Gå til innhold

Dere som har katt, hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to stk på 8mnd. De er vant til å være ute og kommer alltid hjem, men er ikke ute mer enn 5-6 timer i slengen. De sover inne om natten og har kattesand på badet der de sover. Problemet er bare at den forbaska sanden er over hele huset! Har kjøpt beste sort fra dyrebutikk. Og en ting er sanden, men det er ofte bæsj i den som ligger rundt i huset også!

Kan jeg bare droppe sanden nå og la de gå ute oftere så de gjør fra seg der?

Anonymous poster hash: fd589...33e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår katt går framleis ein god del på do inne, sjølv om han er mykje ute, iallefall med bæsj.  Det vert litt sand rundt kassen, så difor har vi den i kjellaren, og har ei "dørmatte" utanfor kassen.  Er ikkje plaga med sand og bæsj rundt om i huset.

Du kan sjølvsagt kutte ut doen og late dei gjere i frå seg ute, men om du har naboar tett opptil ville eg behalde innedoen for godt naboskaps skult.

Skrevet

Vår katt går framleis ein god del på do inne, sjølv om han er mykje ute, iallefall med bæsj. Det vert litt sand rundt kassen, så difor har vi den i kjellaren, og har ei "dørmatte" utanfor kassen. Er ikkje plaga med sand og bæsj rundt om i huset.

Du kan sjølvsagt kutte ut doen og late dei gjere i frå seg ute, men om du har naboar tett opptil ville eg behalde innedoen for godt naboskaps skult.

Det var lurt med dørmatte, det må vi prøve. Her blir det også en del sand rundt om i huset av og til.

Skrevet

Jeg har en sånn matte på plass, men kanskje jeg skal flytte de ned i vaskerommet jeg også. Bare at det blir så varmt når tørketrommelen står på der.

Vi har ingen naboer å ta hensyn til heldigvis.

HI

Anonymous poster hash: fd589...33e

Skrevet

Den dyreste sanden trenger ikke å være den beste. prøvde en gang veldig finkornet sand og da hadde vi det over hele huset, buker nå grovere sand og da "slipper" den når de går ut av doen.

Anonymous poster hash: 8360f...fa5
Skrevet

Høyere kasse?

Denne fra IKEA er super til kattesand - høye kanter gjør at sanden ikke fyker ut når katten graver over.

Anonymous poster hash: e9081...3be

post-42-72149_thumb.png

Skrevet

Dyr sand fra dyrebutikk er bortkastede penger. Den varer ikke lenger og er ikke noe bedre enn den billgste typen. Jeg bruker coop klumpesand, som koster ca 30 kr. Har også brukt dyr sand fra dyrebutikk som kostet noe slikt som 160 kr for samme mengde. Synes den fra coop er bedre.

Vi har ikke noe problem med kattesand og bæsj rundtom i huset. Det blir litt kattesand rett utenfor doen, men ikke ellers. Prøv med forskjellige typer sand, forskjellige typer doer, og matte foran doen. Dørmatte kan fungere, men du kan også få kjøpt spesiallaget matte fra dyrebutikken.

Skrevet

Om det følger med bæsj i sanden, er det da små biter av avføringen eller er det mer "flate flak"? Om det er flate flak vil jeg tippe at avføringen til kattene er løs, så da må du gjøre noe med kostholdet for å få bukt med det problemet. ;)

Her begrenser jeg kattesand overalt med å legge to sånne "hullmatter" som butikkene har innenfor døren sin utenfor doene. ;) Når katten går på den så faller sanden ned mellom hullene og blir liggende der..

Skrevet

Hva med å lære kattene å bruke mennesketoalettet siden de allerede er på badet? :) 

Jeg lærte den tidligere katten å bruke doen vår :) 

Anonymous poster hash: 70fca...25e
Skrevet

Jeg satte kassen ut i en periode så katten skulle forstå at man gjør fra seg ute. Etterhvert forsvant kassen og han fortsatte å gå ut. Veldig enkelt med utekatter :)

Skrevet

Hvis det er normal bæsj de driver å drar utover så er det ofte for å få deg til å skifte sand. Bruk spade og fjern bæsjen daglig. Jeg bruker aldri dyr kattesand lenger, for min del fungerer den fra kiwi like bra, men er større flak så de drar det ikke utover. 

Anonymous poster hash: b73a3...33e
Skrevet

Kjøp grovere sand og fjern bæsj med en gang. Jeg bruker en fra dagligvarebutikken som heter CatSan. Vi kan ikke ha lukket dokasse (lang historie, omplasseringskatt med klaustrofobi) så det fyker litt sand rundt når katten graver over. Men jeg har aldri opplevd at sanda blir med rundt i huset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...