Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #1 Skrevet 20. oktober 2015 Nå er julebordsesongen her snart og da er det julemat som servers i de fleste tilfeller og selvfølgelig i jula. Men jeg er vel ikke den eneste som ikke er glad i julemat? Sauekjøtt spiser jeg ikke og ribbe er så smakløst (aldri smskt god ribbe med mye smak) og fult av ekkelt fett. Jeg er ikke hysterisk ang fett og vekta mi, jeg syns bare at sånt fett/svor er ekkelt. Jeg er oppvokst med kalkun på julaften men av en el annen grunn så er ikke det like godt lenger syns jeg. Kanskje fordi jeg har vent meg til mye krydder og gode smaker. Nå har det blitt sånn at jeg gjerne heller vil spise en burger eller pizza på julaften, men reisdyrstek eller oksestek hadde og vært godt. De gangene jeg kan dra på julebord og velge å ikke spise maten man få så velger jeg å spise meg mett hjemme først, men blir som regel hjemme istedenfor, for er uansett ikke stor fan av jobbfester (eldre fulle gifte menn som prøver seg på oss unge kvinner hele kvelden, usj!). Folk får tenke hva de vil om meg men det er bare en fest. I år skal vi feire jul hos svigers og ja maten er ikke alt men svigermors tørre og smakløse ribbe er ikke noe jeg gleder meg til. Jeg overlever, kommer ikke til å si noe og kommer til å spise, men å nyte det gjør jeg ikke. Får heller kose oss hjemme i romjula med god mat Andre som kjenner seg igjen? Anonymous poster hash: fdfc2...f12
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #2 Skrevet 20. oktober 2015 Haha kjenner meg igjen i det med svigermors tørre og smakløse ribbe, men ellers elsker jeg ribbe når den er tilberedt på riktig måte (dvs ikke tørr og smakløs). Anonymous poster hash: 75221...07f
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #3 Skrevet 20. oktober 2015 Innemellom har jeg de hyggeligste stundene når det blir servert knekkebrød og besk kaffe, det er selskapets skyld som gjør at stunden blir koselig og ikke minst, hvilken innstilling man selv har. Jeg spiser kun medisterkake på juleaften fordi jeg ikke er glad i julepølse eller ribbe, men som jeg gleder meg til jul!!! Sitte sammen med familien, prate og ha det hyggelig... spiller fint liten rolle hva som blir servert. Anonymous poster hash: 55f5e...ac6
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #4 Skrevet 20. oktober 2015 Haha kjenner meg igjen i det med svigermors tørre og smakløse ribbe, men ellers elsker jeg ribbe når den er tilberedt på riktig måte (dvs ikke tørr og smakløs). Anonymous poster hash: 75221...07f Har fått servert ribbe av mange og det er alltid tørt Anonymous poster hash: fdfc2...f12
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #5 Skrevet 20. oktober 2015 Innemellom har jeg de hyggeligste stundene når det blir servert knekkebrød og besk kaffe, det er selskapets skyld som gjør at stunden blir koselig og ikke minst, hvilken innstilling man selv har. Jeg spiser kun medisterkake på juleaften fordi jeg ikke er glad i julepølse eller ribbe, men som jeg gleder meg til jul!!! Sitte sammen med familien, prate og ha det hyggelig... spiller fint liten rolle hva som blir servert. Anonymous poster hash: 55f5e...ac6 Egentlig helt enig men på selveste julafen så ønsker jeg å spise god mat, mat som gjør meg glad og ikke skuffa. Selv om selskapet er det aller viktigste. Resten av årret kan jeg spise knekkebrød bare jeg er med hyggelige folk Anonymous poster hash: fdfc2...f12
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #6 Skrevet 20. oktober 2015 Haha kjenner meg igjen i det med svigermors tørre og smakløse ribbe, men ellers elsker jeg ribbe når den er tilberedt på riktig måte (dvs ikke tørr og smakløs). Anonymous poster hash: 75221...07f Har fått servert ribbe av mange og det er alltid tørt Anonymous poster hash: fdfc2...f12 Du får komme og smake på vår da, den er aldeles nydelig. Anonymous poster hash: 75221...07f
magica fra tryll Skrevet 20. oktober 2015 #7 Skrevet 20. oktober 2015 Veldig praktisk å være vegetarianer..
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #8 Skrevet 20. oktober 2015 Veldig praktisk å være vegetarianer.. Her og! Julestek med deilig tilbehør. Mmm Anonymous poster hash: c3bff...2bd
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #9 Skrevet 20. oktober 2015 Du skal ikke se bort fra at svigermor vil sette pris på om du tilbyr deg å stå for julemiddagen i år - da kan du lage en saftig juleribbe med sprø svor Ellers virker du jo som en solstråle, må jeg si Anonymous poster hash: 8dcfd...a59
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #10 Skrevet 20. oktober 2015 Du skal ikke se bort fra at svigermor vil sette pris på om du tilbyr deg å stå for julemiddagen i år - da kan du lage en saftig juleribbe med sprø svor Ellers virker du jo som en solstråle, må jeg si Anonymous poster hash: 8dcfd...a59 Om du mener at jeg er sur så har du valgt å lese innlegget mitt slik fordi jeg er ikke sur Svigermor kommer aldri til å la meg lage julematen i hennes hus Hos oss er det trangt så kan ikke ha selskapsgjester her dessverre. Men hadde jeg fått laget julemat hos svigermor så hadde jeg valgt noe helt annet enn ribbe En stek kaskje Anonymous poster hash: fdfc2...f12
3 i april Skrevet 20. oktober 2015 #11 Skrevet 20. oktober 2015 Fåreslå for svigermor at siden hun er så snill og stå for julaften med alt det innebærer av handling, pynting, skaffe juletre og husvask så vil du gjerne stå for middagen 😉 da kan du slå til med ribbe og steik av et eller annet slag. Tilbehøret er vel stort sett det samme 😊 Mulig flere syns at stek var godt og gjerne vil spis det beste år også 😊 selv spiser vi pinnekjøtt , men jeg lager ribbe i tillegg siden det er barnas julefavoritt på matfronten.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #12 Skrevet 20. oktober 2015 Fåreslå for svigermor at siden hun er så snill og stå for julaften med alt det innebærer av handling, pynting, skaffe juletre og husvask så vil du gjerne stå for middagen 😉 da kan du slå til med ribbe og steik av et eller annet slag. Tilbehøret er vel stort sett det samme 😊 Mulig flere syns at stek var godt og gjerne vil spis det beste år også 😊 selv spiser vi pinnekjøtt , men jeg lager ribbe i tillegg siden det er barnas julefavoritt på matfronten. Som jeg skrev over så slipper jeg ikke til på hennes kjøkken. Dessuten så er vi bare 4 styk som skal spise så å lage to retter blir litt voldsomt, men god ide Anonymous poster hash: fdfc2...f12
Gjest Hercule Poirot Skrevet 20. oktober 2015 #13 Skrevet 20. oktober 2015 Åh... Og julemat som er så godt! Deilig saftig ribbe, med knasende sprø svor. Mmmmm! Og lefse med kald ribbe eller sylte. Det blir ikke jul uten ribbe!
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #14 Skrevet 20. oktober 2015 Julaften aldri så mye... Bedre å feire i godt selskap enn i ensomhet med god ribbe. Anonymous poster hash: 102b5...9f5
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #15 Skrevet 20. oktober 2015 Gruer meg til julemat. Det breker og nøffer når jeg ser ribbe og pinnekjøtt. Nyttårsaften fikk jeg igjennom taco eller tapas. Anonymous poster hash: 5f8c5...e89
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #16 Skrevet 20. oktober 2015 Jeg er ikke glad i julemat, jeg spiser kun medisterkaker og tilbehør på julaften. Mitt ene barn spiser kun poteter og brun saus. Mannen skal helst ha pinnekjøtt, pølser, ribbe og medisterkaker. Søskenbarnet mitt spiste bare maiskolbe en julaften. Hun utbrøt under middagen: endelig noe jeg liker. Mamma hadde finni mais i frysen når hun skulle finne jordbær til desserten i frysen og tenkte de gule frisket opp som pynt. Men pynten har blitt fast tradisjon i familien min nå, for da får hun ene som ikke er glad i noe julemat noe. Heldigvis er det kun julaften mannen vil ha julemat, så det er eneste dag i julen vi har det. Jeg mister matlysten av all den feite maten over alt, så desember er en slanke måned for meg. Anonymous poster hash: 41a23...a50
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #17 Skrevet 20. oktober 2015 Fåreslå for svigermor at siden hun er så snill og stå for julaften med alt det innebærer av handling, pynting, skaffe juletre og husvask så vil du gjerne stå for middagen 😉 da kan du slå til med ribbe og steik av et eller annet slag. Tilbehøret er vel stort sett det samme 😊 Mulig flere syns at stek var godt og gjerne vil spis det beste år også 😊 selv spiser vi pinnekjøtt , men jeg lager ribbe i tillegg siden det er barnas julefavoritt på matfronten.Som jeg skrev over så slipper jeg ikke til på hennes kjøkken. Dessuten så er vi bare 4 styk som skal spise så å lage to retter blir litt voldsomt, men god ide Anonymous poster hash: fdfc2...f12 Bor du i ett kott? For om ikke så burde det være fullt mulig for deg å ha juleselskap for 4stk.. Ellers må jeg si at jeg er glad jeg ikke skal feire jul med deg, for folk som surmuler over julemiddag er mer ødeleggende for julekvelden enn fulle onkler. Er det mulig å begynne å bitche om julemiddagen i oktober? Og ikke være villig til å gjøre noe med det! Anonymous poster hash: 97568...abe
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #18 Skrevet 20. oktober 2015 Slenger meg med på det veggisen over sa. I år blir det veggisterkaker med deilige julekrydder sammen med det andre spiser som tilbehør til pinnekjøtt. Veggisterkaker, rødkål og kålrabistappe er mer enn bra nok på både julaften og nyttårsaften. Anonymous poster hash: 7b9f7...2c2
Gjest Antarctica Skrevet 20. oktober 2015 #19 Skrevet 20. oktober 2015 Nå er julebordsesongen her snart og da er det julemat som servers i de fleste tilfeller og selvfølgelig i jula. Men jeg er vel ikke den eneste som ikke er glad i julemat? Sauekjøtt spiser jeg ikke og ribbe er så smakløst (aldri smskt god ribbe med mye smak) og fult av ekkelt fett. Jeg er ikke hysterisk ang fett og vekta mi, jeg syns bare at sånt fett/svor er ekkelt. Jeg er oppvokst med kalkun på julaften men av en el annen grunn så er ikke det like godt lenger syns jeg. Kanskje fordi jeg har vent meg til mye krydder og gode smaker. Nå har det blitt sånn at jeg gjerne heller vil spise en burger eller pizza på julaften, men reisdyrstek eller oksestek hadde og vært godt. De gangene jeg kan dra på julebord og velge å ikke spise maten man få så velger jeg å spise meg mett hjemme først, men blir som regel hjemme istedenfor, for er uansett ikke stor fan av jobbfester (eldre fulle gifte menn som prøver seg på oss unge kvinner hele kvelden, usj!). Folk får tenke hva de vil om meg men det er bare en fest. I år skal vi feire jul hos svigers og ja maten er ikke alt men svigermors tørre og smakløse ribbe er ikke noe jeg gleder meg til. Jeg overlever, kommer ikke til å si noe og kommer til å spise, men å nyte det gjør jeg ikke. Får heller kose oss hjemme i romjula med god mat Andre som kjenner seg igjen?Anonymous poster hash: fdfc2...f12 Mye av julematen er overvettes feit og søt. Noe vi sikkert satte pris på for 200 år siden, men det trengs jo ikke nå. Vi har vilt (når jeg får bestemme) eller and (når mannen får bestemme) og begge deler setter jeg pris på. Viltet er enten rein eller rype, unntaksvis kan det være hjort. Hvis ungene hadde bestemt hadde vi spist risengrynsgrøt, antar jeg, så jeg tør ikke spørre dem...
Salomine Skrevet 21. oktober 2015 #20 Skrevet 21. oktober 2015 Min manns familie kan ikke overleve julaften uten ribbe, medisterkaker og medisterpølser...min familie sverger til torsk. Siden ribbe jo og er godt , blir det ribbe med alt når vi er smmen med dem og så er vi så avhengige av torsken at når vi er alene om kvelden så koker vi noen skiver juletorsk og storkoser oss. Ei venninne av meg serverer ribbe, medisterpølse, medisterkaker, lutefisk,pinnekjøtt og rømmegrøt på julaften slik at alle skal få dekket sine behov. Ellers må jeg vel si at jeg synes julemat på julebord, cafeer osv sjelden er god, det lages for store porsjoner de blir liggende lenge og maten blir tørr svoren er ikke sprø osv.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2015 #21 Skrevet 21. oktober 2015 Ja! Jeg liker ikke noe julemat da jeg ikke er glad i kjøttmat (men unntak av noen påleggstyper og godt stekt kylling) eller sjømat (siden både lutefisk og torsk er ansett som julemat en del steder). Jeg lager meg bare en god salat på julaften, jeg. Putter oppi masse godt, som soltørkede tomater, nøtter/kjerner, fetaost, skinke eller kylling osv osv, og baker godt brød til. Julebord på jobben er det en stund siden jeg har vært på. Sist jeg var ble jeg sittende å spise ritz-kjeks til "middag" da det kun ble servert pinnekjøtt og ribbe... hadde jeg visst det, kunne jeg i det minste spist før jeg kom. Anonymous poster hash: 808bc...a0a
Miss Chocolate Skrevet 21. oktober 2015 #22 Skrevet 21. oktober 2015 Haha kjenner meg igjen i det med svigermors tørre og smakløse ribbe, men ellers elsker jeg ribbe når den er tilberedt på riktig måte (dvs ikke tørr og smakløs). Anonymous poster hash: 75221...07f Har fått servert ribbe av mange og det er alltid tørt Anonymous poster hash: fdfc2...f12 Lag den selv da 😄😋😋
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2015 #23 Skrevet 21. oktober 2015 Hva med og ta med litt røkt/gravet laks og pepperørret? Ikke si fra, bare kom med det,- og si at i år ville du overraske med en lite forrett. Antar dere har dessert,- si at "i år slår vi til med 3-retters julemiddag svigermor"!!! Ta med i tillegg litt majones og god sennep, sammen med litt ruccolasalat og cherrytomater og litt godt brød, og flatbrød så har dere "forrett" mens dere venter på svigers "tørre ribbe",- så forsyner du deg litt ekstra av dette...... Er du ekstra flink, lager du flatbrødet selv. Ingenting er som hjemmelaget flatbrød Og det kan man spise ekstra av i tillegg, under middagen,- med godt smør...Nam Selv har vi kalkun, vi har det hjemme hos oss, min tradisjon, mannen er vandt med ribbe. Jeg synes ribbe er hverdagsmat, og liker ikke smaken særlig. Eller konsistensblanding av sprø svor, mørt kjøtt og geleaktig fett...Æsj..... Men mannen er ikke begeistret for "tørr kalkun" (den er IKKE tørr, for og si det sånn. Jeg kan kalkun!) så vurderer og overraske ham og foreslå noe annet i år. det blir IKKE ribbe eller fisk da! Men det ligger laaaaangt inne.. med to kresne barn, som faktisk LIKER kalkun og alt vi har av tilbehør, er det ekstra vanskelig...Kan ikke ha Santa Maria Taco heller! Anonymous poster hash: 6335a...db3
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2015 #24 Skrevet 21. oktober 2015 Jeg liker ikke ribbe eller julepølse, men her blir det alltid laget gode grove kjøttkaker, så da spiser jeg det, med saus, potet og grønnsaker til. Og synes det er godt. Samme gjør barna. Men i år så feirer vi alene, og da tror jeg det blir en stek, og muligens blir det sushi på minste. Han liker ikke stek, og sushi er favoritten. Anonymous poster hash: 03562...fbc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå