Gå til innhold

Er moren min alkoholiker?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan vet man om noen er alkoholiker?

 

Jeg synes min mor drikker for mye. Det er for mye fokus på alkohol i hennes tilværelse. Hun bruker påskudd som f.eks nyte vin til maten, nyte vin på balkongen i fint høstvær, gjester etc... Eller er det normalt forbruk?

Jeg er selv avholdsmenneske og har tidligere sagt nei til at hun fikk ta med sønnen min på 4 år med på ferie da jeg vet at hun ikke vil holde seg unna alkohol. Ferie betyr alkohol på balkongen i sola. Hun "må" drikke alkohol i forbindelse med flyreiser da hun har flyskrekk. Må nyte vin til maten.

 

Nå kom hun til oss på onsdag og skulle passe sønnen min til fredag. Fredag ringte hun og ba meg dra innom polet og kjøpe "fly-vin". Jeg hadde akkurat startet og sa der lå en flaske vin i kjøleskapet.. Men den hadde hun drukket opp. Ble masse krangel og jeg måtte snu og kjøpe den kartongen med vin hun ba om. Da jeg kom hjem, drakk hun fredag kveld, lørdag kveld og søndag før flyet gikk. Er dette normalt forbruk?

 

For all del, hun får bare leve som hun vil. Uansett om dette er normalt alkoholkonsum, trekker jeg meg unna. Jeg er også utrolig skuffet over at hun drakk alkohol mens hun hadde ansvar for sønnen min.

 

Anonymous poster hash: 066d7...39a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er litt vanskelig å si. Hvis hun ikke greier å la være å drikke, da har hun definitivt et alkoholproblem. Når man går fra å ha et alkoholproblem til å være alkoholiker vil jeg tro det er litt ulike meninger om, og det er nok en flytende grense der.

 

Men det trenger ikke være at hun ikke greier å la være å drikke. Kan være at hun bare ikke ser problemet at hun tar et glass eller to.

 

Uansett synes jeg det er forferdelig dårlig gjort av henne å drikke alkohol hvis du og hun har en avtale om at hun ikke skal drikke når hun passer barnet ditt. Det mener jeg er uakseptabelt! Og det har du all rett til å si fra om.

 

Drakk hun opp kartongen med vin i løpet av fredag, lørdag og søndag? I så fall mener jeg hun drikker så mye at det minst er et alkoholproblem - det er i hvert fall et stort konsum. Det at hun drikker før hun flyr når hun har flyskrekk, kan være forståelig, men likevel ser jeg det som bekymringsfullt, da det virker som om hun kanskje "selvmedisinerer" seg. Anbefal henne et flyskrekkurs.

 

Definisjonen av alkoholproblem er vel når en persons alkoholforbruk blir et problem for personen selv eller omgivelsene.

 

Uansett - du setter reglene for ditt barn og pass av ditt barn. Vil hun ikke respektere det så må også hun ta følgene ved at hun ikke får passe barnebarnet.

 

Jeg mener at man kan holde seg unna alkohol når man har ansvar for barn, men ett eller maks to glass vin en helgekveld hadde jeg likevel ikke kikket særlig på. Men ikke hver kveld, hver gang hun passer barnebarnet.



Anonymous poster hash: 47422...934
Gjest Antarctica
Skrevet

Alkoholiker? Ikke nødvendigvis.

I faresonen for å bli det? Helt klart.

Skrevet (endret)

Hvordan vet man om noen er alkoholiker?

 

Jeg synes min mor drikker for mye. Det er for mye fokus på alkohol i hennes tilværelse. Hun bruker påskudd som f.eks nyte vin til maten, nyte vin på balkongen i fint høstvær, gjester etc... Eller er det normalt forbruk?

Jeg er selv avholdsmenneske og har tidligere sagt nei til at hun fikk ta med sønnen min på 4 år med på ferie da jeg vet at hun ikke vil holde seg unna alkohol. Ferie betyr alkohol på balkongen i sola. Hun "må" drikke alkohol i forbindelse med flyreiser da hun har flyskrekk. Må nyte vin til maten.

 

Nå kom hun til oss på onsdag og skulle passe sønnen min til fredag. Fredag ringte hun og ba meg dra innom polet og kjøpe "fly-vin". Jeg hadde akkurat startet og sa der lå en flaske vin i kjøleskapet.. Men den hadde hun drukket opp. Ble masse krangel og jeg måtte snu og kjøpe den kartongen med vin hun ba om. Da jeg kom hjem, drakk hun fredag kveld, lørdag kveld og søndag før flyet gikk. Er dette normalt forbruk?

 

For all del, hun får bare leve som hun vil. Uansett om dette er normalt alkoholkonsum, trekker jeg meg unna. Jeg er også utrolig skuffet over at hun drakk alkohol mens hun hadde ansvar for sønnen min.

 

Anonymous poster hash: 066d7...39a

 

Svært høyt alkoholforbruk, samt et jevnt over "må ha" - forhold til alkohol. Ja, jeg vil nok si at hun enten er på grensen til å bli, eller er alkoholiker.

Endret av Virginia!
Skrevet

Du bør kanskje si noe om hvor mye hun drikker hver gang, ett glass, to glass, 3 glass...

 

Anonymous poster hash: ff51d...713

Skrevet

Du bør kanskje si noe om hvor mye hun drikker hver gang, ett glass, to glass, 3 glass...

 

Anonymous poster hash: ff51d...713

3 liter vin på 3 dager er ganske mange glass...

 

Anonymous poster hash: 31af5...904

Skrevet

Hmm. Jeg kjenner meg selv igjen i det å knytte alkohol opp mot sosiale settinger. F.eks drikker jeg ofte vin i forbindelse med besøk, ferier, helger, hyttetur ol. Det jeg ikke kjenner meg igjen i, og som jeg stusser på, er at hun "insisterer" på å drikke i så stor grad at det ender i en krangel og at hun drikker selv om hun er alene (eller sammen med dere, men alene om å drikke). Det synes jeg ikke ligger innenfor "normalen".



Anonymous poster hash: a8b79...2c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...