Gå til innhold

Adopsjon av fosterbarn, noen som har gjort det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang tid tok prosessen fra dere startet?

Må man gjennom hele dokumentasjonsmølla som man må dersom man adopterer fra utlandet?

Hvor lenge hadde dere hatt barnet før det ble adoptert?

Er det noen kostnader i forbindelse med adopsjonen?

Her har vi hatt lille i 2,5 år, fikk henne når hun var liten. Ikke hatt samvær med biologiske foreldre og barnevernet ønsker å gå for adopsjon, foreldre samtykker. Vi vil gjerne adoptere og alt ligger til rette for det.

Anonymous poster hash: 4c537...ecb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor snakker du ikke med barnevernet om adopsjon og kostnader fremfor å spørre på et forum? Elsker dere barnet så er det jo ikke noe problem! Søsteren min var i fosterhjem helt til hun ble myndig med sporadisk og sjelden kontakt med vår biologiske mor. Stønaden familien fikk til å ta vare på henne ble satt på sparekonto.

Anonymous poster hash: aab44...d85
Skrevet

Jeg skal i møte med de om 2 uker får nok all info da, ble bare snakket litt om på telefonen, så kommer jo gjerne tankene etterhvert. 

Selvsagt er det ikke noe problem, ei heller om det koster noe, men smart å være litt forberedt.

Unnskyld meg for at jeg lurte litt om hvordan prosessen er og var nysgjerrig om andre hadde vært gjennom det samme.

Hyggelig med sånne idiotiske svar.

Anonymous poster hash: 4c537...ecb
Skrevet

Hvorfor snakker du ikke med barnevernet om adopsjon og kostnader fremfor å spørre på et forum? Elsker dere barnet så er det jo ikke noe problem! Søsteren min var i fosterhjem helt til hun ble myndig med sporadisk og sjelden kontakt med vår biologiske mor. Stønaden familien fikk til å ta vare på henne ble satt på sparekonto.

Anonymous poster hash: aab44...d85

Det ene utelukker vel ikke det andre? Hun kan vel ønske å høre private erfaringer selv om hun er i kontakt med de rette instansene?

Anonymous poster hash: ccb53...672

Skrevet

bio foreldrene må godta,hvis ikke dere kan tvangadoptere hvis foreldrene ikke kan ha barnet eller så er det hvis svært vanskelig har jeg hørt

Skrevet

Jeg jobber i barneverntjenesten. Synes det er flott at dere vil adoptere.

Men. De fleste fosterbarn i dette landet har en del utfordringer. Eller får utfordringer i oppveksten. For eksempel grunnet at de har vært utsatt for rus i graviditet.

Å ha fosterbarn gir rett til en del støtte. (Nå tenker jeg ikke på penger, men et hjelpesystem og et støtteapparat rundt familien.) Slik lovverket er i dag så faller denne støtten bort når dere adopterer. Derfor er det en del som velger å utsette den formelle adopsjonen til barnet nærmer seg atten, for å slippe å kjempe for at barnet og familien får nødvendig hjelp helt alene.

Det er foreslått at loven endres slik at adopterte fosterbarn ikke mister oppfølgingen. Jeg vet ikke om det vil tas med i den kommende lovendringen.

Jeg vet ikke hva slags "bagasje" jenta deres har med seg, så om dette virker inn på deres adopsjonsprosess vet jeg ikke.

Lykke til uansett!

Anonymous poster hash: dd64d...33c

Skrevet

Må si meg enig i at dere må tenke på om jenten vil få noen ekstra utfordringer ettervært som hun vokser opp.

Vet ei som har 3 fosterbarn og har adoptert de da de ble 18år.pga lang prosess og så ungene skal ha rett på det barnevernet kan hjelpe til med i oppveksten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...