Gå til innhold

Når svaret alltid er nei

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en fireåring i hus som virkelig kan være en prøvelse for tiden. Svaret på ALT er nei, vil ikke eller det stikk motsatte av det som blir sagt. Om hun får tilbud om røde sokker vil hun ha blå sokker, hun vil så og si aldri ha dagens middag og til og med dessert kan hun nekte på om hun blir foreslått det. I dag rant det nesten over for meg da hun hadde bedt om frokostblanding, da jeg kom med det sparket(!) hun skåla overende og sier "jeg vil ikke ha det" siden hun hadde sett feil og trodde det var havregryn selv om hun fikk det hun ba om. Det virker som om første tanken hennes automatisk er negativ og det er så sinnsykt slitsomt! Vi har prøvd å snakke med henne om det og om det er noe mer hun tenker på, men til ingen nytte. Må vi bare vente til det går over?!? Alle tips og råd mottas med stor takk

Anonymous poster hash: 393fb...e55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen råd, dessverre, bare moralsk støtte. Vi har det akkurat likt, og deg er en prøvelse!!!

Anonymous poster hash: 1c7e3...cb1

Skrevet

Noen ting kan hun få medbestemmelse på som farge på sokker og frokost men da må du gi henne to valg, eks røde eller blå, havregryn eller brødskive men leverpostei, navngi de to valgene. Middag er ikke en medbestemmelse de må spise det som blir servert velger de og ikke spise må de sitte pent ved bordet og vente til andre er ferdig ( de fleste barn vill spise litt mens de venter)

Det kan bli noen kamper men velg de du vill ta og la andre gå forbi, men vis henne at du ikke finner d3g i tull.

Skrevet

At de er sure og negative er ganske normalt i den alderen, og det hadde jeg nok bare ignorert.

Men det er ikke greit å la det gå utover andre på det viset hun gjorde i dag.

Hadde min fireåring gjort noe slikt, hadde hun fått tørke opp selv!

Nekter hun å spise middag, ok. Sett tallerkenen foran henne, og ikke diskuter noe mer.

Kos dere med maten, og overse furting.

Er hun sulten nok vil hun nok spise.

Hvis ikke får hun bare sitte der til dere andre er ferdige, rydde av bordet etter seg og gå.

Da blir det ikke noe annet å spise før kveldsmat.

(Men server gjerne kveldsmat litt tidligere enn normalt. Hun er tross alt ei lita jente.)

Det ene barnet vårt har også vært negativ til middag som ikke er livretten, men så lenge hun sitter ved bordet, og har litt av alt på fatet sitt, krever ikke vi noe mer.

Når hun ikke får oppmerksomhet for adferden, blir det lettere for henne å spise litt allikevel, uten at hun føler at hun taper ansikt, og det ender som regel med at hun spiser godt, samt smaker litt på det hun egentlig ikke liker.

Lykke til 😊

Skrevet

Sparket hun skålen ??? Da hadde det ikke vært noe kjære mor her i huset.

Ungen hadde fått ryddet og vasket ( selvsagt sammen med voksen) så skulle hun fått tenkt seg godt om en stund på rommet.

Anonymous poster hash: 2c987...43f

Skrevet

Jeg har en fireåring i hus som virkelig kan være en prøvelse for tiden. Svaret på ALT er nei, vil ikke eller det stikk motsatte av det som blir sagt. Om hun får tilbud om røde sokker vil hun ha blå sokker, hun vil så og si aldri ha dagens middag og til og med dessert kan hun nekte på om hun blir foreslått det. I dag rant det nesten over for meg da hun hadde bedt om frokostblanding, da jeg kom med det sparket(!) hun skåla overende og sier "jeg vil ikke ha det" siden hun hadde sett feil og trodde det var havregryn selv om hun fikk det hun ba om. Det virker som om første tanken hennes automatisk er negativ og det er så sinnsykt slitsomt! Vi har prøvd å snakke med henne om det og om det er noe mer hun tenker på, men til ingen nytte. Må vi bare vente til det går over?!? Alle tips og råd mottas med stor takk

Anonymous poster hash: 393fb...e55

Bare at det lyder kjent. Det er lov å slå ned på sparking med en advarsel og påfølgende time out synes jeg, men motviljen må du bare vente ut ☺️ Hvis det er til noen trøst har jeg en tass som leker at h*n er vrang til og med med dukkene sine. "Kom så går vi" "nei jeg vil ikke"

Anonymous poster hash: e24bd...41d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...