Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2015 #1 Skrevet 23. oktober 2015 Denne kommentaren har jeg sett en del ganger her inne når enkelte matretter blir diskutert. F.eks. pølser, grandiosa osv. Jeg har noen ganger spurt der og da hva de gjør når barna deres går i bursdag, er med venner hjem rundt middagstid osv, men aldri fått noe svar. Det forsvinner vel litt i tråden siden den jo egentlig handler om noe annet da. Så nå har jeg altså laget en egen tråd, for dette er jeg oppriktig nysgjerrig på. Dere som mener at barna deres aldri skal spise enkelte mattyper, hvordan praktiserer dere dette i praksis? Hva gjør dere når barnet deres er i bursdagsbesøk hvor det da gjerne blir servert mat som pøler, grandis osv? Eller når de er med venner hjem og skal spise der? Ringer og spør foreldrene hva de har tenkt å servere? Det er jo fullt mulig at de får servert Toro sin tomatsuppe eller meksikanske gryterett, eller maxboller eller hva nå enn det er som dere mener er drittmat. Jeg har nemlig vært mamma i over 13 år, og har fire barn, og aldri noen gang opplevd at barn som er her har blitt nektet å spist noe som helst. Derfor har jeg ikke personlig erfaring med foreldre som dere, men er veldig nysgjerrig! Og jeg vet at det er en del her inne som kommer med slike kommentarer, så nå håper jeg dere vil svare Anonymous poster hash: 177e9...c43
Gjest Antarctica Skrevet 23. oktober 2015 #2 Skrevet 23. oktober 2015 Mine får ikke de tingene hjemme, fordi jeg ikke ønsker å bruke penger på dårlig kvalitet. Hva de spiser hjemme hos andre legger jeg meg ikke opp i - hvis noen tar seg bryet med å be mitt barn på middag, tar jeg det for gitt at barnet smiler, spiser og sier takk. Dét er viktigst der og da.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2015 #3 Skrevet 23. oktober 2015 Jeg tror nok teori og praksis er ganske forskjellig. Jeg har på mine 14 år som mamma heller ikke opplevd at barn har blitt nektet noen typer mat irl. Men hadde en skjønn gutt på overnatting i en skoleferie en gang. Sønnen min spurte om de kunne få en skive med sjokoladepålegg som "dessert" etter frokost. Jeg sa ja og hentet nugatti, men da sier kompisen at han bare fikk spise nugatti på lørdager. Jeg spurte han om han ikke trodde det var greit siden det var vinterferie og overnatting, men nei, han fikk nok heller ta en skive til med leverpostei sa han. Snakk om å være lydig Anonymous poster hash: cd078...066
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2015 #4 Skrevet 23. oktober 2015 Blander meg aldri borti hva andre serverer. De aller fleste måltidene spiser jo junior hjemme. Anonymous poster hash: 40694...ab2
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2015 #5 Skrevet 23. oktober 2015 Ok, så da mener dere det egentlig ikke? HI Anonymous poster hash: 23d65...9e9
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2015 #6 Skrevet 23. oktober 2015 Tenker de mener i eget hjem der de selv står for matlagingen. Vi velger å ikke ha slik mat hjemme til hverdags. Vi er likevel ikke helt stivbeinte og kan gjerne stoppe på en burgersjappe på vei til hytta. Det er de man gjør i hverdagen som er viktigst. Anonymous poster hash: e8857...b9b
Gjest Antarctica Skrevet 23. oktober 2015 #7 Skrevet 23. oktober 2015 Ok, så da mener dere det egentlig ikke? HI Anonymous poster hash: 23d65...9e9 Vi mener at man ikke er nødt til å velge mellom en generelt sunn livsstil og generelt gode manerer, kanskje. At det er fint mulig å spise sunt og spise god kvalitet på hverdager, og likevel ikke gjøre seg til et spetakkel når man er gjest i andres hjem.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2015 #8 Skrevet 23. oktober 2015 Det er kanskje ikke meg du sikter til, for jeg sier aldri at barna aaaldri skal spise enkelte matvarer. Men, her i huset blir det kun servert vegetar til hverdags, men sønnen på syv er altetende, så får han heller velge selv om han vil bli veggis på et tidspunkt. Synes vi har et såpass variert og sunt kosthold at en pose Toro eller hot dog funker helt fint innimellom. Jeg har selv cøliaki og priser meg lykkelig over at ingen andre i familien har det. Jeg har jo selv erfart å være utenfor rundt matbordet fordi jeg ikke kan spise som de andre, og jeg unner ikke barna mine å oppleve å ikke KUNNE spise som de andre. Helt fint om de velger det selv (unntaket er kresenhet), men jeg som forelder vil ikke legge unødige begrensninger. Vet at du ikke spurte om det HI, men kanskje noen fanatikere også leser svaret mitt Anonymous poster hash: 9b964...4b9
Gjest Antarctica Skrevet 23. oktober 2015 #9 Skrevet 23. oktober 2015 Når det er sagt: jeg så det programmet der næringsinnholdet i Toro tomatsuppe ble sammenlignet med tomatsuppe laget av tomater på boks og av friske tomater. Toro holdt mål, og vel så det. Tørre matvarer kan ha utmerket kvalitet, det er kun vannet som er borte.
Drammensjente Skrevet 23. oktober 2015 #10 Skrevet 23. oktober 2015 Når det er sagt: jeg så det programmet der næringsinnholdet i Toro tomatsuppe ble sammenlignet med tomatsuppe laget av tomater på boks og av friske tomater. Toro holdt mål, og vel så det. Tørre matvarer kan ha utmerket kvalitet, det er kun vannet som er borte. Men det er vel ganske mye av både sukker og salt i Toro tomatsuppe i forhold til hva man lager fra bunnen? Hvis man kun skulle se på næringsinnholdet når det gjelder bruk av tomater så kommer man nok likt ut.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2015 #11 Skrevet 23. oktober 2015 Jeg serverer ikke toro og ferdigmat hjemme, men hva ungen spiser hos andre legger jeg meg ikke borti. Det får jo være grenser. 😊 Anonymous poster hash: af0be...4a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå