Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2015 #1 Skrevet 19. oktober 2015 Her har vi en 5. klassing som sliter på skolen. Jeg har i alle år prøvd å si ifra til skolen men ikke blitt hørt. I løpet av siste halvdel av 4.klasse fikk han ny lærer. Denne så heldigvis problemet og nå i høst har skolen satt i gang utredning. Dvs. at han får enklere lekser av en spesialpedagog og tilbringer noen timer nå og da sammen med denne. Leksene begynte å gå så bra. Dvs. at han mestret dem og gjorde dem uten for mye protester. Pappa har vært den som har gått gjennom skolesekken og fulgt opp der. Og sist uke skulle pappa følge opp leksene siden jeg måtte bort en kveld. Jeg fikk beskjed om at de var gjort når jeg kom hjem. Nå i dag (på morran) går jeg gjennom sekken for å lete etter ukeplanen. Den finner jeg ikke men finner der i mot lekser for flere uker tilbake som ikke har blitt levert. Og leksehefte for forige uke var ikke gjort. Når jeg tar dette opp så sier mannen at han har gjort leksene med han. To ark med regning som var stiftet sammen. Det var ikke leksene. Leksene eller gjenkjennelig. På første arket står det "lekser uke ..." og navnet på barnet. Leksene er 1-2 ark fra basisfagene....alltid. Pappa reagerer med å kjefte på barnet og mener han har blitt lurt. Jeg mener at pappa burde sett dette. Og jeg er mer skuffet over pappan enn over barnet. Hva i all verden gjør vi for å få rettet opp dette? Gutten skal gjøre leksene fra sist uke etter skolen i dag med meg. Men det er tydelig ett eller annet som gjør at han ikke leverer leksene. Innlevering av lekser har ikke vært et problem tidligere. Ikke før han begynte å få andre lekser enn de andre. Anonymous poster hash: a5a71...e25
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2015 #2 Skrevet 19. oktober 2015 Håpløst av mannen, men har ikke skolen oppdaget dette heller? OG en så stor unge skal faktisk klare å følge med litt selv også. Et normalt utrustet barn burde kunne holde orden på skolesaker og lekser når et er 10 etter min mening. Anonymous poster hash: d3eae...1a2
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2015 #3 Skrevet 19. oktober 2015 Har ikke hørt et pip fra skolen om dette. Er enig i at ungen er stor nok til å holde orden på dette selv. Desverre klarer han ikke det. Jeg er fullstendig klar over at mye av dette er min feil siden jeg ikke har kjempet nok eller hardt nok. Ungen har alltid vært pappagutt. Pappa spretter opp for den minste ting og sier ja til det meste. Jeg er litt mer "smør-den-skiva-selv" typen og sier slettes ikke ja til det meste. Ungen var langt ute i 2. klasse før han sluttet å få hjelp av pappa til å tørke seg i baken. Når han gikk i barnehagen leverte pappa. En dag kommer ped.lederen på avd. til meg når jeg hentet og sier at jeg måtte være snill å få pappa til å slutte å bære 5 åringen inn om morgenen. De andre ungene hadde begynt å legge merke til det. Det har vært mang en diskusjon mellom pappa og meg ang. disse tingene. Hver gang skjerper han seg for noen dager og så er det pån igjen. Er så lei av dette og ser at noe må skje NÅ men det kommer til å bli beintøft. Jeg er ikke feilfri, men har da oppdratt eldste barnet mitt til å bli en fornuftig og selvstendig 20 åring. Anonymous poster hash: a5a71...e25
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2015 #4 Skrevet 19. oktober 2015 Det er sikkert kjipt og delvis stigmatiserende for barnet å ha andre lekser enn de andre. Det er nok derfor han ikke leverer dem. Anonymous poster hash: c6cc7...184
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2015 #5 Skrevet 19. oktober 2015 En ting er at barnet må ha hjelp med leksene, men en 5. klassing bør klare å holde orden på hvilke lekser han /hun har. Hvis barnet sliter så mye at det ikke kan lese ukeplanen er det jo selvfølgelig delevis unskylt, men her virker det mer som et barn som ikke vil og som lyver om hva som er leksen. Det bør få konsenser på skolen. Leksene skal være en avtale mellom lærer og elev. Ta eventuelt kontakt med skolen om hvorfor ikke leksene blir kontrolert. Anonymous poster hash: 83d18...e83
Tro smo konosoro Skrevet 19. oktober 2015 #6 Skrevet 19. oktober 2015 Det er jo kjempeflaut og levere andre lekser enn de andre i klassen... Finn en annen ordning for innlevering.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2015 #7 Skrevet 19. oktober 2015 Det er jo kjempeflaut og levere andre lekser enn de andre i klassen... Finn en annen ordning for innlevering. De fleste barn tar det helt greit. Det re mange på vår skole som har lettere eller vanskligere lekser enn majoriteten. Det er ikke noe problem. Ungene gjør ikke noe vesen av det. Anonymous poster hash: 83d18...e83
Tro smo konosoro Skrevet 19. oktober 2015 #8 Skrevet 19. oktober 2015 Det er jo kjempeflaut og levere andre lekser enn de andre i klassen... Finn en annen ordning for innlevering. De fleste barn tar det helt greit. Det re mange på vår skole som har lettere eller vanskligere lekser enn majoriteten. Det er ikke noe problem. Ungene gjør ikke noe vesen av det. Anonymous poster hash: 83d18...e83 Ja men jeg snakker ikke om din skole. Jeg prøver å sette meg inn i situasjonen som HI beskriver. La meg sitere fra hovedinnelgget: "Men det er tydelig ett eller annet som gjør at han ikke leverer leksene. Innlevering av lekser har ikke vært et problem tidligere. Ikke før han begynte å få andre lekser enn de andre." Jeg bare støtter HI i at det kan være stigmatiserende å levere inn andre lekser i HANS klasse, og oppfordrer til å finne en løsning på innleveringssituasjonen.
Gjest Antarctica Skrevet 19. oktober 2015 #9 Skrevet 19. oktober 2015 Det er sikkert kjipt og delvis stigmatiserende for barnet å ha andre lekser enn de andre. Det er nok derfor han ikke leverer dem. Anonymous poster hash: c6cc7...184 Dét kan du være nokså sikker på at de andre ungene ikke er involvert i. Men HI, uavhengig av din og fars konflikt i dette: lærer barnet mer, eller lærer barnet ting på en ny måte, ved at disse leksene blir gjort?
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2015 #10 Skrevet 19. oktober 2015 Jeg vet ikke om jeg har misforstått, for jeg ble litt usikker på hva du egentlig er skuffet over mannen for? Er du skuffet over ham fordi ungen ikke leverer inn leksene? Eller fordi mannen ikke fikk med seg at leksene ikke er levert? Om det er det siste så ser jeg for meg at ungen finner fram leksene selv, gjør dem sammen med faren og putter dem nedi sekken igjen selv. Ergo, far er aldri nedi sekken selv, men har stolt på at ungen faktisk HAR levert dem.. Sønnen min går i 4.kl og er en svimeskalle.. Unnskyld uttrykket.. Her må jeg gå igjennom alt av lekser/bøker/lekseplan/beskjedmappe fordi han ikke husker på det selv. Faren derimot, han sjekker aldri beskjedmappa. MANGE beskjeder han går glipp av. Jeg kan fint "kjefte" på far for det, men har også gitt beskjed til gutten at han må prøve å huske litt selv, også. Jeg mener, 2.klassingen klarer jo å huske på det, da burde også 4.klassingen klare det Anonymous poster hash: 3d5f5...2cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå