Gå til innhold

Dagsoving 3-4 mnd gammel baby

3pluss1

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvordan sover deres 3-4 mnd gamle babyer på dagene? Tenker på de som har begynt å få en døgnrytme der de legger seg tidlig.

Jeg synes dagsovingen varierer veldig! Mini er 3,5mnd. Noen dager har han 4 korte dupper på 45 min - og holder det gående og er smørblid i 2 timer før han blir trøtt igjen. Noen dager er han kjempetrøtt og orker knapt å være våken 1 time før han begynner å sutre... Lurene er sjeldent lenger enn 45 min, så da blir det mange av dem!

Han kan sove lenger om jeg ligger sammen med ham, men han våkner alltid litt opp etter en søvnfase. Også om jeg triller ham. Da våkner han helt opp og må sutre og sovne igjen (tar gjerne 15 min).

Han har såvidt begynt å ta smokk, men han er veldig selektiv på når han vil ha den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette lurer jeg også på. Kjenner meg veldig igjen i beskrivelsen av hvordan han noen dager vil sove mye mer enn andre. Jeg har prøvd å skrive ned når han sover ette par dager og ser att det er ett visst mønster. Han sover som regel rundt 2-3 timer totalt frem til kl 15. Så har han en ny lur rundt tiden mannen kommer hjem (16-17). Da sover han gjerne 1 time til. Så legger vi han mellom kl 19:30-20:30 og han sover til mellom 07:30 - 08:30. 

Jeg tror ikke han alltid sover så mye mer på "sovedagene", men att han er mer sur og vil ligge for seg selv til han klarer å sovne. Min teori er att han har blitt overtrøtt tidlig på dagen og att han derfor bruker lang tid på å falle til ro, og det kan gjerne ta en hel dag før han er tilbake i rutinen. Det blir da mindre tid til lek og det kan oppleves som att han har sovet mye mer, selv om han gjerne har ligget våken og sutret og gjerne sovet lett med hyppige oppvåkninger disse dagene. Jeg tror også att noen sovedager kan skyldes sprang i vekst/utvikling.

Håper det er noen her som har noen råd om hvordan man får de inn i en god søvnrutine på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min baby er nå 4,5 mnd, men han har lagt seg kl 18 siden han var 2 mnd gammel, og da sover han til ca 06.30 neste dag (med unntak av måltider i løpet av natten selvfølgelig). Soving på natta er altså er veldig rutine, men dagsoving varierer VELDIG! Jeg prøver egentlig bare å følge hans rytme.. Og når jeg tror jeg har begynt å skjønne søvnmønsteret på dagen så endrer det seg.. Det eneste som er standard er at duppene stort sett ikke er spesielt lange, og at han er våken max 2,5 time før han må sove igjen. Det har hendt at han har slått til med noen lange dupper da, spesielt hvis vi har planer.. ;-)

Anonymous poster hash: b8573...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 4.5 måned og sover godt om natta.

Dagsovingen er det så som så med. Hun begynte å ta 30 minutters dupper for noen uker siden.

Hun våkner rundt 7.30 og tar første dupp ca 9. 

Neste dupp er rundt 11 tiden. Jeg kan som regel få henne til å sove mer om jeg er der for å dytte inn smokken etter 30 minutter. Jeg må bruke 10 minutter eller noe sånt på det, men da kan hun som regel sove videre alt fra 30 minutter til 2 timer. 

Hvis hun bare sover en halvtime så må hun sove igjen rundt 14 tiden. Og så igjen rundt 17 tiden. Og noen dager må hun sove hver time virker det som.  Hun legger seg for natta ca 19. 

Jeg følger bare babyens rytme på sovingen. Noen ganger må jeg legge henne ørten ganger om dagen, mens andre dager sover hun gode, lange dupper. 

Hun er gudskjelov veldig enkel å legge, ned i senga med smokken og koseteppet så sover hun av seg selv innen noen minutter. 

Det var verre med storesøstra som jeg måtte bysse og bære på i opptil en time før hun sovnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagene varierer litt. Kommer også an på om vi triller og hvor lange trilleturer vi tar. Men han sover fra 20-21 til 07-08 hver natt(med ca. 2 amminger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...