Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2015 #1 Skrevet 22. oktober 2015 Hvorfor er det synd på far om han sliter med økonomi pga bidrag? Bidrag er jo for å bidra til barnets utgifter. Det er ingen som synes synd på mødre som sliter økonomisk pga barnets utgifter. Mister far jobben, er det bare rett og rimelig at far får betale mindre. Mister mor jobben,må hun likevel klare å hoste opp pengene selv. Hvorfor er det sånn? Barnet trenger da like mye klær,mat,tak over hodet,diverse utstyr, toalettartikler osv uavhengig av hvem som betaler hva og hvor mye. Her betaler far 3800 for to barn. Begge disse går i barnehagen, som koster nesten 5000kr pr mnd. Fars andel,min andel og 3xbarnetrygd utgjør da 10510kr i mnd, dersom jeg og far liksom betaler likt. Barnehagen tar jo halvparten av dette budsjettet. Så er det alt av mat,medisiner, klær,forsikring,reise til lege og barnehage(kronisk sykt barn,får ikke hjelp av nav),det er utstyr de trenger,og flere barn har jo også fritidsaktivitet,skal i bursdag,noen barn vokser raskt og trenger ofte nye klær osv. De resterende 5510kr forsvinner raskt. Hvorfor må mor trylle frem resten av pengene, men far trenger ikke? Mødre kan ikke si "sorry,min andel er brukt opp,du får gå i hullete bobledress/uten mat/uten medisiner osv til neste pengesum er klar". Det fungerer jo ikke! Jeg syns det er merkelig satt opp slik bidragsreglene er i dag. Foreldrene burde betalt likt utifra de faktiske utgiftene barnet har, ikke et liksombudsjett som ikke stemmer i det hele tatt. Neida,far skal ha igjen til sitt livsopphold,men om mor må gå sulten,få inkasso på regninger eller mangle noe annet,det er ikke så nøye gitt. Nei da er det mor som prioriterer feil. Og hun valgte jo å få barn selv (for det gjorde ikke far liksom). Vi klarer oss greit økonomisk. Men det er helt på trynet likevel syns jeg. Nav har regnet ut at far skal betale 59% utifra hans inntekt, min inntekt og samvær. De 3800 han betaler er laaaangt under den prosentsatsen nav har satt! Eneste grunn til at vi klarer oss på de pengene jeg har til rådighet, er for at jeg kun handler på tilbud,kjøper brukt osv. Jeg testet faktisk en mnd, jeg skrev ned hva jeg betalte for alt,og så skrev jeg fullpris/nypris ved siden av. Besparelsen på en helt normal måned uten innkjøp av sessongbetonte varer som vinterdresser,nye sko,utskeielser osv var på hele 2655kr! Og til tross for at jeg "sparer" så mye hver mnd,sitter jeg ikke igjen med noe til overs. Ergo, jeg må handle kun brukt/på tilbud, ellers går det ikke rundt. Dette plager meg ikke stort,men prinsippet er jo at det er stor forskjellsbehandling. Ergo: det er ikke synd på far,og han slipper latterlig billig unna! Anonymous poster hash: 6c745...ecc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå