg skade som innunder omsorgssvikt eller ting man kan nekte samvær pga.

Hvis barnet er urolig, og hun mener det skyldes samværsordningen, bør hun foreslå en endring. Hvis de blir enige, så er alt godt. Hvis ikke, må hun vurdere om barnet tar mindre skade av en rettsak i et langsiktig perspektiv. Dette er systemet.

Men som sagt, det høres ikke ut som en god ordning. Det er ikke dermed sikkert at hun får endre den.

Skrevet

Nå mente jeg skade som innunder omsorgssvikt eller ting man kan nekte samvær pga.

Hvis barnet er urolig, og hun mener det skyldes samværsordningen, bør hun foreslå en endring. Hvis de blir enige, så er alt godt. Hvis ikke, må hun vurdere om barnet tar mindre skade av en rettsak i et langsiktig perspektiv. Dette er systemet.

Men som sagt, det høres ikke ut som en god ordning. Det er ikke dermed sikkert at hun får endre den.

Siden det ikke er mitt barn, så er jeg ikke ute etter råd om hvordan og hvorfor og lover. Jeg er rett og slett interessert i å høre om det er andre som tenker at en såpass lite stabil bosituasjon kan gjøre et barn urolig. Jeg tenker å si til venninnen min at jeg tror det kan være en forklaring, og kunne tenke meg å høre hva andre tenker om en slik bosituasjon for et barn. 

HI

Skrevet

Jeg tenker stakkars barn.bor i koffert hun.er nesten konstant på reisefot.

Tror nok en hver ville vært rotløs av og "bodd" sånn

Skrevet

Så i praksis er barnet på samvær hos "stemor", og ikke far, store deler av tiden?

Anonymous poster hash: bf477...d3d

Skrevet

Så i praksis er barnet på samvær hos "stemor", og ikke far, store deler av tiden?

Anonymous poster hash: bf477...d3d

Hun er jo der sammen med faren, men de er i "stemors" hus sammen med henne og hennes barn hver helg, ja. Jeg har et nært forhold til min venninnes datter, og er blant annet gudmoren hennes, så jeg ser henne mye. Jeg er enig i at hun har vært en del urolig i det siste, og når jeg tenker over det er det vel omtrent like lenge som farens nye forhold har vart. Jeg tenker derfor at det kan være årsaken, selv om det virker som om hun liker både farens kjæreste og barna hennes. 

HI

Skrevet

Er det skilsmissen som har gjort ungen utrygg, eller er det fars gjennomføring av samværet som er problemet? 

Det er 99% sjanse for at det er skilsmissen som har ødelagt for ungen. Gjennomøring av samvret hos far har nok minimal innvirkning. Det kan jo selvsagt gjøre vondt verre, men det er nok ikke noe stor sak i forhold til den trøkken unger får midt i flaisen når foreldre skiller lag. 

Anonymous poster hash: 09d6c...d11
Skrevet

Er det skilsmissen som har gjort ungen utrygg, eller er det fars gjennomføring av samværet som er problemet?

Det er 99% sjanse for at det er skilsmissen som har ødelagt for ungen. Gjennomøring av samvret hos far har nok minimal innvirkning. Det kan jo selvsagt gjøre vondt verre, men det er nok ikke noe stor sak i forhold til den trøkken unger får midt i flaisen når foreldre skiller lag.

Anonymous poster hash: 09d6c...d11

Kommer da helt an på hvordan foreldrene takler skilsmissen selv.

Anonymous poster hash: ef7c9...9fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...