Gå til innhold

nybakt mamma, flere spm, hjelp meg :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. Navn, hvordan foregår dette? Mottar jeg papirer eller må jeg finne dette på nett?

2. Rutiner, hvor fort starter man med rutiner?

- kveldsstell og legging til et bestemt tidspunkt.

- faste dupper på dagen, når begynner de vanligvis med dette?

- ligge på magen, trene nakken. Når anbefaler de korte økter med dette?

- babygym, når tok du den i bruk?

- barnehageplass, når søke?

- dåp, kommer papirer i posten eller må man ta første steget selv?

Er det andre praktiske ting jeg må huske? Babyen er 1 uke gammel. Ja jeg kan google, men tenkte det var enklere å spørre noen snille damer her om hjelp siden mange her har vært nybakte mødre :)

Anonymous poster hash: 6282b...f23

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror vi fikk info angående navn både på mail og i posten.

Kveldsstell og legging begynte vi med rundt 3-4 mnd alder. Det passet liksom sånn.

Faste dupper går vel gjerne litt gradvis, her er det relativt fast nå rundt 4 mnd.

Nakken skal visst trenes fra dag 1 (jeg spurte på 4 ukers kontrollen, hehe). Bare litt for eksempel på stellebordet.

Babygym var i gang her rundt 1-2 mnd tror jeg. Med første så var det senere da hun ikke var interessert i det hele tatt.

Søknad om barnehage er jeg litt usikker på (takk for påminnelsen ;)). Mener det er frist i mars? Det står nok på hjemmesiden til kommunen.

Dåp vet jeg ikke da vi ikke døper våre barn.

Tran starter man med ved 4 ukers alder. Ellers kommer jeg ikke på så mye annet.

Skrevet

Jeg tror vi fikk info angående navn både på mail og i posten.

Kveldsstell og legging begynte vi med rundt 3-4 mnd alder. Det passet liksom sånn.

Faste dupper går vel gjerne litt gradvis, her er det relativt fast nå rundt 4 mnd.

Nakken skal visst trenes fra dag 1 (jeg spurte på 4 ukers kontrollen, hehe). Bare litt for eksempel på stellebordet.

Babygym var i gang her rundt 1-2 mnd tror jeg. Med første så var det senere da hun ikke var interessert i det hele tatt.

Søknad om barnehage er jeg litt usikker på (takk for påminnelsen ;)). Mener det er frist i mars? Det står nok på hjemmesiden til kommunen.

Dåp vet jeg ikke da vi ikke døper våre barn.

Tran starter man med ved 4 ukers alder. Ellers kommer jeg ikke på så mye annet.

Tusen takk :) Greit med litt retningslinjer. Fra dag 1, oi :) han pleier å ligge relativt flatt på brystet mitt og "kikke opp", så da blir det nok trening første tiden tenker jeg :)

Skrevet

1. Navn, hvordan foregår dette? Mottar jeg papirer eller må jeg finne dette på nett?

2. Rutiner, hvor fort starter man med rutiner?

- kveldsstell og legging til et bestemt tidspunkt.

- faste dupper på dagen, når begynner de vanligvis med dette?

- ligge på magen, trene nakken. Når anbefaler de korte økter med dette?

- babygym, når tok du den i bruk?

- barnehageplass, når søke?

- dåp, kommer papirer i posten eller må man ta første steget selv?

Er det andre praktiske ting jeg må huske? Babyen er 1 uke gammel. Ja jeg kan google, men tenkte det var enklere å spørre noen snille damer her om hjelp siden mange her har vært nybakte mødre :)

Du får navnepapirer i posten.

Rutiner kommer vel litt av seg selv, men fratre mnd begynte vi å legge baby kl 19. Fikk pupp mange ganger etter det, men fra da sov de i sin egen seng på soverommet.

Ligge på magen kan de vel begynne med når de er et par uker, men veldig kort om gangen i begynnelsen. Vi brukte babygym fra 3-4 uker.

Dåp må du bestille selv. Kontakt den kirken du hører til. Bhg-plass søker du om innen 1.mars (noen har 1.feb), skjema og info finner du på kommunens nettsider.

Skrevet

Dere får navnepapirer, men om du logger inn på Altinn kan det godt hende det ligger klart der allerede.

Ulike kommuner har ulike regler for barnehageopptak, sjekk websiden til den du bor i.

Vil man døpe barna, må man selv ta kontakt med det trossamfunnet man vil døpe dem i.

Anonymous poster hash: ae265...856
Skrevet

Ja, du får skjema hvor du skal fylle ut navnet i posten.

Barnetrygd går forresten av seg selv, men evt kontantstøtte må du søke om :)

Dåp må du ordne selv, ingen automatikk i dette.

Å søke bhg er vel frist 1.mars, mener jeg. Litt ulikt fra kommune til kommune hvordan man søker kanskje, men her går jeg inn på kommunens sider og finner link til å søke bhg derfra.

Skrevet

Takk så mye :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...