Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2015 #1 Skrevet 21. oktober 2015 Jente 2,5 år. Jente 2 uker. Hva er ditt beste tips eller din erfaring fra tiden med nyfødt? Gjerne spesifiser alder da det ikke blir det samme for en 8-åring og en 2-åring. Anonymous poster hash: 733af...597
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2015 #2 Skrevet 21. oktober 2015 Jeg har den forskjellen mellom mine. Ikke opplevd noe sjalusi. Det vi gjorde var at eldste fikk delta i alt med baby. Han ble aldri "satt på vent" fordi at lillebror krevde oppmerksomhet. Han fikk være med å mate (hente gulpeklut, ammepute osv.) Han fikk rape baby, han fikk skifte bleie (med tilrettelegging, var med å hjalp) Velge klær på baby. Og når endelig baby sov, så fikk han velge hva vi skulle gjøre.. La de "leke" sammen. Ta med baby når storesøster leker på gulvet. La de være ved siden av hverandre når du er der, slik at du kan snakke med begge og leke med storesøster samtidig som du er med baby. Jeg tror det er viktig å ikke sette de opp mot hverandre. Ikke sette 2åringen på vent fordi at baby skal sove, eller spise.. Heller la de delta.. Når du mater, så la henne hjelpe til, eller la hun sitte i den ene armkroken, så kan dere lese bok for eksempel. Eller se barnetv. Ikke si at dere ikek kan ditt og datt pga baby. Nå er mine 3 og 5, og de er verdens beste venner. krangler selvsagt iblandt, men det er jo en del av det å ha søsken. Anonymous poster hash: 8e2f1...41b
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2015 #3 Skrevet 21. oktober 2015 Jeg har den forskjellen mellom mine. Ikke opplevd noe sjalusi. Det vi gjorde var at eldste fikk delta i alt med baby. Han ble aldri "satt på vent" fordi at lillebror krevde oppmerksomhet. Han fikk være med å mate (hente gulpeklut, ammepute osv.) Han fikk rape baby, han fikk skifte bleie (med tilrettelegging, var med å hjalp) Velge klær på baby. Og når endelig baby sov, så fikk han velge hva vi skulle gjøre.. La de "leke" sammen. Ta med baby når storesøster leker på gulvet. La de være ved siden av hverandre når du er der, slik at du kan snakke med begge og leke med storesøster samtidig som du er med baby. Jeg tror det er viktig å ikke sette de opp mot hverandre. Ikke sette 2åringen på vent fordi at baby skal sove, eller spise.. Heller la de delta.. Når du mater, så la henne hjelpe til, eller la hun sitte i den ene armkroken, så kan dere lese bok for eksempel. Eller se barnetv. Ikke si at dere ikek kan ditt og datt pga baby. Nå er mine 3 og 5, og de er verdens beste venner. krangler selvsagt iblandt, men det er jo en del av det å ha søsken. Anonymous poster hash: 8e2f1...41b For en idyll! Jeg har ingen råd annet en å prøve det hun over beskriver og håpe at dette funker for dere. Og håpe at ikke eldste får babyen til å gråte hver gang han "hjelper til" eller "leker" med baby og at du ikke må amme 24 ganger ila døgnet. Nå er de 3 og 6 og endelig kan de leke litt uten at noen får kul eller de krangler så det blir månelyst. Anonymous poster hash: df042...cef
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2015 #4 Skrevet 21. oktober 2015 Tar gjerne imot råd fra noen som har opplevd sjalusi, det er en vesentlig del av spørsmålet mitt. Vi er oppegående mennesker og har lest tips og råd siden midt i svangerskapet. Vet at man skal inkludere storesøster osv. Men når storesøster ikke skjønner at hun er for hardhendt, hun ikke vil hente gulpeklut, lillesøster henger i puppen osv. Da er det ikke like idyllisk som hun over beskriver. Det hun gjorde i sin situasjon fungerer ikke nødvendigvis for et annet barn. Storesøster her får mye tid med meg alene. Vi har de samme kveldsrutinene der jeg og hun spiser kveldsmat sammen, uten baby tilstede. Osv osv... Hun elsker alenetiden vår, men hun spør hele tiden etter lillesøster. Vil alltid kose lillesøster, men klorer, tar i øynene og er veldig hardhendt uten at det er med vilje nødvendigvis. Bra det fungerer for noen, men håper noen med rake motsetningen til hun over har noe å dele... Anonymous poster hash: 733af...597
TPK Skrevet 21. oktober 2015 #5 Skrevet 21. oktober 2015 Elste var to år og to mnd da han ble storebror. La storesøster være med å stelle, legge, kose. Ammetid kan være et fint tidspunkt å f.eks lese bok med eldste for da er babyen stille (hvis du er heldig). Hun kan velge klær til babyen, finne frem leker etter hvert, gjøre klart til bading, få æren av å "passe" babyen mens du er på do osv. Gi henne ansvar og vis at du trenger henne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå