Gå til innhold

Ble jeg diskriminert..??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på jobbintervju for en tid tilbake, og den kvinnelige sjefen spurte om jeg hadde planer om å bli gravid. Jeg svarte som sant var at det hadde jeg ikke.

Flott, sa hun. Jeg kan ikke ha ansatte som flyr rundt og blir gravide.

Jeg fikk jobben, og etter å ha jobbet der i 9 mnd ble jeg overraskende nok gravid likevel. Jeg var veldig glad for dette, men nervøs for å fortelle det til sjefen.

Jeg fikk blødninger i uke 9, og måtte derfor fortelle det til sjefen siden jeg var på jobb da det skjedde.

Jeg var alene i butikken, og hadde ingen til å ta over min vakt, og der stod jeg å blødde ganske mye.

Jeg ringte min mann som tok avgjørelsen å stenge butikken siden sjefen nektet å komme. Vi dro til legen og fikk konstantert at barnet, men at jeg måtte ta det med ro en stund. Han ga meg sykemelding på to uker.

Da jeg ringte sjefen og sa at vi måtte snakke om det som hadde skjedd så var hun rasende. Hun dukket opp på møtet med advokaten sin, og de var særdeles ufine mot meg. Sjefen sa at hun faktisk kunne saksøke meg for kontraktsbrudd siden jeg ble gravid enda jeg lovte å ikke bli det. Jeg var helt stum.. Greide ikke å svare henne i det hele tatt siden jeg ble så sjokkert. Advokaten hennes sa at det var meget graverende det jeg hadde gjort, men at de skulle la saken ligge om jeg valgte å si opp uten noe styr.

Jeg sykemeldte meg ut svangerskapet fordi jeg var så redd for å miste jobben, samt at jeg ikke greide å treffe henne flere ganger. Jeg hadde ett vanskelig svangerskap i tillegg, og hadde nok uansett ikke greid å jobbe.

Innen permisjonen var over så var butikken konkurs og nedlagt, men hun driver fortsatt en klesbutikk med dyre klær i nabobyen.

Dette er noen år siden, men jeg greier ikke å legge dette bak meg. Ble jeg utsatt for diskriminering og utpressing?

Anonymous poster hash: 089f0...e62

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke lov til å spørre om graviditet i jobbintervju. Det er heller ikke naturlig å avtale at man ikke skal bli gravid. Helt klart diskriminering. Dette var ikke greit verken av arbeidsgiver eller advokaten!

Anonymous poster hash: 31ac3...1b3

Skrevet

Hun har ingen rett til å hverken spørre deg om gravidplaner eller kreve at du ikke blir gravid. Ikke rart de forsøkte å få deg til å si opp uten styr, for de hadde ikke hatt noen god sak. Jeg skjønner at sjefer syns det er drass og styr med damer som stadig blir gravide, men her har man som arbeidstaker et klart vern.

Det kan hende at det som plager deg mest med dette er at du ikke fikk tatt igjen med henne og at hennes oppførsel ble opplevd av deg svært krenkende?

Skrevet

Du ble utsatt for en udugelig sjef som brøt flere lover (likestillingsloven, arbeidsmiljøloven osv). Du var i en type møte som du burde hatt med tillitsvalgt i, så du har i hvert fall lært noe om viktigheten av å være fagorganisert.

Sånn ellers tror jeg du skal være sjeleglad over ikke å jobbe under henne mer. Udugelige ledere har ofte lite forbedringspotensiale.

Anonymous poster hash: 3f3cf...5e7
Skrevet

Tror nok at det som plager meg mest er at jeg ikke gikk videre med det. Eller at jeg ikke avbrøt møtet og heller tok ett nytt møte med min advokat tilstede...

Hi

Skrevet

Jeg fatter ikke hva det er med slike arbeidsgivere. Det er en naturlig konsekvens å ha kvinnelige ansatte som er i en fruktbar alder - de kan bli gravide. Og om det er en planlagt graviditet eller ei er det ingen andre enn de som har laget barnet som har noe med det. Ingen sjef har bestemmelsesrett over en graviditet hos en ansatt.

Skrevet

Tror nok at det som plager meg mest er at jeg ikke gikk videre med det. Eller at jeg ikke avbrøt møtet og heller tok ett nytt møte med min advokat tilstede...

Hi

Det skjønner jeg godt! Men du var gravid og hadde mange hensyn og ta. Du får ta en tur i butikken hennes ;).

Skrevet

Ja, dette var diskriminering. Å blande inne advokat i tillegg....herregud for et nek! Hun skal du være veldig glad for at du ikke jobber for lenger, den hadde du slitt fælt med :-(

Hadde hun barn selv? For i tilfelle så må hun være dum hvis hun ikke skjønner at dette er en helt naturlig ting av livet. Om hun ikke hadde barn, så var det muligens misunnelse?

Skrevet

Hun mente at det var graverende å ikke ta seg sammen og la spontanaborten gå sin gang bak kassa eller å bli gravid? Du ble selvsagt diskriminert og jeg tviler på at den hun hadde med seg på møtet var advokat.

Anonymous poster hash: a24fa...fcb
Skrevet

Var på jobbintervju for en tid tilbake, og den kvinnelige sjefen spurte om jeg hadde planer om å bli gravid. Jeg svarte som sant var at det hadde jeg ikke.

Flott, sa hun. Jeg kan ikke ha ansatte som flyr rundt og blir gravide.

Jeg fikk jobben, og etter å ha jobbet der i 9 mnd ble jeg overraskende nok gravid likevel. Jeg var veldig glad for dette, men nervøs for å fortelle det til sjefen.

Jeg fikk blødninger i uke 9, og måtte derfor fortelle det til sjefen siden jeg var på jobb da det skjedde.

Jeg var alene i butikken, og hadde ingen til å ta over min vakt, og der stod jeg å blødde ganske mye.

Jeg ringte min mann som tok avgjørelsen å stenge butikken siden sjefen nektet å komme. Vi dro til legen og fikk konstantert at barnet, men at jeg måtte ta det med ro en stund. Han ga meg sykemelding på to uker.

Da jeg ringte sjefen og sa at vi måtte snakke om det som hadde skjedd så var hun rasende. Hun dukket opp på møtet med advokaten sin, og de var særdeles ufine mot meg. Sjefen sa at hun faktisk kunne saksøke meg for kontraktsbrudd siden jeg ble gravid enda jeg lovte å ikke bli det. Jeg var helt stum.. Greide ikke å svare henne i det hele tatt siden jeg ble så sjokkert. Advokaten hennes sa at det var meget graverende det jeg hadde gjort, men at de skulle la saken ligge om jeg valgte å si opp uten noe styr.

Jeg sykemeldte meg ut svangerskapet fordi jeg var så redd for å miste jobben, samt at jeg ikke greide å treffe henne flere ganger. Jeg hadde ett vanskelig svangerskap i tillegg, og hadde nok uansett ikke greid å jobbe.

Innen permisjonen var over så var butikken konkurs og nedlagt, men hun driver fortsatt en klesbutikk med dyre klær i nabobyen.

Dette er noen år siden, men jeg greier ikke å legge dette bak meg. Ble jeg utsatt for diskriminering og utpressing?

Dette var garantert ingen advokat, men hun ville nok at du skulle tro det.

Du ble utsatt for både trakassering og diskriminering.

Skrevet

Hi

Det er veldig forståelig at du i en sårbar situasjon som gravid, ikke orket dette.

Husk at uansett om du hadde vunnet frem her, så hadde det neppe vært et godt sted å jobbe etterpå, og nok bare et spørsmål om tid før noe mer oppsto.

Skrevet

At sjefen er et usympatisk nepskrell er én ting, men jeg har vanskelig for å fatte at en advokat kan oppføre seg slik. Har du navnet på "advokaten"? Kan det være en tanke å ta kontakt med advokatforeningen og forhøre seg der? Enten har han opptrådt som noe han ikke er, eller oppført seg langt over grensen.

Skrevet

Jeg husker ikke navnet på denne advokaten. Hun presenterte seg og sa at hun var der for å passe på at samtalen ble gjort med loven i hånd.

Denne sjefen har en voksen sønn.. Tror ikke hun er årets mor..

Dette plager meg enda, og jeg kjenner at jeg kunne tenkt meg å konfrontert henne. Men det kommer det ikke noe godt ut av...

Jeg har uansett ett bedre liv og har en bedre sjef nå 😊😊

Skrevet

Det er faktisk ikk elov og det var nok ikke en ekte advokat. Kvalm arbeidsgiver!!

Anonymous poster hash: 8983d...59a

Skrevet

Herlighet for en dame. Kan ikke ha folk som flyr rundt og blir gravide? Burde ansatt menn istede da..

Dårlig gjort

Anonymous poster hash: 336a3...2f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...