Gå til innhold

Hva blir riktig ang egenmelding og/eller sykemelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har blitt sjuk. Typisk influensa-symptomer med alt som hører til. Høy feber (til å være meg ihvertfall). Har vært småsyk en stund, men ikke være enn litt Paracet osv kan fikse, så har vært på jobb. Idag måtte jeg kaste inn håndkleet. Når jeg blir sjuk på denne måten pleier det å vare lenge. Sist gang, for 2-3 år siden, var jeg vekk fra jobb i over en uke. Måtte ha sykemelding til slutt. Her kommer spørsmålet: kan jeg be legen vurdere sykemelding nå, eller "må" jeg bruke opp egenmeldingsdagene først? Hvis jeg feks etter 3 dager hjemme ikke viser tegn til bedring, kan legen da tilbakedatere sykemelding?

Er sjelden sykemeldt, eller syk for den saks skyld, så bare lurer...

Anonymous poster hash: aebd2...577

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt kan du be om sykemelding fra dag 1. Men det vanlige er jo å vente noen dager og se om det går over. Ikke mye legen kan gjøre med influensa uansett. Tenker du at du må spare på egenmeldingene?

Skrevet

Selvsagt kan du be om sykemelding fra dag 1. Men det vanlige er jo å vente noen dager og se om det går over. Ikke mye legen kan gjøre med influensa uansett. Tenker du at du må spare på egenmeldingene?

Takk for svar. Nei, tenkte egentlig ikke å spare på egenmeldingene. Men når du sier det, så kan det jo se slik ut...! Da vet jeg ihvertfall at man kan tilbakedatere. Skal uansett vente å se an formen. HI

Skrevet

Som regel får man beskjed om å bruke egenmeldingsdagene først... De kan ikke tilbakedatere om du ikke har vært i kontakt med legekontoret. Ville ringt inn og "avtalt" med dem at du tar ut egenmelding de tre første dagene, så kan de evt tilbakedatere sykemeldingen etterpå.

Anonymous poster hash: 70888...328

Skrevet

Takk for svar. Nei, tenkte egentlig ikke å spare på egenmeldingene. Men når du sier det, så kan det jo se slik ut...! Da vet jeg ihvertfall at man kan tilbakedatere. Skal uansett vente å se an formen. HI

De kan ikke tilbakedatere, i såfall må du ta kontakt nå og be om at det blir vurdert som første sykedag. 

Anonymous poster hash: b15ab...58c

Skrevet

Nei, han kan ikke tilbakedatere med mindre du tok kontakt i dag. Men du kan vel bruke egenmelding i dag og i morgen, og evt få sykemelding fra onsdag? Hvis ikke må du i alle fall ringe legen og gi beskjed om tilstanden og planen din. Da kan de tilbakedatere tror jeg.

Skrevet

Er det ikke slik at når en egenmelding ender med sykmelding, så regnes de som en del av sykmeldingen og dermed er ikke egenmeldingsdagene brukt?

Anonymous poster hash: c6e2f...bb7

Skrevet

Er det ikke slik at når en egenmelding ender med sykmelding, så regnes de som en del av sykmeldingen og dermed er ikke egenmeldingsdagene brukt?

Jeg lurer på om det bare gjelder når man er IA bedrift

Anonymous poster hash: c6455...51e

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Nei, så lenge du bruker egenmelding først så er de brukt. Men det er jo like greit å få sykemelding om du tenker det blir langvarig.

Jeg bruker egenmelding på typ omgangssyke eller andre ting som går fort over. Lungebetennelse feks ble jeg sykemeldt for

Skrevet

Jeg lurer på om det bare gjelder når man er IA bedrift

Anonymous poster hash: c6455...51e

Ja, det er mulig.. Lenge siden jeg var syk mer enn egenmeldingsdagene (5-6 år) og da fikk jeg vite at egenmeldinger gikk inn under sykmeldingene..

Skrevet

Min lege har alltid skrevet sykemeldinger/legeerklæringer fra den dagen jeg ble syk. Leverer uanett ikke egenmeldingen før jeg er tilbake på jobb. Man går jo skjelden til lege første dag man er syk, man ser det oftest litt an for å se om man blir bedre av seg selv. Om legen ikke kunne tilbakedatere noen dager ville det jo vært merkelig. Fikk vannkopper i voksen alder. Gikk til lege dag 4 for da måtte jeg ha legerklæring. Legen spurte da fra hvilken dag jeg hadde vært hjemme og daterte derfra. Enkelt og greit.

Ville bli travelt for legene om alle kom springende dag 1 i tilfelle de ble så syk så lenge at de måtte ha sykemelding.

Anonymous poster hash: 291c3...d2e

Skrevet

Min lege har alltid skrevet sykemeldinger/legeerklæringer fra den dagen jeg ble syk. Leverer uanett ikke egenmeldingen før jeg er tilbake på jobb. Man går jo skjelden til lege første dag man er syk, man ser det oftest litt an for å se om man blir bedre av seg selv. Om legen ikke kunne tilbakedatere noen dager ville det jo vært merkelig. Fikk vannkopper i voksen alder. Gikk til lege dag 4 for da måtte jeg ha legerklæring. Legen spurte da fra hvilken dag jeg hadde vært hjemme og daterte derfra. Enkelt og greit.

Ville bli travelt for legene om alle kom springende dag 1 i tilfelle de ble så syk så lenge at de måtte ha sykemelding.

Anonymous poster hash: 291c3...d2e

De har ikke lov å tilbakedatere sykmelding. De kan gjøre det om du ringer de dagen og kommer til de dag 4, men utenom det skal de ha god grunn for å tilbakedatere

Skrevet

Kommet flere svar her ser jeg, og man er tydeligvis ikke enig... Tenker jeg ringer legen i morgen for å høre, så er jeg sikker i min sak 😊 Takk for svar forresten 😊 HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...