Gå til innhold

Mammabloggerne...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må bare spørre her:

Finnes det ingen retningslinjer for eksponering av barn på nett?? Jeg kjenner jeg blir skikkelig sinna når jeg ser hva noen legger ut på bloggene sine, Facebook o.l. Spesielt hvordan foreldrene bruker sine egne barn som reklameplakater og modeller og tjener penger på dem. Jeg synes det er skikkelig drøyt hvordan noen kan holde på.

Jeg får skikkelig vondt av barna. Så det jeg lurer på er egentlig hvor langt de kan gå? Burde det vært utarbeidet retningslinjer for eksponering av barn på nett og gitt konsekvenser for foreldre som drar det alt for langt?

Går det an å melde inn bekymringsmeldinger til barnevernet pga hvordan foreldrene oppfører seg på nett? Vil da barnevernet gå inn og i noen tips og anbefalinger til foreldrene? Hva kan man gjøre?

Jeg har en bekjent som blogger om barna sine. Hun bruker blant annet barna som levende reklameplakater for ting hun får sponset osv. Jeg har fulgt med på bloggen fordi jeg har syntes det var interessant å lese om livet til denne jenta, siden jeg kjenner henne litt. Men jeg synes etter hvert at det går over stokk og Stein og jeg blir oppriktig bekymret for hvordan hun eksponerer barna sine! Har de små virkelig ingen rettigheter?

Anonymous poster hash: 3aee5...148

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må bare spørre her:

Finnes det ingen retningslinjer for eksponering av barn på nett?? Jeg kjenner jeg blir skikkelig sinna når jeg ser hva noen legger ut på bloggene sine, Facebook o.l. Spesielt hvordan foreldrene bruker sine egne barn som reklameplakater og modeller og tjener penger på dem. Jeg synes det er skikkelig drøyt hvordan noen kan holde på.

Jeg får skikkelig vondt av barna. Så det jeg lurer på er egentlig hvor langt de kan gå? Burde det vært utarbeidet retningslinjer for eksponering av barn på nett og gitt konsekvenser for foreldre som drar det alt for langt?

Går det an å melde inn bekymringsmeldinger til barnevernet pga hvordan foreldrene oppfører seg på nett? Vil da barnevernet gå inn og i noen tips og anbefalinger til foreldrene? Hva kan man gjøre?

Jeg har en bekjent som blogger om barna sine. Hun bruker blant annet barna som levende reklameplakater for ting hun får sponset osv. Jeg har fulgt med på bloggen fordi jeg har syntes det var interessant å lese om livet til denne jenta, siden jeg kjenner henne litt. Men jeg synes etter hvert at det går over stokk og Stein og jeg blir oppriktig bekymret for hvordan hun eksponerer barna sine! Har de små virkelig ingen rettigheter?

Veldig enig med deg, dette er noe jeg har tenkt mye på i det siste faktisk..

Jeg lurer på hvordan ettervirkningene for disse mammabloggerbarna blir når de vokser til og kommer i tenårene, og forstår at der ligger massevis av bilder og pinlige fortellinger om dem ute på nett. Som attpåtil foreldrene har lagt ut 😕

For ikke å snakke om at de vil bli lette mobbeoffet pga disse bildene og det som står skrevet om dem.

Jeg vil tro man kan melde til barnevernet om man reagerer veldig på hva som blir lagt ut i forhold til et barn. Hva de gjør med en slik bekymringsmelding aner jeg ikke.

Burde absolutt vært et eget lovverk i forhold til dette, problemet er vel at mammablogging er et forholdsvis nytt fenomen dom vi ikke ser ettervirkningene av helt enda..

Anonymous poster hash: 1067a...425

Skrevet

slutt og bland deg i andres saker, blir for dumt, de er voksene mennesker og bør vite selv at det ikke er rett

Anonymous poster hash: 05c12...a85
Skrevet

slutt og bland deg i andres saker, blir for dumt, de er voksene mennesker og bør vite selv at det ikke er rett

Det er ganske så tydelig at mange voksne mennesker ikke evner å se hva som er rett, i og med de eksponerer barna på denne måten. Hi har da ikke blandet seg heller, men lurer på om barna har noen rettigheter når det gjelder dette.

Og uansett: så klart man blander seg om barna kan lide for voksnes dumme valg!

Skrevet

Jeg ville heller ha vært på en blogg som baby, enn kliss naken på en skinnfell i format digert den gang det var vanlig ;)

Anonymous poster hash: 78166...f34

Skrevet

Nå er jo dette noe det blir advart mot da. Og det er ikke lov å legge ut bilder uten samtykke.

Du er sikkert en som mener at dine barn er din eiendom og dermed gjelder ikke dette deg.

Anonymous poster hash: 7d22d...0be

Skrevet

Barn trenger at andre voksne blander seg. 

Anonymous poster hash: 5f64b...0b3
Skrevet

Nå er jo dette noe det blir advart mot da. Og det er ikke lov å legge ut bilder uten samtykke.

Du er sikkert en som mener at dine barn er din eiendom og dermed gjelder ikke dette deg.

Anonymous poster hash: 7d22d...0be

synes foreldrene skal gjøre det de vil selv, INGEN andre har noe med det og gjøre, og ja legger ut bilder av mine barn,men på facebook og kun til de i familien, farlig gitt

Skrevet

Jeg må bare spørre her:

Veldig enig med deg, dette er noe jeg har tenkt mye på i det siste faktisk..

Jeg lurer på hvordan ettervirkningene for disse mammabloggerbarna blir når de vokser til og kommer i tenårene, og forstår at der ligger massevis av bilder og pinlige fortellinger om dem ute på nett. Som attpåtil foreldrene har lagt ut 😕

For ikke å snakke om at de vil bli lette mobbeoffet pga disse bildene og det som står skrevet om dem.

Jeg vil tro man kan melde til barnevernet om man reagerer veldig på hva som blir lagt ut i forhold til et barn. Hva de gjør med en slik bekymringsmelding aner jeg ikke.

Burde absolutt vært et eget lovverk i forhold til dette, problemet er vel at mammablogging er et forholdsvis nytt fenomen dom vi ikke ser ettervirkningene av helt enda..

Godt å se at andre også reagerer! Jeg får helt vondt i magen av disse ungene og jeg synes virkelig ikke at det moren gjør er ok. Aner ikke om barnevernet ville tatt en eventuell bekymringsmelding på bakgrunn av eksponering av barn i blogg og sosiale medier seriøst.

Noen med erfaring?

Skrevet

Jeg har ikke blandet meg... enda.

Men jeg har lyst, og lurer på om det i så fall finnes retningslinjer for eksponering av barn.

Jeg mener at forsvarsløse barn fortjener at andre voksne blander seg dersom de observerer noe som ikke virker greit. Barn har rett til å bli sett og tatt på alvor. Og de har rett på et privatliv like mye som oss andre.

Noen av disse mammabloggere utleverer barna sine så til de grader at jeg blir helt sjokkert! Attpåtil tjener de penger på det. Det er så drøyt! Og det virker som at mødrene bare får holde på uten at noen griper inn. Det synes jeg ikke er greit!

Skrevet

Jeg leser ikke mammablogger, men kikker inn en sporadisk gang. Synes ikke det har vært noe å heve øyebryna over. Jeg ville derimot reagert om foreldre skrev om "vanskelige" barn i barneskole/-ungdomsskolealder. Å legge ut bilder av små barn klarer jeg ikke helt å se problemet med. Tar barna skade av det? Er det noen som har sett tilbake på bilder av seg selv som barn og tenkt at dette bildet må INGEN se?? Tror de fleste synes de selv var søte som små. Når man når en viss alder derimot..

Jeg har vel heller reagert på hvordan mor fremstiller seg selv og at dette kan være flaut for barna å lese om når de blir større. Men det må da være mye verre for barna til diverse kjendiser og amerikanske mødre som pusher barna til modellshow og realityserier.

Anonymous poster hash: bb6d2...445

Skrevet

Nå er det heller ikke sånn at barn av "blonde mødre" automatisk blir som sin mor eller tar skade av mors dårlige dømmekraft når det kommer til eksponering/selvdyrkelse. Bare se på Alicia Douvall og hennes datter Georgia. Georgia kunne vel ikke blitt mer ulik sin mor?

Anonymous poster hash: bb6d2...445

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...