Gå til innhold

Seriøst, hvordan uttaler man ingeniør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Insjeniør eller insjenør?

Anonymous poster hash: 3778f...dda
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Insjenør

Anonymous poster hash: e195c...3ef

Skrevet

Takk :D

Skrevet

Jeg sier insjeniør

Anonymous poster hash: 5ffc7...f68

Skrevet

Insjenjør eller insjeniør.

Anonymous poster hash: 9a985...5b2
Skrevet

Ordet ingeniør uttales på norsk «insjeniør» og er avledet av ingenium som på latin betyr «begavelse, oppfinningsevne» og i middelalderlatin «(krigs)maskin».

Sier wikipedia. Så kan dere si at det er en upålitelig kilde, og så kan jeg si ja. 

Skrevet

Ordet ingeniør uttales på norsk «insjeniør» og er avledet av ingenium som på latin betyr «begavelse, oppfinningsevne» og i middelalderlatin «(krigs)maskin».

Sier wikipedia. Så kan dere si at det er en upålitelig kilde, og så kan jeg si ja.

I realfag så er Wikipedia egentlig temmelig god. Ihvertfall når du kommer opp på universitetsnivå. Den engelske utgaven selvfølgelig.

Vil anta at når pensum blir skikkelig avansert, så er det kun folk som kan noe som skriver der.

Jeg har alltid syntes at Wikipedia får ufortjent mye tyn. Ihvertfall blant oss realister. For mye er svært bra. (Ihvertfall til å lese seg opp før man finner særere artikler )

Anonymous poster hash: cf9c1...9c5

Skrevet

I realfag så er Wikipedia egentlig temmelig god. Ihvertfall når du kommer opp på universitetsnivå. Den engelske utgaven selvfølgelig.

Vil anta at når pensum blir skikkelig avansert, så er det kun folk som kan noe som skriver der.

Jeg har alltid syntes at Wikipedia får ufortjent mye tyn. Ihvertfall blant oss realister. For mye er svært bra. (Ihvertfall til å lese seg opp før man finner særere artikler )

Som datamenneske er jeg enig. For oss er wikipedia det mest oppdaterte og nye når det gjelder IKT. Men gjennom årevis med studier er jeg blitt fortalt at wikipedia er ikke bra nok. 

Skrevet

Okay, nå ble jeg litt forvirret ;) Hva er konklusjonen? Sier man insjenjør, insjeniør eller insjenør?

Hva sier du? Hvis mange svarer kan kanskje det flertallet sier være rett? :)

Skrevet

Insjenjør.

Anonymous poster hash: fd987...170

Skrevet

Insjenjør. Har et drøss med ingeniørvenner og de sier at de er insjenjører og da tror jeg på det 😆😂

Anonymous poster hash: 535df...33f

Skrevet

Hallo, det heter ikke insjenør! Insjeniør eller insjenjør blir jo det samme, og det er den uttalelsen som er riktig.

Anonymous poster hash: 0bd98...b4e
Skrevet

Ok, på min dialekt sier vi insjenør i hvert fall, og er veldig unaturlig å si insjenjør :)

Anonymous poster hash: e195c...3ef
Skrevet

Vi sier også insjenør, vestlandet.

Anonymous poster hash: 8ff92...795
Skrevet

Oi, jeg sier insjenør, ikke insjenjør. 😁 Alle her sier insjenør. Østlandet.

Skrevet

Sier "ingentinggjør".. 😂😂😂😩

Anonymous poster hash: 27b0f...0fd

Skrevet

Sier "ingentinggjør".. 😂😂😂😩

Anonymous poster hash: 27b0f...0fd

Det kaller min siv.ing.-mann seg også😂 Ellers sier vi begge insjenjør.

Anonymous poster hash: c1950...50b

Skrevet

Jeg uttaler det insjenjør. Jeg er fra Østlandet. Mannen min uttaler det likt og han er fra sørlandet.

Anonymous poster hash: 77ca6...7f7
Skrevet

Som datamenneske er jeg enig. For oss er wikipedia det mest oppdaterte og nye når det gjelder IKT. Men gjennom årevis med studier er jeg blitt fortalt at wikipedia er ikke bra nok.

Vi blir fortalt at Wikipedia alene ikke er en akseptert kilde, men at det er et greit sted å få et overblikk over et fagområde og at en kan fint bruke referansene som er oppgitt der.

Anonymous poster hash: f985a...195

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...