Gå til innhold

Har du tenkt slik?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sagt av økonomen Hallgeir Kvalsheim fra luksusfellen:

”Folk har en oppfatning om at hvis du er uforstandig med økonomien, så er du det i livet for øvrig. De fleste vi møter er derimot ressurssterke, har gode familieforhold, god utdannelse og får strålende skussmål fra sine nærmeste og kolleger. Det er bare den ene viktige foten, privatøkonomien, de ikke behersker.”

Anonymous poster hash: 2a962...a0c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet av erfaring at når jeg ble alvorlig syk så kom inkassokrav eller purringer og betalingspåminnelser i fleng.

Livet var totalt kaos.

Jeg glemte å sette over til kontoen for boliglån 😳

Jeg fikk SMS fra Lånekassen.

Jeg fikk inkassovarsel på mobilen.

P-bota ble ikke betalt.

Det ble fullstendig kaos i økonomien.

Det fortsatte i 3 mnd, jeg var så full av smerter og elendighet at jeg holdt på å klikke.

Jeg vet at ei venninne i skilsmisse ikke betalte boliglånet sitt på fire måneder og måtte på samtaler med banken da det ble sagt opp.

Anonymous poster hash: cc741...287

Skrevet

Ja. Er man så oppegående klarer man å betale regninger også. Selvsagt, alle kan komme i en uheldig situasjon, men de som er i Luksusfellen er jo med fordi ting har eksalert og kommet ut av kontroll. Er man oppegående nok tar man tak i problemet og får ordnet opp.

Skrevet

”Folk har en oppfatning om at hvis du er uforstandig med økonomien, så er du det i livet for øvrig. De fleste vi møter er derimot ressurssterke, har gode familieforhold, god utdannelse og får strålende skussmål fra sine nærmeste og kolleger. Det er bare den ene viktige foten, privatøkonomien, de ikke behersker.”

Selv om folk er helt oppegående, så betyr det ikke at de er i helt i balanse og i kontakt med seg selv. Det å bruke over evne, samt å gjemme unna regninger, er ofte et symptom på noen følelser de ikke klarer å møte. Det blir som trøstespising. De bruker over evne, i stedet for å ta tak i det egentlige problemet fordi det blir en slags trøst. Da spiller det ingen rolle om du er "naver", sykepleier eller advokat. Det kommer mer an på din psyke og de mestringsstrategiene du velger.

Anonymous poster hash: ef91b...7e2

Skrevet

Ja. Er man så oppegående klarer man å betale regninger også. Selvsagt, alle kan komme i en uheldig situasjon, men de som er i Luksusfellen er jo med fordi ting har eksalert og kommet ut av kontroll. Er man oppegående nok tar man tak i problemet og får ordnet opp.

Her bekrefter du bare at du selv er en av mange som tydeligvis ikke forstår at det du tror ikke stemmer. Det er dine egne fordommer som snakker her.

Ikke rart mange mennesker med gjeldsproblemer holder det for helt seg selv, når de risikerer at det trekkes en hel rekke gale negative slutninger om dem generelt, dersom de er åpne om det.

Skrevet

Selv om folk er helt oppegående, så betyr det ikke at de er i helt i balanse og i kontakt med seg selv. Det å bruke over evne, samt å gjemme unna regninger, er ofte et symptom på noen følelser de ikke klarer å møte. Det blir som trøstespising. De bruker over evne, i stedet for å ta tak i det egentlige problemet fordi det blir en slags trøst. Da spiller det ingen rolle om du er "naver", sykepleier eller advokat. Det kommer mer an på din psyke og de mestringsstrategiene du velger.

Anonymous poster hash: ef91b...7e2

Festlig at så mange her mener at de vet dette bedre mye enn ekspertene som har møtt flere hundre i samme situasjon....

Her trekker du enkelte underlige konklusjoner som du ikke har belegg for. Økonomiske problemer kan ha en rekke årsaker, og strategiene folk tar i bruk i møte med dette er heller ikke et generelt tegn på verken ubalanse eller psykiske problemer.

Har du et regnestykke som går tusener i minus uansett hvordan du regner, kreditorer som ikke vil rikke seg, lønnstrekk som tar alt som er til overs slik at resterende kreditorer ikke får sitt, ingen muligheter for høyere inntekt, ingen mulighet for gjeldsordning fordi du ikke har fast jobb eller annet. Ja, da er det nok sunnere å ha en mental strategi som gjør at ikke bekymringen for det du faktisk ikke kan løse (i dette tilfellet økonomi) påvirker alt annet også.

Skrevet

De episodene jeg har sett av Luksusfellen, har i liten grad presentert mennesker jeg opplever som oppegående og velfungerende på andre felt i livet. Uavhengig av hva Kvadsheim måtte tenke om dem.

Anonymous poster hash: 8adf2...a25
Skrevet

Jeg ble syk og mistet totalt oversikt over økonomien i samme slengen.

Alt hopet seg opp og jeg kan fortsatt ikke forklare hva som skjedde, men i løpet av bare noen mnd var privatøkonomien min helt ødelagt.

Jeg klarte ikke på egenhånd å fikse det, så ble jo bare værre og værre.

Da jeg hadde nesten 200.000 i gjeld - ikke brukt på fest og morro, fikk jeg hjelp.

Brukte 3 år på å få betalt ned alt og i løpet av de 3 årene har også alt annet falt på plass i livet.

Har en svoger som er advokat. Alt er "på plass", ikke noe kaotisk liv i heletatt. Styrer praksisen perfekt. Men privatøkonomien har han null greie på..

Han kjører den i grøfta med jamne mellomrom. Kona har tatt over alt nå og han får bare litt lommepenger.

Så tror absolutt det er flere som han, der det kun er økonomien de ikke får til

Anonymous poster hash: ee075...1fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...